Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Google breidt SLA uit naar Apps-suite

03 november 2008 - 10:343 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurGoogleMicrosoftNovell
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Google past zijn service level agreement (sla) voor webmail toe op de Apps-suite. Dat moet zakelijke gebruikers die twijfelen over de beschikbaarheid van SaaS (software as a service) over de streep helpen.

Google breidt zijn service level agreement (sla) voor de beschikbaarheid van webmail uit. Zakelijke gebruikers krijgen ook een garantie van 99,9 procent beschikbaarheid per maand voor de Premier Edition van Google Apps. Het gaat om de zakelijke applicaties Google Calendar, Docs, Sites en Talk voor betalende gebruikers.

Klanten bij wie de beschikbaarheid van Google-applicaties onder de 99,9 procent uitkomt, ontvangen een schadevergoeding in de vorm van gratis gebruik. Het gaat om gebruikers die 45 minuten per maand geen toegang hebben tot webapplicaties. Daarbij worden storingen van minder dan tien minuten niet meegerekend. De schadevergoeding wordt uitgekeerd aan het einde van het contract. Afhankelijk van de duur van de storing wordt een aantal dagen gratis dienstverlening toegevoegd.

Veranderingen in de lay-out van de openingspagina van Google Apps zorgden begin deze maand voor beschikbaarheidsproblemen. In de blog waarin het bedrijf de uitbreiding van de sla bekendmaakt, belooft Google voortaan beter te communiceren met klanten. Berichten over problemen met de beschikbaarheid en kwaliteit van software as a service (saas) worden via openbare discussiegroepen verspreid. Het gaat bijvoorbeeld om onderhoud waardoor applicaties tijdelijk niet toegankelijk zijn. In de sla is vastgelegd dat die werkzaamheden, mits vijf dagen van te voren bekendgemaakt, niet meewegen in de beschikbaarheidsnorm. Het bedrijf stelt dat de voor onderhoud geplande downtime onder de twaalf uur per jaar blijft.

Vertrouwen

De uitbreiding van de sla lijkt een stap om potentiële klanten die twijfelen aan de beschikbaarheid van online-applicaties over de streep te krijgen. In de afweging om te kiezen voor SaaS blijven klanten de nadelen – beschikbaarheidsproblemen en de onmacht van de eigen ict-afdeling bij een storing van websoftware – afwegen tegen de voordelen – kostenbesparing, schaalbaarheid en migratiegemakken van SaaS.

In augustus was Google's mailprogramma Gmail enige tijd onbereikbaar. Google beweert echter dat maar weinig gebruikers last hadden van die storing. In de blogpost meldt de zoekgigant dat het storingen van individuele gebruikers tot in het kleinste detail bijhoudt. Gemiddeld zou Gmail tien tot vijftien minuten per maand niet beschikbaar zijn. Het zou gaan om vertragingen van enkele seconden per keer.

Het bedrijf beweert dat zijn e-mailplatform daarmee stabieler is dan Novell's Groupwise, Lotus Notes van IBM of Microsoft Exchange. Bij die bedrijven zou het mailprogramma dertig tot zestig minuten per maand niet beschikbaar zijn. Daar zou 36 tot negentig minuten van geplande downtime bovenop komen.

Meer over

AppsConsultingSaaSSLA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieWerkplek & Beheer

    Mag het een stapje extra zijn?

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    Sla’s automatiseren? Het kan!

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    Houd grip op servicedata

    Computable.nl
    AchtergrondFinanciële dienstverlening

    Sla vergroot vertrouwen in asp

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    Shell meet responstijden én beschikbaarheid van services ter controle van ‘sla’

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Slm is de dressing op de sla

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs