Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het fundament – de k-NUP-pel in het meelhok?

15 mei 2011 - 07:164 minuten leestijdOpinieOverheid

In 'Het Gemeentelijk Fundament' wordt samenhang aangebracht tussen de verschillende onderdelen van het NUP. Het bieden van deze samenhang alleen maakt nog niet dat realisatie van het NUP hoger op de bestuurlijke en politieke agenda komt. Lokale bestuurders zullen aanvullend geprikkeld moeten worden om (elektronische) dienstverlening effectiever en efficiënter te maken. Tijd om het Gemeentefonds als financiële prikkel in te gaan zetten?

De gemeenten Alkmaar, Arnhem, Den Haag, 's-Hertogenbosch en Schijndel hebben tijdens het Digitaal Bestuur Congres op 20 januari 2011 'Het Gemeentelijk Fundament'  overgedragen aan KING. Tijdens de beurs Overheid & ICT werd het in de eigen huisstijl gegoten document door KING gepresenteerd.

Het Gemeentelijk Fundament (kortweg: het fundament) brengt de grote verscheidenheid aan onderdelen van het NUP samen in een vijftal thema’s:
1. Gemeente als meest nabije overheid (frontoffice)
2. Verbinden door een goede informatievoorziening (midoffice)
3. Efficiënte inzet van mensen en middelen (backoffice)
4. Eenmalige opslag en hergebruik van gegevens (basisregistraties)
5. Efficiënte inzet van techniek (technisch architectuur)

Op deze manier ontstaat voor betrokkenen (waaronder bestuurders) samenhang in de veelheid en qua aard nogal verschillende componenten van het NUP: technisch georiënteerde bouwstenen zoals DigiD en Samenwerkende Catalogi, programma’s als Antwoord© met haar onderdelen en voorbeeldprojecten als de invoering van de Omgevingsvergunning (WABO). De bijbehorende video draagt hier ook zeker aan bij. Naast de verbinding in thema’s geeft het fundament ook handvaten voor de broodnodige afstemming tussen de thema’s tijdens de realisatie ervan.

Het fundament is daarmee een mooie en praktische handreiking naar gemeenten om te bouwen én te sturen op de samenhang tussen de eigen ambities van dienstverlening, organisatie en (inzet van) ict, als onderdeel van de implementatie van het NUP. En dat komt zeker van pas in een periode waarin bezuinigingen wellicht zullen moeten leiden tot heroverweging van deze ambities en zeker zullen vragen om een (nog) efficiëntere inzet van techniek, mensen en middelen.

Ten tijde van de overdracht aan KING was ik in contact met Ingrid van Zeeland van de gemeente ’s Hertogenbosch, één van de initiatiefneemsters van het fundament. Dit naar aanleiding van mijn eerdere bijdrage aan dit topic van Computable: Het is tijd voor de k-NUP-pel in het meelhok. Hierin betoog ik dat het realiseren van de uiteindelijke doelstelling (verbeterde dienstverlening) niet alleen technische voorzieningen, maar vooral ook lokale regie en sturing vereist op ingrijpende, maar voor het uiteindelijke succes randvoorwaardelijke, organisatorische veranderingen op gemeentelijk niveau.

Het terugbrengen van de NUP bouwstenen naar de genoemde thema’s in het fundament zal het maken van een verbinding met het eigen college- of raadsprogramma eenvoudiger maken. Daarmee alleen is echter nog niet gegarandeerd dat het ook daadwerkelijk hoger op de bestuurlijke en politieke agenda terecht komt.

Wellicht is het voor de motivatie van gemeenten te overwegen om de uitkeringen uit het gemeentefonds voortaan (deels) te relateren aan haar prestaties op het gebied van dienstverlening. Op die manier worden goed presterende gemeenten beloond voor hun prestaties en minder goed presterende gemeenten geprikkeld om het beter te doen. Immers, de invoering van het NUP en alles wat daarmee samenhangt vraagt van lokale bestuurders en managers dat ze drastische veranderingen in hun organisatie, processen en systemen doorvoeren (met de hiermee gepaard gaande onrust en weerstand), maar de vraag is wat ze er uiteindelijk beter van worden. Bijkomend voordeel is dat er duidelijkheid ontstaat over wat kwaliteit van dienstverlening is en hoe deze meetbaar gemaakt wordt.

Het trackrecord van eerdere pogingen van de landelijke overheid om gemeenten beter te laten presteren op het gebied van dienstverlening (respectievelijk: burgerjaarverslag, kwaliteitshandvest, lex silencio positivo en meest recent: de invoering van de dwangsom) spreekt boekdelen. In de periode van meer dan tien jaar die deze initiatieven bestrijken zijn geen significante verbeteringen bereikt. Voor de realisatie van de elektronische overheid dreigt hetzelfde te gaan gelden, getuige ook de rapporten aangehaald in het al eerder genoemde artikel in Computable en het eindrapport van het gateway-review op de invoering van het NUP.

Ervan uitgaande dat Nederland nog steeds in 2015 wil behoren tot de koplopers op het gebied van ‘ICT-toepassingen en nieuwe digitale dienstverleningsconcepten’, wordt het tijd om de invoering van het NUP, naast initiatieven van bijvoorbeeld deze vijf gemeenten met het schrijven van Het Gemeentelijk Fundament , landelijk te ondersteunen met het (intrinsiek en/of extrinsiek) motiveren van de lokale bakkers om het nieuwe meel te gebruiken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Veroordeelde ASML-spion overtrad sancties en pleegde computervredebreuk

    AchtergrondCarrière

    OR kritisch, UWV vastberaden: start reorganisatie met ‘Verandermotor’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    British Post Office
    AchtergrondOverheid

    Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

    ActueelCarrière

    NLdigital: versobering 30%-regeling kortzichtig en schadelijk

    Eén reactie op “Het fundament – de k-NUP-pel in het meelhok?”

    1. Ad Gerrits schreef:
      3 juni 2011 om 13:24

      Meest verontrustende zin in artikel is “maar de vraag is wat ze er uiteindelijk beter van worden” (waarbij ze staat voor het gemeentelijk apparaat). Ik ben het, helaas, eens met de auteur dat dit in praktijk te vaak een rol speelt en dat ‘minder vrijblijvend stimuleren’ daarom best op zijn plaats zou zijn.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs