Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wat betekenen economische crisis en recessie voor mij?

18 oktober 2008 - 09:18OpinieWerkplek & Beheer
Gert-Jo van der Heijden
Gert-Jo van der Heijden

Oktober, de bladeren vallen van de bomen en er zijn veel congressen over it-management. Maar op de werkvloer wordt vooral gesproken over de gevolgen voor ons bedrijf van de financiële crisis waarin de wereld zich momenteel bevindt.

Oktober is ook de maand van de begrotingen van 2009. En de meeste it-managers hebben deze al in grote lijnen uitgezet. Vele bedrijven hebben (applicatie) consolidatie, implementatie of verdere professionalisering van de erp-systemen, virtualisatie en/of outsourcing op de planning voor de komende jaren.

Maar gaan deze plannen door of gaan ze de ijskast in?

Door de crisis worden we genoodzaakt te snijden in het budget en geplande investeringen zullen worden uitgesteld. Er moeten dus keuze worden gemaakt tussen innovatie of optimalisatie van hetgeen wat operationeel is.

Welke keuze is wijsheid?

Een groot aantal collega's zal zeggen dat  er geïnvesteerd moet worden in innovatie in ict. Deze moet direct een bijdrage leveren voor de business, in het behalen van concurrentievoordeel. Ik ben het hier niet mee eens.

Mijn keuze in deze financieel zware tijden is "Operational Excellence". In mijn ogen is het verder professionaliseren van de dienstverlening op dit moment veel belangrijker dan investeren in innovatie. Om te overleven moet je immers de kwaliteit leveren die de klant verwacht en liever zelfs meer dan dat. Om klanten te houden moeten ze zo tevreden zijn dat ze gebruik blijven maken van je diensten.

Ik pleit dus voor investeringen in Tooling (die een bijdrage levert aan Operations Management) en het behalen van het bijvoorbeeld een ISO certificaat.

Meer over

ConsolidatieConsulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    De recessie, dat ben jij!

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Forrester: Gebruik open source bij crisis

    Euro's, geld, papiergeld, winst (4x3)
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Financiële crisis biedt ICT-beheerder kansen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs