Seinen staan op groen

It-dienstverleners omarmen 2006

De kentering in de markt zet door: de it-dienstverleners deden in Nederland vorig jaar goede zaken. In 2006 trekt de groei verder aan, luidt hun voorspelling. Signalen genoeg: van tekort aan goed personeel tot aan de uitbesteding van applicatiebeheer.

Het vernieuwen van overheidscontracten is momenteel hét centrale thema in de Nederlandse economie, beweert LogicaCMG. De automatiseerder groeide sterk in de tweede helft van 2005, onder andere door het binnenhalen van publieke opdrachten. LogicaCMG signaleert echter alweer het eerste knelpunt voor voortvarende groei in 2006: het tekort aan hooggeschoolde adviseurs en projectmanagers. Het offshoren van standaard it-zaken met lokale programmamanagers in lagelonenlanden blijft LogicaCMG daarom als oplossing aan klanten adviseren.

Ook Atos Origin breidt uit in offshorelanden (China, India). Wilbert Kieboom, directeur Atos Origin Benelux, voorziet dat nieuwe opdrachten vooral zullen komen uit applicatiebeheer en -onderhoud, in combinatie met offshoring. “Nu de meeste klanten hun infrastructuurbeheer hebben uitbesteed, kijken ze verder. Ook de adviestak trekt aan: consultants worden vooral betrokken bij de rationalisering van it-informatiehuishoudingen.” Kieboom tekent hierbij aan dat 65 procent van de opbrengsten van zijn bedrijf terugkerende inkomsten uit lange-termijncontracten zijn.


Prijsopdrijving

Ronald Kasteel, bestuursvoorzitter van Ordina, merkt dat het marktherstel zich in 2005 heeft doorgezet, omdat de investeringen van klanten ‘niet meer defensief en puur kostengedreven zijn, maar offensief en ‘business’-gedreven.’ Daarbij ziet hij dat opdrachtgevers it-klussen het liefst bij één hoofdaannemer neerleggen, en niet bij verschillende contractpartijen. Bij projectmatig werk komt de integrale verantwoordelijkheid steeds vaker bij it-dienstverleners te liggen, aldus Kasteel.

De prognose van Atos Origin-baas Kieboom is dat de tarieven zullen stijgen. “De vragende markt waarbij de klanten bepalen, verandert weer in een aanbiedersmarkt. Ook de schaarste aan it’ers drijft prijzen op.” In Nederland werken bij zijn bedrijf zo’n 8500 employees. Volgens Kieboom ligt er nog ruimte voor duizend nieuwe collega’s, voornamelijk “it-specialisten in het hogere segment.” Hij verwacht dit ‘personeels-mille’ binnen te halen via een combinatie van werving en selectie, uitbestedingscontracten, en wellicht overnames.

Cijfers

De grootste Nederlandse dienstverlener is Getronics, dat na de inlijving van PinkRoccade zijn Nederlandse opbrengsten in 2005 fors zag toenemen: met 66 procent naar 1,079 miljard euro. Atos Origin noteerde een stijging van de omzet in Nederland van 977 miljoen euro in 2004 naar 1,025 miljard omzet in 2005 (plus 5 procent). Andere dienstverleners dijden ook uit: bij LogicaCMG groeide de revenuen in 2005 met zo’n 11 procent tot 598 miljoen euro. Ordina meldde een toename van de recette met 16 procent tot 443,9 miljoen euro. Capgemini vermeldt in de jaarrapportage alleen Benelux-resultaten: varend op die cijfers groeide de omzet met 11,5 procent van 857 miljoen naar 956 miljoen euro.

Hoewel de procentuele omzetgroei in 2005 van Atos Origin in Nederland een stuk lager ligt dan de concurrentie, kent het bedrijf wel de beste operationele marge: 14,7 procent. De genoemde concurrenten blijven steken tussen de 8 en 10 procent.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-03-17T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.