Microsoft wil af van wachtwoorden

Dit artikel delen:

Authenticatie op basis van twee factoren is essentieel voor de toekomst van e-commerce, aldus Microsoft. Reden om in nieuwe versies van de besturingssystemen het wachtwoord te laten vervallen.

Detlef Eckert, verantwoordelijk voor Microsofts Trustworthy Computing-initiatief, specificeert echter niet welke vorm van dubbele authenticatie in Longhorn, de volgende versie van het Windows-besturingssysteem, wordt gebruikt. Hij zegt wel dat de code veel meer technologieën (beter) zal kunnen gebruiken, inclusief smartcards en beveiligingssleutels.
Een aantal ontwikkelaars vertegenwoordigers van andere softwarebedrijven is het erover eens dat een betere digitale identiteit essentieel is voor de toekomstige ontwikkeling van e-commerce.
Art Coviello, ceo van RSA Security, suggereert dat de effecten al voelbaar zijn. Zo stipt hij aan dat sommige Australische banken onlangs hun webservices-plannen hebben laten varen uit vrees voor beveiligingsproblemen. Beat Perjes, verantwoordelijk voor it-beveiliging bij Credit Suisse, beaamt dat het om een ernstig probleem gaat. "Wij zien dezelfde trends", zegt hij.
Maar niet iedereen beschouwt de situatie als alleen maar kommer en kwel. Dr. Hellmuth Broda, woordvoerder voor de Liberty Alliance, stelt dat veel mensen nu al beschikken over een efficiënte digitale identiteit. "De digitiale identiteit bestaat al en functioneert", zegt hij. "Er zijn bijvoorbeeld meer dan vijfhonderd miljoen mobiele telefoons in de wereld. Die hebben allemaal een identiteit via hun Sim-kaarten, en dat werkt goed. De kunst is nu om 'deze vormen van identiteit' te laten samenwerken."< BR>

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-03-18T00:00:00.000Z Henk Boot
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.