Voorzichtig met SOA’s

Merendeel geïnteresseerde organisaties oriënteert zich nog op implementatieDe invoering van een op diensten gebaseerde ict-architectuur komt in Nederland maar langzaam op gang. Dit blijkt uit een onderzoek van Ordina en Heliview.

Dit artikel delen:

Zelfs op het Heliview-congres over service oriented architectures (soa’s), dat op 15 november plaatsvond, gaf een aanzienlijk deel van de bezoekers aan vooral informatie over het fenomeen te zoeken. Bijna de helft van de 170 respondenten van een op dit congres gehouden enquête zei dat de eigen organisatie nog niet concreet bezig was met de invoering van een soa-architectuur. Een kwart van de respondenten zei hier wel mee bezig te zijn.

Zelfs op het Heliview-congres over service oriented architectures (soa’s), dat op 15 november plaatsvond, gaf een aanzienlijk deel van de bezoekers aan vooral informatie over het fenomeen te zoeken. Bijna de helft van de 170 respondenten van een op dit congres gehouden enquête zei dat de eigen organisatie nog niet concreet bezig was met de invoering van een soa-architectuur. Een kwart van de respondenten zei hier wel mee bezig te zijn. Een aanzienlijk deel van deze ondervraagden (40 procent) gaf aan te werken voor een organisaties met meer dan vijfduizend werknemers. Kleine bedrijven tot honderd werknemers zijn zich nog aan het oriënteren (78 procent), bleek uit de enquête. Onder de bezoekers van het congres waren vooral werknemers uit de financiële wereld en ambtenaren sterk vertegenwoordigd.

Flexibiliteit

De reden om met extra interesse naar soa’s te kijken is met name flexibiliteit en niet zozeer integratie van ict-systemen, zoals veel gedacht wordt. In de enquête gaf 56 procent van de ondervraagde ict-managers aan dat flexibelere bedrijfsprocessen de belangrijkste reden voor de interesse in soa’s was. Een kleiner deel (37 procent) ziet een soa als een belangrijke voorwaarde om integratie van ict-systemen te kunnen bewerkstelligen. Die sterke hang naar de verbetering van bedrijfsprocessen betekent tegelijkertijd ook de grootste valkuil voor de invoering ervan. Als de directie zich tijdens de invoering van een servicearchitectuur te veel afzijdig houdt, zal het verbeteren van die bedrijfsprocessen veel moeilijker zijn. Art Ligthart van Ordina drukt bij de interpretatie van de cijfers ict-managers op het hart om bij de invoering van soa gelijke aandacht te besteden aan processen én technologieën.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-01-20T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.