Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De invloed van klantenservice

15 januari 2014 - 09:54OpinieCloud & Infrastructuur
Gerda van Tongeren-Roelofsen
Gerda van Tongeren-Roelofsen

Een dag niet geluisterd is een dag niet geleerd. Klanten vertellen ons expliciet en impliciet veel over hoe ze service en producten ervaren, maar wat doen organisaties er eigenlijk mee? Zijn we als serviceorganisatie niet veel te veel gefocust op het geven van (de juiste) antwoorden (niet onbelangrijk natuurlijk) en te weinig bezig om de rest van de organisatie te informeren wat klanten ons vertellen?

De invloed van klantenservice op klantbeleving

Voortdurend geven klanten organisaties feedback over processen en producten. Als er duizend klanten bellen over een onduidelijke factuur kunnen we duizend keer uitleggen hoe de factuur moet worden gelezen. We kunnen het vervolgens in Q&A’s op de klantenservicepagina op de website uitleggen om zo het aantal klantcontacten te minimaliseren, maar wat doen we er verder mee? Gebruiken we deze informatie als input voor verbetering van de factuur?

Naar mijn mening heeft een klantenservice twee belangrijke taken: geef de klant het juiste antwoord of los het probleem op en verzamel data over de aard en omvang van klantcontacten en geef dit terug aan de organisatie, zodat processen, communicatie en producten structureel kunnen worden verbeterd.

De meeste klantenservices focussen zich op het tijdig aannemen van de telefoon en het geven van het juiste antwoord, terwijl een groot deel van de toegevoegde waarde zit in het initiëren van procesverbeteringen. Producten en diensten worden niet alleen beter, maar procesverbeteringen hebben vaak als bijkomend voordeel dat de kosten lager worden en de klanttevredenheid hoger. Het is toch de ‘heilige graal’ die we zoeken: lagere kosten en tevredener klanten. Dat zijn niet altijd grote projecten: kleine aanpassingen in je telecom-omgeving en/of managementsystemen kunnen grote verbeteringen betekenen.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    15 reacties op “De invloed van klantenservice”

    « Oudere reacties
    1. NumoQuest schreef:
      20 januari 2014 om 09:01

      @ Ruud Mulder, dank.

      @ Ewout Dekkinga,
      Helaas maar al te vaak waar.

      @ Mauwerd
      Onder normale omstandigheden kun je inderdaad van een callcenter functie doorstromen naar. Uiteraard alleen als men dit goed heeft geregeld. Hetzelfde geld dat je vanuit systeembeheer/1e lijn door kunt stromen naar opvolgende disciplines. Uiteraard ook alleen als dat goed is ingeregeld.

      Login om te reageren
    2. Gerda van Tongeren-Roelofsen schreef:
      22 januari 2014 om 08:55

      @reza, uiteraard doe ik mee in deze discussie.

      Uit de diverse reacties is op te maken dat er nog veel zaken over het hoofd worden gezien door simpelweg, geen focus op klantwaarde die ontstaat door klantcontact, ongeacht telefonisch, digitaal via internetsites etc.
      Bel eenvoudig eens met een technische vraag naar een helpdesk…hoe groot is de kans dat je in 1 keer/1 telefoontje de juiste oplossing/antwoord krijgt aangedragen door een deskundig en kennis onderlegd persoon?

      Insteek van dit korte artikel is dat er nog vele bedrijven, ongeacht grootte, de waarde van klantcontact onderschatten. Als er al resultaten worden gemeten (vaak “kale”informatie gebaseerd op CRM-applicaties), worden deze dan ook zo “gelezen” dat er door soms eenvoudige aanpassingen op zowel ICT-vlak, processen en kennis/kunde van de medewerkers wordt gestuurd.

      Login om te reageren
    3. mauwerd schreef:
      22 januari 2014 om 10:27

      @Gerda,
      iedereen voelt zich onderschat. Kort door de bocht, maar das ook mn specialieit.
      Alles moet en kan beter maar kost een hoop geld. Dus doen we alleen die dingen die men (business) echt belangrijk vindt. Niet iets met Helpdesk dus.
      Overigens, in ITIL model heeft helpdesk een loket functie. Customer call wordt een ticket in een ticket systeem. Tenzij je bedrijf als uitzondering voor een skilled helpdesk koos. Das duur. Veel goedkoper is laten doorgroeien van medewerkers, zodra ze skilled zijn.

      Login om te reageren
    4. Ewoud D. schreef:
      22 januari 2014 om 12:30

      @Gerda
      Zoals Mauwerd al aangaf is de S van de ‘skilled servicedesk’ wegbezuinigd en dus de service ‘killed’

      En het ergste is dat dit niet alleen gedaan is/wordt door bedrijven maar ook door de overheid want bel eens de belastingdienst en kijk hoeveel service je krijgt. Als je na minimaal 30 minuten wachten eindelijk iemand aan de lijn krijgt wordt je minstens 6 keer doorgeschakeld, krijg je 4 verschillende antwoorden en wordt je uiteindelijk verwezen naar de website waar je niet wijs uit werd. Maar ja, sommigen organisatie hanteren nu eenmaal een omgekeerde bewijslast.

      Login om te reageren
    5. Willem Oorschot schreef:
      23 januari 2014 om 12:48

      Gerda beschrijft het incident en problem proces. Het incident wordt gemeld door de klant en aan de telefoon verholpen, incident opgelost en SLM-er tevreden.
      Het probleem, bijvoorbeeld de onleesbare factuur, wordt niet opgelost.
      Ik verbaas mij er ook altijd over dat er zo weinig wordt gedaan met nuttige informatie. Nu is problemmanagement bij de meeste bedrijven en organisaties alleen op papier ingeregend, men heeft het liever over brandjes blussen, een andere woord voor incidenten oplossen.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs