'Linux op de desktop duurt nog even'

Linspire-ceo legt consumentenbenadering uit

De doorbraak van Linux op de desktop zal niet dit jaar plaatsvinden, maar heeft meer tijd nodig. Dit zei ceo Michael Robertson van Linspire vorige week op het Computable-vragenvuurtje op de TINE. Toch ziet hij dit jaar al vorderingen; zo komt zijn bedrijf met een beheerhulpmiddel voor zakelijk gebruik van Linspire.

"Kijk, Microsoft heeft 95 procent van de desktopmarkt in handen. Zo'n monopolie breek je niet even af, dat duurt een paar jaar. De doorbraak van Linux op de desktop is afhankelijk van twee factoren: technologie en business. Het eerste was voor geeks al in orde, maar voor desktopgebruik heb je goede mediaondersteuning nodig."
"Bovendien moet die redelijk onzichtbaar zijn, dus soepel werken. De technologie is op dat vlak nu wel ok", betoogt de welbespraakte ceo. Hij noemt daarbij de nieuwe versie vijf van zijn Linspire-distributie en beweert dat zijn bedrijf daarmee voorloopt op concurrenten als Red Hat en Suse.

Oem-afhankelijkheid

"De business-kant van desktop-Linux is echter nog niet op orde. De geeks, die echt op Internet leven, denken dat het voldoende is om iets online ter beschikking te stellen: 'je kunt het downloaden en dan werkt het'. Maar zo kopen mensen hun computers niet. Dus moet je een kanaal opbouwen, zodat mensen een winkel in kunnen lopen en daar Linux op een laptop tegenkomen. Daarvoor ben je afhankelijk van oem's. Je moet dan bij de kleintjes beginnen, want grote spelers als Dell en HP zijn vooral bezig met de massamarkt. Via de kleine oem's kun je op termijn de grote bereiken."
Robertson zegt dat er dit jaar al een paar grote pc-leveranciers voorzichtig een kleine teen in het water steken. "Enkele van de toptien oem's leveren desktop-Linux, zoals Acer en Fujitsu." De Linspire-topman erkent de opmerking vanuit het publiek op de TINE dat het besturingssysteem er voor gewone gebruikers eigenlijk niet toe doet, maar dat applicaties de doorslag geven. "Consumenten geven inderdaad niet om technologie. Het moet goedkoop, veilig en makkelijk zijn. Wij bombarderen gebruikers dan ook niet met Linux-termen; we noemen Mozilla gewoon 'webbrowser'. Je moet daar een balans in zien te vinden."

Zakelijk gebruik

De vraag vanuit het publiek over het verschil tussen consumenten- en bedrijfsdesktopgebruik beantwoordt Robertson voorzichtig. "Linspire richt zich op de massamarkt, dus ligt onze focus op gebruiksgemak. Microsoft verkoopt eigenlijk een zelfde product aan de thuis- en aan de bedrijfsmarkt." Linspire zou dat ook kunnen doen, hint hij, maar de zakelijke markt en de overheidssector moeten via wederverkopers benaderd worden. "Dat zijn we nu aan het opbouwen, zoals hier in Nederland met Dupaco."
Robertson licht alvast een tipje van de sluier op met de mededeling dat Linspire later dit jaar met een beheerhulpmiddel komt voor zakelijk gebruik van hun desktopdistributie. "Ons CNR-systeem (Click 'N Run - red.) voor het installeren van applicaties is handig voor eindgebruikers, maar is inderdaad gericht op single user; het vereist individuele handelingen. Bovendien wil je binnen een bedrijfsomgeving niet van alles toestaan."
Hij stelt dat het brengen van bedrijfsfunctionaliteit voor de desktop-Linux minder moeilijk is dan het lijkt. "We bieden een diversiteit aan gebruikers nu een diversiteit aan applicaties voor veel verschillende pc-configuraties. Binnen bedrijven heb je juist beperkingen, dus dat is makkelijker."

Root

De Linspire-ceo gaat nog in op een kritische vraag over de root-toegang, die Linspire standaard biedt. "Dat kun je bij de installatie anders instellen, wat je bij bedrijfsgebruik dus zou doen." Toch ontkent hij dat root-als-default een beveiligingsrisico vormt: "Het probleem van Microsoft is niet dat iedereen op Windows (XP - red.) Administrator is, het probleem zit in Outlook en Internet Explorer. Multi user kun je afdwingen, maar zie ik niet als nuttig; een pc is toch eigenlijk single user."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-04-29T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.