Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Luxe koffie

14 februari 2002 - 23:00OpinieCloud & Infrastructuur
Cindy Curré
Cindy Curré

Niet de snelheid van de hype, niet de inhaligheid van investeerders die hun kapitaal al vele malen verdubbeld hadden en niet een gebrek aan kennis hebben de dotcom-sector uiteindelijk de das omgedaan. Nee, het was de luxe koffie die de gemoederen verhitte en de internet-zeepbel uiteindelijk deed barsten.

Dit is slechts een van de theorieën die worden geopperd in de film ‘What happened’ die vorige week in première ging op het New York International Independent Film and Video Festival. Nu iedereen definitief overtuigd is van het failliet van de dotcom-economie, is het grote geanalyseer pas echt begonnen. Er is al een stapel boeken verschenen die de massahysterie probeert te verklaren. Ook de documentaire Startup.com mocht zich eerder verheugen in grote belangstelling. Nu is de beurt aan twee voormalige internetondernemers die de teloorgang van hun eigen industrie proberen te verklaren.
De film haalt nogal wat interessante weetjes boven tafel. In de jaren veertig kostte het twintig miljard dollar om de atoombom te ontwikkelen. De rekening voor de eerste man op de maan in de zestiger jaren bedroeg eveneens twintig miljard dollar. Alleen al in 1999 joegen de dotcom-starters er samen ook twintig miljard doorheen. Dat is nog eens een gigantische sprong voor de mensheid.
Of wat denkt u van het verhaal van een voormalige werknemer van online winkel Boo.com, die vertelt dat het dertigduizend dollar uitgaf aan een beroemde kapper om het haar van Miss Boo, de elektronische online gids op de website van Boo.com, te stylen? Vindt u het dan nog gek dat we niet zoveel meer horen van de meeste dotcom’s?
Gelukkig geven de makers van de film eerlijk toe dat ook zij geloofden dat de economische regels die gelden in de echte wereld niet van toepassing waren op internetbedrijven. Inmiddels staan zij weer met beide benen op de grond, net zoals veel van de voormalige werknemers van de internetbedrijven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs