Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Workflowmanagement: je moet er wél wat voor doen

16 oktober 2003 - 22:004 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Frans-Willem van der Velden
Frans-Willem van der Velden

Managers die software aanschaffen voor het sturen van de workflow in hun organisatie, denken vaak dat het geïnstalleerde systeem meteen antwoord geeft op ál hun managementvragen, zo stelt managementconsultant Frans-Willem van der Velden. Maar voordat een workflowmanagementsysteem werkelijk een schatkamer vol managementinformatie is, moet er volgens hem nog veel werk worden verzet.

Managementmodellen als de Balanced Scorecard en Efqm zetten het proces en het management van processen centraal in het bereiken van organisatiedoelstellingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat managers experimenteren met technologie die het managen van processen ondersteunt. Workflowmanagementsystemen (tegenwoordig vaak aan te schaffen onder de term ‘procesmanagementsoftware’) is zo’n technologie. Het is mijn observatie dat managers verwachten dat het aangeschafte en ingerichte workflowmanagementsysteem ook direct antwoorden kan geven op (al) hun managementvragen en direct gebruikt kan worden in de plan- en controlecyclus. Mijn ervaring is dat deze managementinformatievoorziening er achteraf als maatwerk bijgebouwd moet worden om aan de verwachtingen van het management te kunnen voldoen. Wat gaat hier mis? In mijn ogen is er een aantal redenen waarom deze verwachting van de managers niet waargemaakt kan worden.
Ten eerste zijn de verwachtingen van managers natuurlijk hoog gespannen, aangezien de leveranciers van workflowmanagementsoftware gouden bergen hebben beloofd. Met deze systemen kunnen immers alle wensen ingevuld worden – de kwestie is alleen hoe dit is te realiseren. In mijn ervaring zijn de wensen van het management alleen te vervullen door een rapportagesysteem op maat te maken. Een aantal leveranciers heeft de tekortkomingen op dit punt ook onderkend en heeft hiervoor een hulpmiddel dat het maken van dit maatwerksysteem vergemakkelijkt.

Fundamentele omslag

Op de tweede plaats heeft de invoering van een workflowsysteem zijn invloed op hoe er in de organisatie gewerkt en gemanaged wordt. De omslag van functioneel naar procesgericht werken en managen is een fundamentele, met als gevolg een implementatietraject waarin voortschrijdend inzicht een grote rol heeft. De medewerkers en managers ontdekken informatiebehoeften die ze daarvoor nog niet konden formuleren, omdat ze nog niet procesgericht werkten. De inrichting van een workflowmanagementsysteem is in de eerste jaren ook verre van stabiel: de nieuwe informatiebehoeften moeten hierin worden verwerkt. De managementinformatiebehoefte die initieel door de managers is geformuleerd, dekt dus nooit de behoefte op langere termijn. Daardoor zullen nieuwe investeringen in het maatwerk-rapportagesysteem nodig blijven.
Een derde punt is dat de functionaliteit die een workflowmanagementsysteem biedt, in principe alleen geschikt is om het operationele werk in de bedrijfsprocessen te coördineren en ondersteunen. Niet om de plan- en controlecyclus te ondersteunen. De workflowsoftware is tevens bedoeld voor de sturing op het ‘gevalsniveau’ (caseniveau) en niet voor de sturing op geaggregeerde niveaus. Zo bewaakt workflowsoftware bijvoorbeeld de doorlooptijd van een case, zodat het product op tijd wordt geleverd aan de klant. Waar de workflowsoftware n�et op kan sturen is de prestatie-indicator dat per maand minimaal 95 procent van alle leveringen op tijd wordt geleverd.

Indicatoren

Ten vierde is slechts een deel van de basisgegevens voor de gewenste managementrapportages in het workflowmanagementsysteem aanwezig. Managementrapportages hebben als voornaamste doel de managers te informeren over de mate waarin de bedrijfsprocessen ‘onder controle’ zijn. Met andere woorden: of de doelstellingen gehaald worden. Hiervoor is normaliter een aantal prestatie-indicatoren bepaald, die gemeten en gerapporteerd worden om inzicht te geven in de prestaties. Prestatie-indicatoren kunnen in een aantal categorieën worden verdeeld: aantallen, tijden, capaciteit en financieel. Workflowmanagementsystemen leggen in essentie zeer eenvoudige gegevens vast: planning (‘wie moet wat doen op welk moment’) en realisatie (‘wie heeft wanneer wat gedaan’). Deze gegevens vormen een solide basis voor de prestatie-indicatoren in de gebieden aantallen en tijden, maar toch moeten hier nog gegevens worden toegevoegd, zoals normeringen. Voor het rapporteren van prestatie-indicatoren op de gebieden capaciteit en financieel, moeten veel meer gegevens worden toegevoegd.
En ten slotte ligt de bal natuurlijk ook bij de degenen die het workflowmanagementsysteem inrichten voor de klant. Meestal zijn dit technische projectmedewerkers die een workflowspecialisatie hebben, en geen managementinformatie-achtergrond. De managementinformatiebehoefte wordt dan dus onvoldoende meegenomen in het ontwerp en de realisatie van het workflowsysteem.
Gelukkig zijn er ook oplossingen voor deze geconstateerde problemen. Daarop wil ik graag terugkomen in een vervolgartikel. Ondertussen ben ik zeer benieuwd naar reacties van u: workflowmanagementgebruikers en -implementators.< BR>anagement consultant Pinkroccade

 
Frans-Willem van der Velden

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    NIS2
    ActueelGovernance & Privacy

    NIS2 wordt bureaucratisch monster, vrezen Duitsers

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs