Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De wearables-revolutie in BI

01 november 2013 - 08:513 minuten leestijdOpinieData & AI
Patric Sawada
Patric Sawada

Hoeveel kan er wel niet veranderen in zeven jaar? Op de Facebook-pagina van Marketingfacts zag ik deze week een leuke post die dat maar weer eens illustreerde: Teletekst op je mobiele telefoon was in 2006 een redelijk hot topic. Hoe zouden ze in 2020 terugkijken op de onderwerpen waar wij ons nu druk over maken? Dat is moeilijk te voorspellen, maar ik geloof hoe dan ook dat we in 2020 een wearables-revolutie achter de rug hebben.

Groeiprognose van draagbare devices

Hoewel ik de afgelopen zes jaar nog veel met dezelfde SAP BW frontend heb gewerkt, later wat uitgebreid met de komst van Business Objects, heeft zich ook in business intelligence (bi) wel degelijk een kleine revolutie voltrokken. De belangrijkste trends en technologieën die ik in mijn vakgebied heb omarmd, uitgedragen en geïmplementeerd  zijn onder meer cloud, mobile en in-memory. Deze trends hebben grote gevolgen voor de infrastructuur enerzijds en de mogelijkheden voor toepassing en informatieconsumptie anderzijds. En een nieuwe trend, de zogenaamde wearables, dient zich al aan.

Een collega liet mij trots zijn nieuwe Pebble smartwatch zien. ‘Dan krijg je straks op de golfbaan een alert voor die belangrijke kpi. Nu lijkt de Pebble nog wat beperkt in mogelijkheden, maar smartwatches ontwikkelen zich snel. De grote merken zijn er volop mee bezig en opties als kleur, touchscreen, voice command of camera zijn al onderweg. Bij het consumeren van bi lijkt vooral de grootte van het scherm een aandachtspunt, maar zelfs dat kan nog wel eens veranderen: inmiddels is de lijn tussen tablet en smartphone ook onherkenbaar vervaagd.

De echte innovatie zit in de toepassingen en de manier waarop we die consumeren. SAP demonstreert dat met een bril van Vuzix die qua werking lijkt op de meer bekende Google Glass (zie onderstaande video). Het roept ook direct allerlei nieuwe vragen op.

Een van de vragen waar je bij stil moet staan is niet alleen hoe, maar bijvoorbeeld ook wanneer laat je iets zien. Traditioneel consumeren we informatie vooral op vaste tijden of op afroep, real-time bijgewerkt desnoods. Maar Google Glass werkt iets anders: je abonneert je op een dienst die op basis van je locatie of een andere trigger geactiveerd wordt en je dan direct van informatie voorziet. Wat betekent dat voor de informatieconsumptie van bi?

Daarnaast produceren wearables zelf (en de interactie ermee) weer een gigantische hoeveelheid data. Hier liggen kansen om te innoveren, door slimme diensten voor consumenten en bedrijven te ontwikkelen. Diensten die gebruik maken van dezelfde technieken die wij nu al in BI toepassen, zoals het real-time analyseren van big data om voorspellingen te doen op basis van gedrag. Hoe gaan we die informatie verwerken en veel belangrijker: wat gaan we ermee doen?

De markt voor wearables en toepassingen zal de komende jaren enorm gaan groeien. Volgens Business Insider groeit de markt van devices alleen de komende vijf jaar van zo’n 2,5 miljard naar ruim twaalf miljard dollar. En dan hebben ze het zelfs nog over een ‘conservatieve schatting’. De verwachte impact is dus groot.

Ik kijk nu al uit naar 2020 en de terugblik op dit artikel uit 2013 over mijn collega met zijn Pebble die er bi mee wil consumeren!


https://www.youtube.com/watch?v=9Wv9k_ssLcI

SAP & Vuzix Bring you Augmented Reality Solutions for the Enterprise

Meer over

Business IntelligenceSocial mediaWearables

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Google Glass
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Salesforce start ontwikkelplatform wearables

    Training
    ActueelCarrière

    BI Academy bundelt aanbod BI-opleidingen

    Google Glass
    ActueelCarrière

    Deloitte: Wearables in zorg worden big business

    3 reacties op “De wearables-revolutie in BI”

    1. Ewoud D. schreef:
      2 november 2013 om 23:13

      BI is prachtig maar als je het gevoel met de werkelijkheid er mee verliest krijgt je op de golfbaan via je Pebble te horen dat je vrouw er met de tennnisleraar vandoor is.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      4 november 2013 om 07:10

      Als je George Orwell destijds tijdens het schrijven van zijn boek 1984 had verteld dat in de 21e eeuw de mensen vrijwillig met microfoons en camera’s op hun hoofd zouden gaan rondlopen dan had hij je waarschijnlijk meewarig aangekeken en je voor gek versleten.

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      4 november 2013 om 09:10

      Dit is gewoon evolutie en onvermijdelijk. Er komt vanzelf wel weer een tegenbeweging waarin we de bewakers wat beter gaan bewaken.

      Want inderdaad Orwell had dit niet kunnen verzinnen, maar aan de andere kant had hij ook niet verwacht dat het deels zo positief uit zou pakken.

      Ja, we geven teveel van onze privacy op, maar het is nu ook niet zo dat ik me erg onderdrukt voel.

      Een beetje tweaken hoe er met onze data wordt omgegaan en dan kunnen we weer verder.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs