Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ICT’er is goed te bereiken via social media

30 mei 2011 - 12:39ActueelCarrière
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Als bedrijven ict'ers zoeken, dan doen ze er verstandig aan te werven via social media. Dat vinden Computable-experts van het topic Loopbaan. Ict'ers zouden namelijk bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in social media om de achterliggende technologie. Hierdoor zijn er relatief veel ict'ers via sociale netwerken te vinden.

Het succesvol zoeken naar ict'ers via social media is wel afhankelijk van een aantal zaken. Volgens Danny IJzendoorn, directeur van The Future Group, hangt het hangt voornamelijk af van de interessegebieden van ict'ers. ‘Over het algemeen behoren ict'ers natuurlijk wel tot de doelgroep die geïnteresseerd is in dit soort mogelijkheden en qua technologieën vooruit lopen.'

Succeskans

Ook Peter Ambagtsheer, eigenaar van adviesbedrijf Mentaspex, meent dat ict'ers prima via social media te vinden zijn, al koppelt hij het wel aan een ‘traditioneel' ict-middel. ‘Ze zijn pas echt benaderbaar als een social media-bericht ook als e-mail wordt verzonden.' Toch vindt hij dat de manier waarop een ict'er benaderd wordt, minder belangrijk is dan het gevoel dat hij krijgt bij een benaderpoging. ‘Het heeft vooral effect als de ontvanger het gevoel krijgt dat hij al bekend is en dus serieus kans maakt. Elke afwijzing is immers een klap in het gezicht van een ict-kandidaat. Goede recruiters begrijpen dat ter dege. Is de succeskans gering, dan benaderen ze niet. Daarom is een social media-benadering ook zo krachtig. Je kent degenen in je netwerk immers, vooropgesteld dat je het goed hebt opgezet.'

Erwin van Litsenburg, directeur van de RulersGroup, is het wel met Ambagtsheer eens. ‘Ict'ers zijn heel goed via social media te bereiken. Vooral de ict'ers die niet actief op zoek zijn naar een andere uitdaging, maar er wel voor open zouden kunnen staan, vind je daar en kun je goed bereiken.'

Wervingscowboys

‘Ict'ers zijn door de hoge penetratiegraad van het gebruik van social media in deze doelgroep goed te bereiken', zegt Marcel van der Meer, managing ict-recruiter bij Klikwork. ‘Echter door het veelvuldige gebruik van ‘wervingscowboys' is deze doelgroep ook redelijk immuun geworden voor benadering via social media. Wees hier vooral creatief en zorg voor relevante content en wees authentiek. Maak het voor een ict'er ook eenvoudig om via social media te solliciteren.'

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‘Via social media is het effectief ICT’ers werven’

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Boek belicht tien effecten van opkomst apps

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Facebook vormt groot gevaar voor bedrijven’

    Euro's, geld, papiergeld, winst (4x3)
    ActueelData & AI

    ABN en NOM steken vier ton in EmbraceSbs

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Social media dringen goed door tot ICT’er

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    ‘Inzet social media wordt slecht onderbouwd’

    5 reacties op “ICT’er is goed te bereiken via social media”

    1. Gast schreef:
      30 mei 2011 om 14:32

      Ik vraag me dan alleen wel af waar de ICT’ers dan zitten. Er wordt vermeld dat ICT’ers voorop lopen qua technologieën, maar zijn niet snel te vinden met bijvoorbeeld Twittergids. Dat is dan, voor mijn gevoel, toch een beetje tegendraads.

      Daarnaast vraag ik me af als je twee manieren gebruikt om ICT’ers te werven (via social media en e-mail), of social media alleen dan ook echt werkt? Of dat het alleen maar komt door de e-mail die ook verstuurd wordt.
      Ik heb zelf een aantal ICT’ers gevraagd of zij op twitter en facebook zitten, waarvan 1 op de 5 meldt dat ze dit doen. Vind ik toch nog wel een klein aantal.

      Login om te reageren
    2. edekkinga schreef:
      30 mei 2011 om 16:40

      De laatste alinea geeft eigenlijk al het probleem aan. Op sociale netwerken zitten veel ‘cowboys’ die even snel willen scoren. Recruiters die beweren uit naam van een bedrijf te werken maar daar geen enkele relatie mee hebben. Op deze ‘bounty hunters’ zitten meeste ICT-ers niet te wachten.

      De mails van deze ‘bounty hunters’ verdwijnen bij mij zonder gelezen te worden in de prullebak. Misschien dat we als ICT-ers daarom maar eens een ‘black-list’ op moeten stellen. Zo dat het net verschoond blijft van deze ‘cowboys’en hun spam.

      Login om te reageren
    3. Kevin schreef:
      30 mei 2011 om 17:06

      Met “te bereiken” bedoelt men dus hoogstens “te vinden”. Niet “te porren voor”. Dat vereist e-mail.

      Maar de definitie van ICT’er is dan ook niet duidelijk uit het artikel. MBO-3 Systeembeheer op Hyves of A.I. Specialist via LinkedIn, waar gaat dit over?

      Ik ben geen snars wijzer over welk kanaal nu betere werving resultaten oplevert in welke situatie. Ik moet hoogstens terugdenken aan de creativiteit die Klikwork aankrijt.

      Login om te reageren
    4. Pascal schreef:
      30 mei 2011 om 17:46

      Een tip voor Danny IJzendoorn, instrueer je ‘wervingscowboys’ iig dat ze niet adverteren met ‘Cumputer Futures’, anders vinden ze echt helemaal niemand die met ze wil praten.
      Ewout beschrijft heel precies de situatie zoals die is.

      @Gast, waar de ICTers zitten ? geen idee waar ze allemaal zitten, maar de lui die wat te melden hebben zitten niet op twitter, hyves en dat soort onzin. de echte cracks vind je op prive bijeenkomsten en irc.
      Maar om daar iets te bereiken moet je zelf ook iets te melden hebben… gladde babbelaars vallen daar heel snel door de mand.

      Goede ICTers vind je aleen maar als je ze eerst serieus neemt, want dat is eigenlijk de grootste ergernis waar zij tegenaan lopen.
      En dan nog… goede mensen zijn gewoon een schaars goed.

      Login om te reageren
    5. stop recruiters schreef:
      30 mei 2011 om 19:22

      Het is de hoogste tijd dat bedrijven stoppen te investeren in die recruiters, werveringbureau’s en headhunters. Ik lees die onzin niet eens, ik word doodgespamt door allerlei bureau’s met de meest onzinnige vacatures.

      Het werkt gewoon niet, bedrijven moeten zelf werven, of het werk uitbesteden aan recruiters die namens het bedrijf werven, monsterboard staat vol met vacatures van allerlei bureau’s, nou ik sla ze over tot ik een vacature tegen kom waar wel een bedrijfsnaam bij staat.

      Tot die tijd zijn wij ICT-ers tijdelijk niet bereikbaar via social media 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs