Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Van Vliet: Hekje Twello

06 mei 2011 - 11:12OpinieCloud & Infrastructuur
Robert van Vliet
Robert van Vliet

Je zult maar citymarketeer zijn van één of andere kleine Gelderse gemeente en al tijden je hersenen pijnigen hoe je deze gemeente op de kaart moet krijgen. Terwijl bij een andere Gelderse gemeente (Voorst) een gelukje in de schoot valt.

Het dorp Twello is sinds kort hot op Twitter. Niet dat iedereen ook maar in de verste verte weet dat Twello een dorp in de Gelderse gemeente Voorst is. Twello is een kreet waarmee de Twitteraars elkaar begroeten; een samenvoeging van Twitter en Hello. Zo kan het gebeuren dat Twello genoemd wordt door Twitterende grootheden als Barack Obama of Pamela Anderson. De burgemeester van Voorst is maar wat trots op alle publiciteit. Zomaar gratis en voor niets een heuse hype; dat een Gelderse dorpsnaam kan verworden tot een internationale sociale mediale groet. Alleen heeft de burgervader zelf nog nooit getwitterd.

Twitteren heeft invloed op onze taal. Positief is natuurlijk dat we het compact moeten houden. Voor vrouwen is dat misschien wat lastiger, maar de meeste mannen kunnen prima met 140 tekens uit de voeten. Grappig is dat het ‘hekje' op het toetsenbord nu ineens met ‘hashtag' wordt aangeduid. Hashtag klinkt natuurlijk veel stoerder dan hekje. Kortom, we kunnen niet om de impact van dit nieuwe sociale medium heen.

De meeste invloed heeft dit sociale medium volgens mij op crisiscommunicatie. Protocollen en procedures moeten allemaal worden herzien, maar ook de houding van de crisisorganisatie moet nog pragmatischer. Zelf heb ik recentelijk nog meegedaan aan een rampoefening. Terwijl de burgemeester nog aan het nadenken was over de tussentijdse persverklaring, twittert de bevolking de meest gedetailleerde informatie door de lucht. Vervolgens gaat de media hierover bellen. De druk op de woordvoerders wordt sterk vergroot.

Belangrijke leerervaring is dat je niets kunt ontkennen. Media en direct betrokkenen twitteren er lustig op los. De crisiscommunicatiemensen moeten een stevig mandaat hebben, want de backoffice kan het tempo rondom een ramp niet bijhouden. Tenzij je er naast staat, maar dat is zelden zo.

Ik ondersteun van harte de roep om meer wetenschappelijk onderzoek naar social media en het niet langer af te doen als een hype. Ik hoop dat de communicatiewetenschappers de handschoen oppakken.

Twexit

Meer over

Backoffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Van Vliet: De elektronische overheid beeft

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Van Vliet: Toscaanse overpeinzingen

    10 reacties op “Van Vliet: Hekje Twello”

    1. maxx schreef:
      6 mei 2011 om 11:52

      ‘Hashtack’? Wasda?

      Login om te reageren
    2. tweaktubbie schreef:
      6 mei 2011 om 12:03

      Ken wel hasjtak. Wacht nog op eerste nooduitgangbordje met tekst #TWEXIT 😉

      Login om te reageren
    3. Albert schreef:
      6 mei 2011 om 12:13

      #hashtag heet zoiets!

      Login om te reageren
    4. hypocriticus schreef:
      9 mei 2011 om 07:08

      Zoals wel vaker loopt de majority achter de hypes aan. Genoeg twitteraars als ik die nauwelijks meer de bulk updates volgen, wie gaat poepen, wat gegeten is, en wat we allemaal van die campingzenders op tv vinden.

      En ja, bij ellende zoals #Alphen is het de kunst om foute info te filteren en sommige bijna realtime updates met waardevolle info te ontdekken.

      Bovendien zijn er ook appjes die langere berichten over meerdere tweets uitsmeren. Twitpic, Twitvid, het blijft al tijden niet meer bij 140 tekens. De ene na andere URL-afkorter, en meest exotische twitappjes, plus koppelingen naar FaceBook en Hyves.

      Oja… http://support.twitter.com/groups/31-twitter-basics/topics/109-tweets-messages/articles/49309-what-are-hashtags-symbols

      Denk dat na de 2nd Life-#FAIL teveel de hand op de knip is gehouden. Zie de wijkagent in onze regio een eigen pagina bijhouden, zodat je beetje weet wat er gebeurt op dat vlak. Mooiste effect is dat bedrijven en overheid wel actiever moeten communiceren, omdat burgers dat ook doen. Immers, als het op Twitter staat is het waar, tenzij het tegengesproken pardon tegengetwitterd wordt 😉

      Login om te reageren
    5. Cpt. Iglo schreef:
      9 mei 2011 om 11:12

      Twitter is volslagen zinloos. Zie ‘Twitter’ op http://www.opinieleiders.nl/wordpress/?p=14529

      Login om te reageren
    6. Hanzzzz schreef:
      9 mei 2011 om 13:07

      Is de naam van het symbool “#” niet gewoon hekje of hash in het Engels? En de naam van “#” niet hashtag? Of is dat te rechtlijnig gedacht?

      Login om te reageren
    7. Kaspar schreef:
      9 mei 2011 om 16:49

      Aantal twitteraars schoont zich vanzelf op, tenzij ze natuurlijk een echt groot ego hebben… Als geen hond je leest of volgt, dan ga je vanzelf wel iets anders doen 🙂

      Login om te reageren
    8. Willy Leysen schreef:
      10 mei 2011 om 11:01

      Fantastisch!
      Zo kennen we ook in Overijssel het dorpje Enter…..wie kent die toets niet.

      Login om te reageren
    9. Wimmo schreef:
      10 mei 2011 om 12:22

      # = hash en het woord erachter is de ’tag’ (zie ook tag cloud). Dus het begrip “hash-tag” klopt wel.

      Login om te reageren
    10. Mert Ugurdiken schreef:
      11 mei 2011 om 07:38

      Leuk artikel! Ik heb deze week de tweede clip uitgebracht http://youtu.be/xAxfD6N-Btc

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs