Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

How to manage klantnetwerken

26 juli 2016 - 12:105 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurAVG
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Nu de economie weer aantrekt, hebben veel bedrijven te maken met nieuwe klanten. Zij betekenen voor managed service providers (msp’s) ook andere onboarding-processen, want er is sprake van nieuwe netwerken die geconfigureerd en beheerd moeten worden. Rocco van der Zwet, senior sales engineer bij AVG, geeft tips hoe onboarding-processen efficiënter kunnen.

Het is niet alleen het aantal onboarding-processen waardoor de implementatie van klantnetwerken veel tijd in beslag kan nemen. Msp’s moeten ook rekening houden met de verschillende behoeften en eisen van verschillende klanten. Is je klant een advocatenkantoor? Dan is het heel belangrijk dat de gegevens van cliënten op een veilige manier bewaard worden. Gaat het om een horecazaak? Dan is het misschien belangrijker dat de kassa te allen tijde werkt en de gasten beschikking hebben over een Wi-Fi-verbinding.

Ook heb je het als dienstverlener niet altijd in de hand welke hardware en software de klant gebruikt, terwijl de complexiteit van een implementatie hier deels wel vanaf hangt. Hoeveel stappen moet je doorlopen om een netwerk te configureren? Je kunt je voorstellen dat de kans dat je bij dertig stappen onderbroken of afgeleid wordt, exponentieel groter is dan bij vijf.

Hoe gedreven msp’s ook zijn bij het implementeren van klantnetwerken, om zo efficiënt mogelijk met hun tijd om te gaan, kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Daarom presenteert Van der Zwt vier tips voor een efficiënt(er) onboarding-proces. 

1. Ken je klant

Als dienstverlener is dit eigenlijk een gegeven: om je cliënt überhaupt diensten te kunnen verlenen, moet je om te beginnen weten om wie het gaat. Weet wat hij doet. Weet in welke branche hij zich bevindt en wat zijn werk precies inhoudt. Als je weet hoe zij werken – en als je het echt goed wilt doen: hoe ze denken -, bespaar je jezelf een hoop zorgen. 

2. Doe aan verwachtingsmanagement

Hoe beter je een klant kent, hoe beter je weet waar zijn behoeften liggen en dus welke diensten hij nodig heeft. Toch zie ik nog vaak dat dienstverleners hier moeite mee hebben. Wat bied ik nu precies aan, en wat niet? Om dit aan te pakken, doe je er goed aan je dienstverlening zo concreet mogelijk op papier te zetten. Een klant verwerkt op een dag al zoveel informatie, dat hij – bij wijze van spreken – in twee regels moet weten wat er staat. Anders haakt hij af, en de attention span wordt toch al steeds kleiner. Zie het als een menukaart: met een eenvoudig contract ziet de cliënt in een oogopslag wat hij precies krijgt en wat hij daarvoor betaalt. Dat bespaart hem tijd en moeite, en jou daardoor uiteindelijk ook. 

3. Wees transparant

Met een eenvoudig contract weet de cliënt precies wat hij van zijn dienstverlener kan verwachten. Daarom is het ook zaak om de verantwoording zo transparant mogelijk te maken. Om het je hierbij zo makkelijk mogelijk te maken, is het advies om over alle verschillende klantnetwerken consistentie te creëren. Zo implementeer en beheer je verschillende netwerken op een zo homogeen mogelijke manier, waardoor de kans op fouten kleiner wordt. Een tool voor rmm (remote monitoring and management) kan hier ondersteuning bieden: hiermee beheer je meerdere netwerken binnen één platform. Bovendien geeft dit de mogelijkheid om rapportages te automatiseren en dat vermindert weer de kans op fouten. 

4. Maak gebruik van RMM-tools

Rmm-tools bevorderen de efficiëntie niet alleen doordat ze voorzien in automatische rapportages. Ze zijn ook eenvoudig in gebruik. Het woordje ‘remote’ betekent dat een msp niet langer problemen alleen ‘on site’ kan oplossen, in het netwerk van een klant, maar ook vanuit zijn eigen kantoor – en dat voor alle netwerken die hij beheert. Dat zorgt niet alleen voor tijdsbesparing, maar ook voor een veel stabieler dienstverlening.

Ook maken rmm-tools dienstverlening een stuk veiliger. Vooral in de wereld van nu, waarin ransomware, phishingaanvallen en exploits aan de orde van de dag zijn. Nieuwe securitypatches zijn nog dezelfde dag te installeren. En dat is uiteindelijk waarvoor het advocatenkantoor of de horecazaak überhaupt een dienstverlener in de hand neemt: omdat ze zelf geen it-afdeling (willen) hebben. Als msp ben je vakspecialist en moet je dit soort zaken dus ook proactief monitoren.

Door een rmm-tool te gebruiken, zijn klantnetwerken 24×7 te monitoren in plaats van eens in de zoveel tijd checken of alles in orde is. Dienstverlening is hierdoor niet langer periodiek, maar permanent. Bovendien hoeven msp’s niet meer voor elk probleem bij de klant langs te gaan. Hierdoor zijn er meer mensen beschikbaar voor klantcontact, omdat iedereen minder reistijd heeft. Dienstverlening wordt dan ook in kwaliteit een stuk hoger. 

Rocco van der Zwet

Rocco van der Zwet (42), senior sales engineer bij AVG Business, heeft binnen het salesteam de technische verantwoordelijkheid voor de producten AVG Business Managed Workplace, AVG Business Secure Sign-On en AVG Business CloudCare.

In zijn vorige positie als senior consultant bij Kaseya International Duitsland was hij verantwoordelijk voor de structurering van managed service aanbiedingen, om deze op de individuele behoeften van organisaties aan te passen. Samen met het salesteam heeft Van der Zwet in 2008 Kaseya Duitsland opgebouwd.

Meer over

DienstenNetwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Complexe onboarding en KYC met Pega CLM

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs