Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Sollicitatiegesprek: angstzweet en hartkloppingen

30 april 1999 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Saskia Bruyn
Saskia Bruyn

‘Wij verwachten u voor een eerste kennismakingsgesprek.’ Vet cool! Je hebt gescoord met je sollicitatiebrief! Maar dan breekt het angstzweet je uit. Talloze vragen dringen zich op. Wat moet ik aan? Wat moet ik zeggen? Wat als ze merken dat ik zenuwachtig ben? Haal diep adem, geen paniek. Slechts kalmte kan u redden.

Een goede voorbereiding zal zijn nut bewijzen tijdens het gesprek, en is bovendien een prima manier om je zenuwen onder controle te krijgen. Wilrik Binnendijk, personeelschef Research & Development bij Océ, heeft een heel praktisch advies: ‘Ken je eigen Curriculum Vitae. Een sollicitant die aan zijn gesprekspartner vraagt om zijn eigen CV even te mogen inkijken, komt tamelijk onvoorbereid over.’
Paul van ’t Hooft, chef van de afdeling Personeel & Organisatie van Getronics Software, vindt het heel belangrijk dat een sollicitant bewust kiest voor zijn bedrijf. ‘Doe van te voren onderzoek, zorg dat je wat van ons weet. Dan kun je tijdens het gesprek goede vragen stellen, en dat toont betrokkenheid.’ Surf dus eens langs de company-website, of gooi er een telefoontje naar de afdeling Personeelszaken tegenaan.
Een bijzaak, die kort voor vertrek tot een hoofdzaak kan escaleren: je kleding. Veel functies in de IT-branche brengen je in contact met klanten. Werkgever én klant stellen het op prijs als je er een beetje representatief bijloopt. CMG bijvoorbeeld staat bekend om zijn ‘donkerblauwe pakken-cultuur’. Ron Roozeboom, managing director: ‘Veel sollicitanten die bij ons op gesprek komen, kennen onze reputatie wat dat betreft. En passen zich dus aan.’ Dit betekent overigens niet dat sollicitanten met trui en spijkerbroek direct naar huis worden gestuurd. ‘We zullen zo iemand wel op de hoogte stellen van onze gewoonten. En vragen of hij daar bezwaar tegen heeft. De klassieke, slechtgeklede computernerd is vrij zeldzaam geworden, maar die zou dan nog altijd op een afdeling voor productontwikkeling terechtkunnen.’ Ook bij Exact is de ‘company policy’ eenduidig: ‘No jeans,’ aldus P&O-manager Marleen Hoex. Paul van ’t Hooft legt meer de nadruk op het inhoudelijke aspect van het kloffie: ‘Het maakt niet zoveel uit wat je aantrekt, als het maar bewust gekozen en verzorgd is. Daarmee geef je aan dat je respect hebt voor de ander.’ Kleding zal zeker niet de doorslag geven boven jouw uitmuntende vakkennis en formidabele persoonlijkheid, maar een verzorgde presentatie wordt overal op prijs gesteld.
 
Eerlijk
Wederzijds kennismaken: dat is het doel van een eerste sollicitatiegesprek. Ron Roozeboom: ‘Wij hebben het liefst dat sollicitanten zichzelf zijn tijdens zo’n gesprek. Een rol spelen heeft geen zin: als je wordt aangenomen, houd je dat misschien twee dagen vol, misschien twee weken, maar wij hopen natuurlijk dat je veel langer bij ons blijft werken. Daarom proberen we altijd een ontspannen sfeer te creëren. Het is wel voorgekomen dat een gesprek enorm uitliep, gewoon omdat het zo gezellig werd.’
‘Soms zijn mensen zo gespannen dat ze niet meer naar je luisteren’, vertelt Marleen Hoex. ‘Maar ik vind het dan ook een taak van de manager om mensen in zo’n gesprek op hun gemak te stellen. Dat lukt misschien niet in de eerste tien minuten, maar later komen de meesten wel los.’
Weg dus met angstzweet en hartkloppingen. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bedenk in ieder geval: jij komt net zo goed kijken of het bedrijf jou aanstaat als omgekeerd. En: als het niet ‘klikt’ is de baan waarschijnlijk toch niet echt iets voor je. En: wees eerlijk. Ook naar de werkgever toe. Ron Roozeboom: ‘Openheid en eerlijkheid zijn heel belangrijk in onze bedrijfscultuur. Vaak zeggen mensen in het gesprek wel dat ze die waarden delen, maar blijkt dat dan toch niet zo te zijn. Zo vroegen we laatst aan een sollicitant wat hij verdiende in zijn huidige functie. Hij noemde een bedrag, maar toen we dat later toch maar even natrokken bij zijn chef was het in werkelijkheid veel minder. We hebben hem alsnog afgewezen.’
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    OpinieCarrière

    De rechtszaak van een eeuw

    ActueelCarrière

    Deze 10 it-talenten presteren het beste!

    ActueelCarrière

    OU opnieuw hoogste gewaardeerde universiteit in studentenenquête

    OpinieCarrière

    Zen and the Art of Understanding software

    ActueelCarrière

    Kort: Brandbrief smartphone jongeren, Erasmus eert Baan, celstraf ict-handelaar (en meer)

    Waarschuwing
    ActueelCarrière

    SER waarschuwt bedrijven voor impact van ai op werk

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs