Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Werkplek

Duizenden applicaties terugbrengen naar paar honderd

22 augustus 2008 - 08:594 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurRES
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Beheer van de werkplek is vaak worstelen met veel verschillende systemen. De gemeente Enschede was geen uitzondering. It service manager Tonny Lievers heeft de werkplek nu op orde; van duizenden applicaties terug naar een paar honderd.

Een beetje organisatie heeft flink wat werkplekken, maar dat aantal hoeft niet gelijk te zijn aan het aantal werkplekconfiguraties. "Wij hadden zo'n zeventienhonderd werkplekken, fat clients" , vertelt Tonny Lievers, it service manager bij de gemeente Enschede. "Toen we inventariseerden, deden we een verbijsterende ontdekking: we hadden zo'n dertienhonderd verschillende configuraties. Daarnaast hadden we nog eens tweehonderdvijftig printers, in zo'n honderd smaken."

Die wildgroei, in software en hardware, is fors teruggedrongen. Deze nu aangepakte omgeving is in 2002 ontstaan met de samenvoeging van diverse, onafhankelijke instanties. Elk had voorheen dan ook eigen ict, eigen werkplekken. "We kregen in die jaren wel klachten dat we te duur waren. En dat de werkplekken niet goed werkten. Dat laatste hadden we zelf ook al wel bedacht", geeft Lievers het initiatief vanuit de centrale ict-afdeling aan.

Doublures

Meerdere applicaties bleken elkaar te overlappen.

Een grote inventarisatie met daarna een project voor werkplekstandaardisatie is toen opgezet. "De kosten bleken wel mee te vallen. Maar het aantal beheerders was niet goed. Wij hadden een onderbezetting van vijftig procent." Bij de inventarisatie werden in totaal twaalfhonderd applicaties in kaart gebracht, met nog eens bijna duizend tooltjes.

Al die applicaties zijn gekeurd op functies voor de gemeente, waarbij doublures natuurlijk zijn weggestreept. "Sommige daarvan hadden te maken met ‘smaak'; bijvoorbeeld drie verschillende pakketten om foto's te bewerken. Toen we daarmee klaar waren, hielden we vierhonderdvijftig zakelijke applicaties over. Inclusief testversies kom je dan uit op zeshonderd applicaties totaal."

Vermoeiende guerillastrijd

De gemeente zat voor dit project ook nog op Windows NT. "Het nadeel van Windows is dat het gericht is op de zogeheten ‘rich user'. Dat is fantastisch thuis en in een klein kantoor, maar niet als je duizenden werkplekken hebt", zegt Lievers beslist. "Dan ben je als beheerder alleen maar bezig met gaten dichten met scripts en gedoe in Active Directory. Dat is een uitermate vermoeiende guerillastrijd."

Toch is Lievers aan de werkplekstandaardisatie begonnen met de gebruikelijke tooling. "We waren bezig met inlogscripts en Active Directory-profielen." Veertien dagen voordat het project daarmee van start zou gaan, stuitte hij op een beter middel.

"We kwamen puur toevallig Powerfuse tegen. Een contact bij CDG kwam langs, voor iets heel anders, en sprak enthousiast over deze beheertool. Die draait het beheeridee helemaal om: je mag niks, behalve dit." Bij de gemiddelde Windows-desktop mag je veel en moet de beheerder dat inperken. De omgedraaide aanpak van de nu gebruikte beheersoftware helpt volgens Lievers niet alleen de beheerder, maar ook de gebruiker. "Die krijgt een veel stabielere omgeving."

Opstand gehad

De implementatie is daarna redelijk rechttoe rechtaan verlopen, vertelt Lievers. Hij benadrukt nog wel dat het heel belangrijk is om duidelijke steun te hebben van het management. "Je moet een duidelijk commitment hebben." Bijvoorbeeld om kenniswerkers geen uitzondering te laten zijn.

"Wij hebben hier op een afdeling een kleine opstand gehad. In de overgangsfase zie je vaak veel protest. Pas als een nieuwe werkplek er is, en mensen eraan gewend zijn, zien en ervaren ze de voordelen." De gemeente Enschede gebruikt nu voor tachtig procent van de werkplekken thin clients. De rest is pc's, maar dan goed dichtgetimmerde systemen. "Niet alles is thin client, je moet ook daar niet dogmatisch in zijn." Lievers heeft uitzonderingen voor AutoCAD-stations en multimediatoepassingen. "Je wilt niet altijd audio streamen naar een thin client." Dat kan het netwerk en ook de server flink belasten.

Op Computable-seminar Beheer

Meer weten over het werkplekbeheer van de gemeente Enschede? It service manager Tonny Lievers vertelt uitgebreid op het Computable-seminar Beheer, dat op 29 oktober plaatsvindt in Amsterdam. Leer van zijn project, stel vragen en deel jouw eigen ervaringen.

Meer over

SoftwarebeheerWerkplekbeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Getronics PinkRoccade standaardiseert rijksdesktop

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Applicatielevering vereist nieuwe specialisten

    Studenten
    ActueelCarrière

    Dienstverlener Ictivity start opleidingsprogramma

    Werkplek
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT-manager vaak geen stem in werkplekinrichting

    Werkplek
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Uitbesteding werkplekbeheer verdubbelt

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Test: Geen desktop-, maar werkruimtebeheer

    8 reacties op “Duizenden applicaties terugbrengen naar paar honderd”

    1. Hessel schreef:
      25 augustus 2008 om 07:30

      “je mag niks, behalve dit”
      Ben benieuwd hoe deze rigide benadering van desktopbeheer zich houdt als generatie Y deze desktops gaat bemannen. Kenmerken generatie Y:

      – zelfverzekerd.
      – optimistische kijk op de wereld.
      – Gewend haar zin te krijgen.

      Uitdaging?

      Login om te reageren
    2. John Bernard schreef:
      25 augustus 2008 om 07:57

      @Hessel

      Dan zal generatie Y moeten leren dat ze in een zakelijke omgeving niet altijd hun zin zullen krijgen.

      Uitdaging? Valt wel mee, gewoon duidelijk aangeven waar de grenzen liggen.

      Login om te reageren
    3. Hessel schreef:
      25 augustus 2008 om 10:18

      Om vervolgens je nieuwe, met veel moeite geworven, personeel weer te zien weglopen naar een werkgever waar ze wel zelf kunnen bepalen met welke spullen ze werken (en productiever kunnen zijn)?

      Zou het risico niet nemen. Geef die mensen gewoon een PC, (wat mij betreft virtueel uit een pool) en laat ze zelf bepalen welke software ze willen gebruiken om hun werk te kunnen doen. Vergeet niet dat deze generatie is opgegroeid met IT en veel beter in staat is om keuzes te maken en zelf IT problemen op te lossen dan de generaties daarvoor.

      Login om te reageren
    4. Werner schreef:
      25 augustus 2008 om 11:24

      @Hessel

      Ik vermoed dat je niet in ict-beheer werkzaam bent. Je opmerking is erg kort door de bocht. Een applicatie die bijdraagt aan het organisatie belang zal worden geaccepteerd. Het gaat echter om die applicaties die overlap vertonen. De kosten van het in stand houden van twee applicaties weeg niet op tegen eventuele meerwaarde. Je beheerafdeling wordt onevenredig groot om al die applicaties te beheren, want iedere gebruik wil dat de applicatie het altijd doet.
      Er dienen dus keuzes te worden gemaakt en bij die keuzes gebruik je de input van de organisatie en dus ook die van de eindgebruiker.

      Daarnaast heb je de bedrijfssoftware, zoals ERP-pakketen, die iedereen binnen de organisatie moet gebruiken wil je er voordeel uit halen. Het gebruik van “eigen” software zie ik dan ook niet binnen een reguliere organisatie.

      Als laaste heb je de ontwikkelingen op het gebied van SOA en het aanbieden van webapplicaties waardoor het gebruik van de vele client gebaseerde applicaties overbodig wordt.

      Niet de werknemer bepaalt wat van hem/haar verlangt wordt, maar de werkgever!

      Login om te reageren
    5. Ted Kraan schreef:
      25 augustus 2008 om 11:39

      Ik denk dat de reactie van Hessel de achtergrond van het artikel bevestigd. Zeker de “Ja, maar thuis…” toon geeft dit weg.

      Login om te reageren
    6. Hessel schreef:
      25 augustus 2008 om 11:56

      @Werner,

      Heb inmiddels 20 jaar ervaring in de IT waarvan een groot deel ook als gebruiker. Ken inmiddels beide kanten van de medaille vrij goed. Zet misschien de zaken wat kort door de bocht neer (of scherp) omdat ik de laatste jaren verbaasd zie dat de enige oplossing voor IT problemen tegenwoordig het beperken van mogelijkheden(lock down) lijkt te zijn. Dan rennen we met zijn allen toch echt de verkeerde kant op. Volgens mij zijn het de eindgebruikers die het geld verdienen dus elk uitgangspunt waarbij deze beperkt worden in hun mogelijkheden is per definitie verkeerd.

      Uiteraard ligt het genuanceerder dan dit.

      Ik ga er ook niet vanuit dat eindgebruikers aan komen lopen met hun eigen CRM, ERP en SCM applicaties. Het gaat mij om die marketing-werknemer die thuis goede ervaringen heeft met een gratis PDF reader (en niet wil werken met die Adobe reader), de sales-medewerker die denk beter te scoren door zijn zakelijke contacten te onderhouden met MSN en Twitter (echt, je hebt ze) of die werknemer die een leuke foto op zijn of haar bureaublad wil hebben. Geef ze die ruimte.

      Er zijn absoluut betere mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen dan een desktop op slot te zetten. Je kan dit zoeken in afspraken met je gebruikers over het gebruik van eigen software maar ook door beheertools te gebruiken die niet uitgaan van een lock-down paradigma.

      Helemaal eens met je dat de werkgever bepaalt wat van een werknemer wordt verlangd. De crux zit ‘m alleen in de manier waarop (de gebruiker dit voor elkaar krijgt). Ik zeg: laat ‘m dat zoveel mogelijk zelf bepalen. Dat kan ie best.

      Login om te reageren
    7. Eddie schreef:
      25 augustus 2008 om 13:13

      Natuurlijk hebben zowel Hessel als Werner gelijk. Ik denk dat balans in deze zeer belangrijk is en het uitgangspunt de eindgebruiker moet zijn. Echter, moet het voor beheer wel mogelijk zijn om een omgeving als in het artikel genoemd op een eenvoudige, veilige en kosten effectieve manier te beheren. Het voordeel van lock down is controle(overigens komt bij goed beheer veel meer kijken dan alleen maar lock down!!). Van daaruit kan opengezet worden wat je wil. Voordeel daarvan is dat je de eindgebruiker de vrijheid kan geven die hij nodig heeft en wat als redelijk wordt geacht binnen een organisatie. De eindregie ligt met tooling als in het artikel genoemd uiteindelijk echter wel bij ICT en niet bij de gebruiker. Wat logisch is, want als “de pc” niet werkt dan is het ook de “schuld” van de ICT afdeling.

      Login om te reageren
    8. Hessel schreef:
      26 augustus 2008 om 08:04

      Het zal ongetwijfeld ook afhangen van het type organisatie waar je mee te maken hebt. Organisaties met relatief veel kenniswerkers, zullen gebaat zijn bij meer vrijheden dan meer taakgerichte organisaties zoals call-centres.

      Ken organisaties waar ze vaak op maandag niet weten welke software ze die week nodig zullen hebben om hun werk te kunnen doen. Iedereen admin-rechten en bij problemen kan je bij de helpdesk langs om je PC opnieuw te laten inspoelen. Iedereen gelukkig want duidelijke afspraak en iedereen weet wat ie van elkaar kan verwachten.

      denk dat ik dit ga voorleggen aan het expertpanel bij het beheerseminar. Bovenstaande bijdragen zijn in elk geval erg verhelderend geweest. Dank daarvoor.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs