Managed hosting door True

Capaciteit versjteert migratie Deutsche Bank

 

De problemen bij Deutsche Bank met internetbankieren voor Nederlandse zakelijke klanten is voortgekomen uit een tekort aan servercapaciteit. Daardoor werkte het online banksysteem te traag. Die traagheid was de aanleiding van een aantal vervolgproblemen, zegt woordvoerder Saskia Huuskes van Deutsche Bank.

Deutsche Bank heeft in het weekeinde van 25 augustus 2012 de gegevens van 34.000 Nederlandse zakelijke klanten overgezet van de systemen van ABN Amro naar zijn eigen platform. De betrokken klanten werkten op dat moment nog met internetbankieren van ABN Amro. De migratie van de klantgegevens is een uitvloeisel van de overname in april 2010 van zeventien kantoren van ABN Amro door Deutsche Bank.

De migratie van de gegevens in het weekeind verliep zonder problemen, vertelt woordvoerder Saskia Huuskes van Deutsche Bank. Op de daaropvolgende maandag en dinsdag bleek het online bankieren traag. Een gevolg daarvan was dat sommige klanten er niet in slaagden in te loggen. De traagheid verdween toen op dinsdag extra servercapaciteit werd toegevoegd. ‘Vanaf dinsdagmiddag waren de performanceproblemen voorbij', vertelt Huuskes.

Direct na het weekeinde bleek dat een groep van ongeveer duizend klanten helemaal niet kon inloggen. ‘Inmiddels is voor 99 procent van onze klanten dat probleem verholpen. Een beperkte groep kan nog niet online bij zijn rekeningen', zegt Huuskes.

Massaal bellen

De traagheid van het systeem leidde tot een capaciteitsprobleem op de helpdesk, doordat klanten massaal gingen bellen. De problemen met het inloggen vermeerderen zich, doordat accounts na drie mislukte pogingen automatisch worden geblokkeerd. ‘De eerste dagen was onze helpdesk volledig overbelast. Op donderdag en vrijdag hebben wij dit opgevangen door extra mensen in te zetten.'

Bovendien belden veel klanten die wel konden inloggen met vragen over de functionaliteit van het nieuwe platform. ‘Het systeem van ABN Amro is gebaseerd op de consumentenversie van online bankieren. Dat zit eenvoudig in elkaar. Het pakket is makkelijk te koppelen aan de eigen boekhouding. Prima voor gebruikers uit het midden- en kleinbedrijf', zegt Huuskes.

Grootzakelijke gebruikers

Het internationale platform voor online bankieren van Deutsche Bank is afgestemd op de behoeften van grootzakelijke gebruikers. ‘Er is geen mobiele app en je kunt niet via iDeal betalen. Een rechtstreekse koppeling met de boekhouding ontbreekt, export naar Excel en andere bestandsformaten kan weer wel.' Daarmee voldeed het nieuwe programma waarschijnlijk niet aan de verwachtingen van veel klanten, constateert Huuskes.

De migratie is door Deutsche Bank al in februari 2012 bij de gebruikers aangekondigd. Daarna is er regelmatig met klanten over gecommuniceerd. ‘Als ik naar mijzelf kijk, snap ik goed dat als je iets in februari hoort over iets dat eind augustus gaat gebeuren, je dat even aan de kant legt. Wellicht was er sprake van een communicatie-overkill. Mensen zijn er pas deze week naar gaan kijken. En toen moesten ze nog aan het nieuwe programma gaan wennen.'

Drukke week

Het migratieprobleem heeft Deutsche Bank een drukke week bezorgd. ‘Mensen belden niet alleen de helpdesk, maar werden ook actief op social media. Dat werd weer opgepakt door de pers.' De status een week na de start van de migratie is dat de capaciteitsproblemen zijn opgelost. De performance van het systeem is normaal. De helpdesk is nog steeds zwaar belast. ‘Natuurlijk komt er een evaluatie van dit migratietraject. Maar onze focus ligt nu op het helpen van de laatste klanten met vragen of een probleem bij het inloggen', zegt Huuskes.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4556975). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Na 5 dagen Deutsche Bank gaat ons bedrijf overstappen. Ik heb nog nooit zo'n onleesbaar internet-bankieren systeem gezien. Ik bankier met allerlei banken (Rabo, Abn, Ing), maar DB is niet te doen.

Jammer dat we over moeten gaan op nieuwe rekeningnummers, maar ik heb het er wel voor over.

Dus afgezien van de onbereikbaarheid van DB, en de problemen met inloggen (dat kan worden verholpen): een bank dient ook een goede site te hebben om te kunnen bankieren zonder fouten.

Wij stappen over naar Triodos, zoals meer ex klanten van Abn/DB.

Waarom mag een banksysteem niet voor iedereen eenvoudig zijn?
‘Het systeem van ABN Amro is gebaseerd op de consumentenversie van online bankieren. Dat zit eenvoudig in elkaar. Het pakket is makkelijk te koppelen aan de eigen boekhouding. Prima voor gebruikers uit het midden- en kleinbedrijf', zegt Huuskes. Hoeveel echt grote klanten waren er bij de overdracht en hoeveel kleinere?
Als je dat weet kun je er iets meer over zeggen.

En performance door server capaciteit tekort? Was er dan geen berekening gemaakt, alle gegevens waren toch bekend uit het AAB systeem?
Is er over de functionaliteit van het pakket gecommuniceerd? Ik lees en hoor van collega's wel dat er veel klanten documentatie over de migratie hebben ontvangen, maar dat de functionaliteit zo zou afwijken is nooit ruim vooraf bekend gemaakt. Je komt toch ook niet met een 10 tons truck om 2 pakjes op te halen?

Gelukkig reageert Deutsche bank nu na vele dagen van stil zwijgen. Op zich wel tegenstrijdig omdat maandag gemeld werd door Deutsche bank dat er een server crash was geweest. Nu blijkt dat dus niet het geval te zijn maar capaciteitsproblemen.

Ik snap de gang van zaken en dit komt ook wel overeen met mijn bevindingen deze week. Maar ik blijf erbij dat de Deutsche bank naast de capaciteitsproblemen nog meer problemen heeft en enorme blunders heeft gemaakt in de aanloop en tijdens de migratie en vervolg problemen.

Het klopt dat Deutsche bank vroeg is gaan communiceren naar haar klanten. Om hier nu over een over communicatie te spreken lijkt raar, eerder is het woord miscommunicatie op zijn plaats. De communicatie van de Deutsche bank was mn gericht op pasjes, readers, check listen enz. Maar zodra je een inhoudelijke vraag stelde bleef het stil, heel stil.

Juist vragen waar de zakelijke klanten op zaten te wachten, hoe koppel ik mijn boekhoud systeem, zijn er verschillen tussen MT940 formaat ABN en Deutsche bank werden keer op keer verkeerd en afwijkend van elkaar beantwoord.

Zelfs tot op de dag van vandaag blijkt dat op het hoogste niveau foutieve informatie is vertrekt. Ik heb persoonlijk met IT directeur Deutsche bank Rob Nome gesproken over mutaties van 24 augustus binnen het MT940 bestand. Persoonlijk heeft hij mij verzekerd dat dit geregeld zou zijn om aansluiting te houden met voorgaande verwerkingen in je boekhoudprogramma, vandaag krijg ik van de specialisten te horen dat ik foutief ben geïnformeerd door de IT directeur zelf.

Dus ja volledig foute communicatie aan de zakelijke klant, dus nu moet Deutsche bank zich niet verschuilen achter over communicatie. De juiste opstelling zou zijn wij hebben ons niet verdiept in de behoefte van onze klanten en hebben ze daarin niet juist (lees foutief) en volledig geïnformeerd.

Daarnaast blijkt (lees: heb ik ook vernomen na het gesprek wat ik heden middag heb gehad met de helpdesk) dat er nog diverse fouten in de applicatie zitten. Ook dit heeft niks met capaciteit te maken maar alles met een goede voorbereiding en testen. Tot op dit moment geeft internet bankieren van Deutsche bank aan dat niet alle informatie op de site via een beveiligde HTTPS verbinding wordt opgehaald.

Dit is kortweg slechte software. Omdat Deutsceh bank niets doet met de informatie die nota bene al dinsdag aan hen gemeld is heb ik deze informatie naar Nationaal Cyber Security Centrum in Den Haag gestuurd zodat zij passende maatregelen kunnen nemen.

Dat mensen hun heil bij social media zoeken lijkt mij logisch, als je nergens een reactie krijgt. Continue zelf overal achter aan moet en continue met lange wachttijden te maken krijgt ga je herrie maken. Nou meer aandacht vragen in de hoop op antwoorden.

Het had zo chique geweest als Deutsche bank gewoon open en eerlijk vanaf maandag toen zaken fout gingen een informatie stroom via hun website hadden gegeven. Niet alleen dinsdag een lullige melding dat het druk is op de helpdesk, dan hadden er wellicht veel minder telefoontjes overal geweest en was het minder geëscaleerd. Maar om een of andere duistere reden werd dit niet gedaan en ja dan moet je nu op de blaren zitten.




Interessant zou het zijn om eens te weten te komen op welke wijze de problemen zijn veroorzaakt. Een tekort aan servercapaciteit ontstaat niet zomaar; je berekent, als het goed is, wat de capaciteit dient te zijn en je weer meestal ook wat er maximaal aan capaciteit nodig is. Bovendien zijn procedures voor migraties, zeker bij banken, meestal dusdanig getest dat problemen door capaciteit vaak op voorhand al getackeld zijn. Dat vervolgens klanten massaal naar een helpdesk gaan bellen, zodat ook daar de capaciteit ontoereikend is, daar kun je op wachten. Hoewel ook dit op voorhand te voorzien is; met een doordacht aantal scenario's en het inregelen van noodprocedures kun je snel schakelen, mocht een migratie onverhoopt niet goed verlopen.

Ik beschik niet over een informatie bron als Ad.
Dus aan een oordeel over de functionele werking wil ik me niet wagen.

Wat ik wel weet is dat als capaciteit echt de enige oorzaak is van alle problemen, dan was het eenvoudig te voorkomen. Het overhevelen van klanten met 'kleine plukken' en een eenvoudige capaciteitsbewaking was al voldoende geweest. Mijn ervaring is dat het opzetten van een voor dit doel geschikte capaciteit bewaking niet meer dan een dag of 5 hoeft te kosten.

In het ergste geval was eruit gekomen dat er na de x-de of y-de pluk klanten te weinig capaciteit is. En dat een vervolg pas mogelijke is nadat de capaciteit uitgebreid is.

Maja - ook dat is allemaal achteraf. Mensen als Ad zijn daar niet mee geholpen.

Ik ben het geheel met Wil Moonen eens. De probelemen lijken deels een gevolg van een klassieke fout: de pilot werkt, tijd voor de Big Bang.

Wat is er mis met langzaam opschalen en monitoring? Het voorkomt in elk geval situaties als deze.

Wat in dit verhaal klopt was dat de helpdesk onbereikbaar was en de lokale kantoren eerst wel maar later ook niet meer. Het was niet alleen dinsdag maar ook de rest van de week. Het was ook niet alleen de traagheid van het systeem. Bij het geimporteerde adresboek waren gewoon nummers veranderd.
Van een DB-kantoor kregen we woensdag begin van de middag enkele Excel-files om daarin dan maar de betalingen te zetten. Deze moesten we dan naar een speciaal nummer in A'dam faxen dan zou het wel "even" geregeld worden. Het is nu zaterdagmiddag, nog niets gebeurd. Geweldig!
Snel rekening opzeggen maar.

Ben zelf ook slachtoffer van dit wanprogramma. Het ABN-Amro programma voor internetbankieren werkte als een speer.De calculator waarmee je moet inloggen en je betaling geldig kan maken is er 1 uit de speelgoedwinkel.
Ik heb veel betalingsprogramma`s meegemaakt, maar dit is wel het slechtste.Ik heb gelukkig nog een andere bank en denk er hard over om alles daarop over te hevelen.

De deutsche bank doet het voorkomen alsof er steeds problemen waren met inloggen omdat mensen zo "dom" waren om niet goed de handleidingen door te lezen of deze te begrijpen.
Laat ik nog even benadrukken dat NIEMAND om deze "migratie" gevraagd heeft, je had en hebt dus totaal geen keuze.
Als je dinsdag! na 2 uur wachten! op de helpdesk met een vestigingsmanager (nr staat op de site) gaat bellen is die beledigd dat je hem prive belt :-)
Net of de tijd van de ondernemer niet belangrijk is. (laat die ook maar een keer overwerken voor zijn dik salaris)
En als je dan je grieven uit dan zegt die doodleuk dat je dan maar beter een andere bankrekening moet nemen "als het je niet bevalt" !
Na het geblunder met het opzeggen van de oude verzekeringen wat ook al niet goed ging omdat ze tig klanten 1! dag te laat hadden opgezegd bij delta lloyd heb ik gelukkig al een andere bankrekening maar i.v.m. kredieten kom je toch niet van ze af helaas.
Ik kon vanaf het begin perfect inloggen (wel was en is de site nog steeds enorm traag) alleen was er GEEN saldo te zien en werkte er verder ook HELEMAAL NIETS.
Het is dus niet zo dat er alleen maar inlogproblemen waren, pas vrijdagmiddag werkte de site pas en kon je je saldo bekijken.
Het is en blijft trouwens ook een geweldig onoverzichtelijke en zeer trage site
Elke maand een paar duizend klanten overzetten had inderdaad handiger geweest.
Ook blijkt dat een normale overboeking naar een andere bank maar liefst 4 dagen gaat duren, ook in de toekomst !!
oh, en als je klaagt dat de migratie maar liefst een HELE week geduurt heeft dan zeggen ze dat je toch kon mailen en faxen (lekker veilig)net of we niks beters te doen hebben dan hele dagen mailen en faxen.
Overigens was pas woensdag bekend (via sites van derden) dat het op deze gammele manier moest dus daar heb je ook geen ... aan
En dit alles hebben we te danken aan dat ... .... van een smit kroes !!!
bij ... .... gelieve te lezen iets waardoor mijn bericht niet door de redactie geplaatst zou kunnen worden.
Wie vergoed de HOGE kosten en vertraging van de ondernemers ??????

Echt een draaaaaama dat online bankieren bij Deutsche bank.
Ik ben een kleine ondernemer. Het online bankieren bij Deutsche bank is misschien handig voor grote bedrijven maar niet voor mij. Even snel een bestelling doen via internet gaat dus niet meer want ik kan niet met ideal betalen. Ik heb niet veel kasgeld en moet dit nu op datum op laten halen. Ook niet handig voor mij. Ik wil weer terug naar de ABN AMRO. Maar dat zal wel niet gaan.

Beetje mosterd na de maaltijd maar los van alle ellende voor de klanten is hier de wet van Murphy ingetreden en die heeft DB over zichzelf afgeroepen. Als het allemaal klopt wat hier staat, is er in het voortraject van deze migratie heel veel mis gegaan wat in een dergelijke organisatie niet mis mag gaan. Om even in de theorie te duiken: capaciteitsproblemen als deze wijzen naar mijn idee op een niet werkend of waarschijnlijk ontbrekend capaciteitsbeheer (Capacity Management). Overigens een ITIL-proces wat ik zelden of nooit goed heb zien werken bij de organisaties waar ik over de vloer kwam en kom, waaronder een aantal Nederlandse banken :-). De capaciteitsgroei door de big bang is niet of volledig oojuist gecalculeerd waardoor het systeem traag werd na de big bang. Door te makkelijk te denken (de kleine pilot was tenslotte probleemloos verlopen) werd eveneens de capaciteit van de servicedesk (waar is die ook al weer voor?) niet vergroot en ontstonden daar precies dezelfde problemen. Ook webcare (reageren op Social Media als twitter en facebook) zal niet aanwezig zijn geweest en zeker niet opgewassen tegen een explosie van reacties.
Dus DB doet er goed aan van te voren na te denken over een dergelijk grote maar waarschijnlijk te klein ingeschatte operatie. Het goed inrichten van een proces als capacity management zou een beetje kunnen helpen en het opschalen van de servicedesk en inzetten van webcare doet ook al veel goed. Een leuke les voor andere organisaties, deze casus.

Bovenstaande komt mij allemaal zeer bekend voor. Het was voor ons niet mogelijk automatische incasso's te verwerken via een Clieop-bestand.
Uiteindelijk de 31ste met veel en moeite via het regiokantoor handmatig
de incasso's eruit gedaan. Alles bij elkaar heeft de hele situatie mij
tot nu toe ong. 20 uur extra werk gekost en het is nog niet opgelost.
Dankzij het bankieren via het systeem van DB heb ik nu systeemfout meldingen. Heel fijn voor een migratie waar je als klant van ABNAMRO
niet om hebt gevraagd. Het zijn echter niet nog een paar klanten vlg
DB die nog problemen hebben. Collega-ondernemers (ik ken er 6) die ook
verplicht zijn gemigreerd hebben nog steeds exact dezelfde problemen met
DB als een week geleden. Ik heb hier maar 1 reactie op: schandalig!

Even een reactie op de woorden van Aad: de kleine pilot was tenslotte probleemloos verlopen. Dat is verre van waar. Het bedrijf (middelgroot)waar ik werk zat in de pilot. Nou die was ook een ramp en ook toen was de helpdesk moeilijk bereikbaar. We ondervinden nog steeds dagelijks last van de overgang van Abn Amro naar de DB en inderdaad de site om de betalingen af te handelen is erg onoverzichtelijk en dan druk ik me nog netjes uit.

De migratie van DB bewijst maar weer eens dat ICT complex is (gemaakt). Zelfs een pilot was niet het adequate middel om de problemen bij DB te voorkomen. Ik ga er dan van uit dat de pilot goed is opgezet!

Verder lees ij in dezelfde berichtgeving dat het "het gebrek aan servercapaciteit heeft geleid tot een reeks van vervolgincidenten" waardoor de ernst van het probleem groter is geworden. M.i. betekent dat dus dat op meerdere plekken de ICT niet goed is ingeregeld want anders zouden er geen reeks van vervolgincidenten ontstaan zijn.

Als ik directielid zou zijn, zou ik een taskforceteam samenstellen die de opdracht krijgt de gebeurtenis grondig te analyseren met als randvoorwaarde dat dit team met adviezen komt om in fases de ICT-complexiteit te reduceren. Volgens mij is dat de enige manier om dit soort incidenten met succes en structureel aan te pakken / voorkomen.

De pilot was waarschijnlijk wel goed (want toen waren de problemen al bekend) alleen drufde niemand het besluit te nemen de migratie uit te stellen. Vorm van of arogantie of geen juist leiderschap.

Wel jammer dat ze hierdoor een paar duizend ondernemers in de problemen brengen en dat voor een ondernemers bank is wel triest.

Ik snap nu trouwens pas het logo op www.deutschebank.nl op de home pagina. In hwet logo wordt de CPU belasting van de online servers getoond en die staat heel de tijd in het rood. Dus zodra ze groen zijn kunnen we onze betalingen doen :-)

Wat een schandalige gang van zaken bij de Deutsche Bank.
Hoe durft die Saskia Huuskes (een deel van) de schuld bij de gebruikers te leggen?! : ‘Als ik naar mijzelf kijk, snap ik goed dat als je iets in februari hoort over iets dat eind augustus gaat gebeuren, je dat even aan de kant legt.'

Deze zijn verplicht overgezet van een werkend systeem bij ABN op het incapabele systeem van de Deutsche Bank. Hoezo informatie overkill? De periode rondom de gefaalde migratie hulde de Deutsche Bank zich in niets anders dan stilzwijgen. Aan de gebruikers ligt het niet, die wilden zich wel keurig aan het sinds februari voorgelegde stappenplan houden, maar omdat de DB de targets niet haalde, werden die momenten ook steeds in de tijd vooruit geschoven (Ook bij de omzetting naar het DB iDeal systeem).

Ze verwijt ook gebruikers dat 'ze er pas deze week naar zijn gaan kijken'. Eerder was niet eens mogelijk!
Zelfs op de dag voor de migratie, donderdag 23 augustus moest ik ten tiende male nog ZELF bellen om te vragen of ze aub de inlogproblemen konden oplossen, zodat we het systeem in ieder geval 1 keer gezien hadden voordat we over gingen. Na het weekend niets anders dan ellende.
Nu, 11 dagen na de migratie missen we nog steeds veel gegevens.
Geen brief, geen telefoontje, geen email, zelfs geen bericht op de website (31 augustus pas wel), helemaal niets hebben we vernomen van de DB! Helpdesk onbereikbaar, hoofdkantoor onbereikbaar, accountmanager onbereikbaar.
34000 klanten zijn blijkbaar niet belangrijk genoeg voor de DB.

Ik heb een kleinbedrijf met één zakelijke rekening. Een voornamelijk handelsbedrijf met een niet enorm klantenbestand.Geen gekoppelde boekhoudsystemen.Simpel zou je dus zeggen.

Vandaag mail gehad. Alles moest werken. Dus niet. Op hoofdscherm geen mogelijkheid tot betalen en geen zakelijke rekening courant. Geen saldo, niets. Alleen 2 afgesloten bedrijfsspaarekeningen die ruim op tijd waren afgesloten bij ABN Amro.

Een bevriende systeembeheerder van een grote multinational heb ik het programma laten bekijken. Het zit vol bugs en is niet goed afgestemd op de allernieuwste IE versie. Het werkt in feite beter onder Firefox.

Ja, je kan bellen voor € 0,01 met de helpdesk. Tijdelijke korting tot het drama voorbij is en dan gewoon weer volle pond betalen. Ze zijn verdomme niet eens bereikbaar. Ze hadden geld toe moeten geven !
Voor het ongemak hadden ze natuurlijk allang naar de klanten moeten communiceren dat er een fikse korting komt op de bancaire kosten dit jaar want eigenlijk zijn we voor de Deutsche Bank gewoon nieuwe klanten.
Waar is de klantenservice DB ? Staat DB soms voor Drama Bank ?
Ik verwacht nog wel wat narigheid in de komende maanden.

Ik kijk deze puinhoop even af en als aangepaste bankrekeningen( Iban) ingevoerd gaan worden gooi ik de boel helemaal over mits alle problemen de wereld uit zijn. Ik doel dan ook op het niet inzien online van je creditcard. Dit is belangrijk bij het huren van auto's in het buitenland,kleinschalige webshops,enz. Ook het ontbreken van ondersteuning aan Ideal is eigenlijk belachelijk. Als je MKB overneemt moet je er ook wel staan voor deze klantenkring en niet alleen voor de grote boys.Na het weghalen van mijn verzekeringspakket ziet het er ook voor de rest niet best uit.
34000 klanten waren het bij de overname maar neem van mij aan dat er zeer veel bedrijven al de benen hebben genomen al was het alleen al vanwege klanten met gewetensbezwaren.Ook Zalm heeft al eerder aangegeven dat er behoorlijk wat klanten zijn teruggekomen bijn ABN Amro.

Daar waar DB spreekt dat men in februari de communicatie gestart heeft is dat wel waar.
DB spreekt echter niet over het feit dat men pas medio juni in één van de brieven over de overgang van het internet bankieren terloops ook meldde dat je IBAN nummer zou wijzigen. "Hoezo, uw rekening nummer wijzigt toch niet" was de opmerking van de accountmanager die ik vervolgens daar op aansprak. Waar ik hem vervolgens wees op het feit dat ik op ons briefpapier toch echt een IBAN heb staan met daarin ABN en dat ik met niet kan voorstellen dat dat zo zou blijven. De stilte was veelzeggend.


We gebruiken het DB internet bankieren beperkt en ik ben niet enthousiast over de eerste ervaring. Mijn eerste indruk is dat er heel veel kan, en dat ik maar een fractie er van ga gebruiken.

Verder is de performance op een wat oudere pc gewoon bedroevend; maar dat is een kwestie van nieuwe hardware aan mijn kant aanschaffen...

Misschien toch dat geld maar investeren in een verhuizing naar een andere bank?

Gaat goed he?,...;-)

De banken hebben de boel belazeren al lang tot core-business verheven.
de helpdesk pakt die trend nu gewoon op.
ICT in het algemeen gaat ook naar de donder, in alle beroepen/bedrijfstakken lijkt het er steeds meer op dat mensen juist op incompetentie worden geselecteerd,...en op goed kunnen liegen.

Alleen al van de 10 projectleiders die ik heb meegemaakt deden er hooguit 2 hun werk naar verwachting, de rest is brandhout.
ICT managers manifesteren zich ook steeds vaker als incompetente opvreters.
De "crisis" gaat echt nog wel ff duren hoor, en de echte grote klappen in de ICT komen nog wel, de beerputten zijn nog lang niet open.

Ik lees aan de andere reacties dat de problemen ook bij anderen nog lang niet zijn opgelost. Ik zit ook nog steeds te wachten op beloofde data die maar niet komt. Die transacties zijn voor ons dagelijks van belang!

Waar ik me wel over verbaas is dat veel mensen hier klagen dat DB geen iDeal ondersteunt. Niets is minder waar en gelukkig voor ons het deel dat ook prima blijft doorwerken. Overgang van ABN iDeal naar DB iDeal ging namelijk wel goed, waarschijnlijk omdat die projectgroep WEL de migratie durfde uit te stellen met ca. een maand, om zeker te zijn dat het werkte.

Na een week zitten etteren met de waardeloze interface voor internetbankieren van Deutsche Bank (wat zit dat achtelijk in elkaar), heb ik vandaag een zakelijke rekening geopend bij... de ABN AMRO.
Ik heb het extra werk er wel voor over om alles om te zetten naar ABN AMRO, want werken met het online bankieren van Deutsche Bank is een regelrechte ramp.
ABN AMRO is verre van perfect, maar in ieder geval werkt het online bankieren een stuk beter,overzichtelijker en simpeler. Zelden zo een onlogische interface gezien als bij DB.

Kevin,betalen ondersteunen ze niet. Wel ontvangsten. Jaja, ze zijn selectief

Als penningmeester van een kleine vereniging kan ik de rekeningen niet betalen. Ik ben geen jurist maar zover ik weet heb ik geen enkel contract getekend met DB.
Wel hebben ze al het geld van de vereniging waar ik niet bij kan. Op mijn mail wordt niet gereageerd!!

Sinds gisteren opeens toegang tot mijn account en jawel overmaken werkt. Het is niet een gebruikersvriendelijk programma maar het werkt.

Ruim 2 weken na het migratie fisco is het voor ons tot op de dag van vandaag nog steeds niet mogelijk geld over te maken (Accorderen werkt niet). Meerdere malen melding gemaakt en berichten verstuurd, na 5 dagen krijg je een nietszeggende reactie.

Enkele problemen/ergernissen op een rijtje:

1. Geld overmaken werkt al 14 dagen niet;
2. Bankhistorie van afgelopen 18 maanden is weg;
3. Koppeling met Twinfield (Boekhouding) werkt niet meer;
4. Betaling met Ideal werkt op geen enkele website samen met Deutsche Bank;
5. Gebruikt van Sealbags (Stortzakken) gaat niet meer;
6. Handmatig overmaken is zeer omslachtig (10 dagen gewacht op een handmatige procedure). Downloaden, Excel spreadsheet invullen, printen, ondertekenen door eigenaar bedrijf, scannen en dan mailen/faxen voor een enkele betaling;
7. Kontant geld storten gaat niet;
8. Maximaal pinbedrag 250,00 euro (Alleen bij een Rabobank filiaal kun je maximaal 1000,00 euro pinnen) per dag; .
9. Bankfiliaal heeft geen pinautomaat;
10. Bankfiliaal heeft geen stortautomaat;
11. Ondanks dat je nergens voor het getekend nemen ze je zomaar je rekeningnummer af en moeten we hals over kop nieuw briefpapier laten drukken met een andere rekeningnummer;
12. Incassocontract is opgeheven en moet opnieuw aangevraagd worden;
13. Grotere bedragen contant bestellen/opnemen bij eigen bankfiliaal is niet mogelijk;
14. Gebruiksonvriendelijk telebanking software;
15. Voor het afdrukken van een simpel bankafschrift moet je een rapport genereren/agenderen kortom een cursus volgen.


Het verdacht bestaat dat ABN-AMRO bewust de migratie ten koste van hun voormalige klanten op een fiasco heeft laten uitlopen zodat veel klanten vanzelf terug komen naar ABN-AMRO. Waarschijnlijk zijn de gekozen 34.000 klanten net die klanten die faciliteiten gebruiken die Deutsche Bank niet kan bieden...

Opvallend dat de media niet op dit fiasco duikt terwijl het zoveel ondernemers raakt.

Gelukkig dat gezien de berichtgeving van Deutsche Bank de problemen bij iedereen op enkele na zijn opgelost. Dat wij nu toevallig nou net tot dat selecte groepje uitzonderingen behoren betwijfel ik.

Kortom, niet onze bank. We laten de rechtsbijstand momenteel uitzoeken of we de kosten van enkele duizenden euro's kunnen verhalen.

Voorlopig al 2 weken niet kunnen bankieren, niets werkt, alleen continu in de wacht staan.
Kan niet inloggen, geen inzicht in ontvangsten, saldo, afschriften.
Mijn nieuwe kantoor is niet te bereiken.
Maandag maar weer verder wat een .....................

Verdrietig worden we ervan.
Twee weken hebben we niet bij onze rekeningen gekund, en nu we dat wél kunnen. . . Ik heb geen ICT gestudeerd en wil dat ook niet moeten hoeven kunnen, maar dit is voor ons niet werkbaar en ik vertik het een aantal uren te studeren om daarna maar matig te begrijpen wat er aan de hand is op de DB-site ; tot mijn ontsteltenis kan ik mijn accountmanager niet bellen , noch überhaubt één van zijn collega's, want er is "niemand aanwezig om mij te woord te staan"
Ik heb hier dus geen zin meer in ; het is slecht voor mijn humeur én voor mijn bloeddruk. Ik maak er ook maar geen woorden aan vuil en ga mijn eigen weg.

Gelukkig we kunnen eindelijk inloggen en ja de info klopt.

Het gaat langzaam vooruit en we moeten eerlijk blijven ook positieve dingen moeten we melden.

Wel HEEL ZUUR dat je ziet dat de Deutsche bank het grove lef heeft om op 7 september je maandnota te incasseren. Echt ongeloofelijk wat brutaal. Totaal GEEN SERVICE MAAR WEL KOSTEN.

Per direct heb ik bezwaar gemaakt tegen deze rekening. Ik roep iedereen op om minimaal de kosten voor de komende maanden niet te betalen en daarnaast een schade claim in te dienen.

We zijn inmiddels bijna 3 weken na de conversie en nog steeds is de kwaliteit van de Deutsche bank software beneden pijl.

Naast diverse schoonheidsfouten en functionele fout zijn voor mij de grootste problemen wel uit de lucht en kunnen we met bepaalde work arounds ons werk doen.

Blijft verbazingwekkend hoe slecht de kwaliteit en functionaliteit is van de software ten opzichte van andere banken. De inmiddels grootste bank van de wereld loopt echt mijlen ver achter op ICT gebied.

Daarnaast blijven wij wel security warning krijgen. Op zich niet dat het onveilig zou zijn (laatste probleem wat wij hebben is een certificaat probleem) maar wel erg slecht dat deze warnings naar voren komen en een slecht gezicht naar je klanten.

De Deutsche bank heeft vorige week zelfs op haar eigen website uitleg gegeven over security warnings en de betekening daarvan. Volgens mij is het beter te zorgen dat je ze gewoon niet krijgt zoals bij andere banken.

Het laatste probleem met certificaten wordt voorlopig niet erkend door de Deutsche bank (net trouwens als in eerste instantie de webbrowser security warnings, deze werden pas na meer dan een week erkend.

Graag een reactie als meer mensen een certificaat error krijgen binnen telebankieren bij Deutsche bank.

Na ruim 3 weken werkt telebankieren nog steeds voor geen meter. Steeds weer blijft de portal hangen met de melding [Loading].

Betaalalerts werken ook niet. Krijg wel de alert per mail maar kan de gebruiker en PIN code van de PDF niet instellen door fout in de webportal. Schijnbaar missen we een reeks menu-opties waarin je dit kunt instellen en is hiervoor een aparte 2de PIN-pas nodig...die we uiteraard niet hebben gekregen!

Nog even geduld opbrengen, onze nieuwe zakelijke rekening bij ABN-AMRO is operationeel en alle relaties zijn aangeschreven betalingen via nieuwe rekening te doen.

Is te hopen dat zij geen Deutsche Bank rekening hebben anders kunnen we nog lang op ons geld wachten...

er is een misverstand over het wel of niet kunnen overstappen naar een andere bank. Dat kan en gewoon met behoud van het eigen rekening nummer en ook "terug" naar ABN-AMRO.
Dat voorkomt het wijzigen van het "oude" briefpapier dat net was aangepast met de iban gegevens van ABN-AMRO en het vertrouwde internet bankieren met ideal betalen werkt weer.

Wie wil er nu bij deze diep trieste bank blijven? het programmaatje waarmee gewerkt moet worden is duidelijk een afscheepsel wat niets mocht kosten.. En daar gaan die Domme Duitsers nu dik voor betalen. Ze hebben een fors bedrag aan de Nederland betaald voor een klantenbestand waarvan heel veel klanten terug gaan naar Nederlandse banken met fatsoenlijke service en software.
Een duidelijke win-win situatie voor alleen Nederland ;)
Want laten we eerlijk zijn, als je dan toch je briefpapier moet herdrukken doe je het toch meteen goed?

PS: de ABN heeft dit ook niet gewild maar zijn door de NMA gedwongen.

Al een aantal malen telefonisch mijn klachten kenbaar gemaakt aan de Deutsche Bank en de accountmanager zou al diverse malen terug bellen. Dus niet.Vandaag een e-mail gestuurd met klachten.De Accountmanager belde al snel na de mail, zonder zijn naam te noemen en vertelde dat er niets aan de klachten gedaan werd. Dus.........geen iDeal betalingen mogelijk in de toekomst, geen nieuwe (normale) digipas of e.dentifier zoals bij ABN Amro maat het blijft hetzelfde waardeloze dingetje.(oppassen als hij valt vindt je hem niet meer terug)Geen wijzigingen in het banking programma, dus we blijven met het vehikel zitten wat ze nu hebben. Het blijven hangen van het betalingsportal met loading is al vanaf het begin een ergenis en het kan nog wel even duren voordat het opgelost is?? Etc. etc.

Klanten met klachten worden dus bij de Deutsche bank niet serieus genomen. Eigenlijk was de mededeling van de accountmanager: Als het niet naar wens is kunt u beter naar een andere bank gaan. Trouwens wel een goed advies wat ik ook op ga volgen.

Heeft iemand al onderzocht of er een mogelijkheid is om de rekeningen weer terug te migreren naar ABN Amro? Dat lijkt me zo voor de hand liggend. En het voor de hand liggende excuus dat dat niet zou kunnen vanwege de rekeningnummers is natuurlijk niet valide. Wat van Abn naar DB kan moet omgekeerd ook lukken, als men klantvriendelijk wil meewerken.
Ik ben benieuwd.

Waardeloze troep. Gisteren kwam ik al steeds niet ingelogd. Achterlijk lange inlognaam. Vandaag buitenland overboeking, (nieuwe) leverancier wil print zie van overboeking voor verzending. Absoluut onmogelijk, drie kwartier aan de telefoon, niemand die het snapt. ABNAMRO had een perfect systeem, nu hebben we een 'Autobahn' die meer op een zandpad na tropische regenbuien lijkt. Ik hef mijn rekening op, volgende week ben ik daar foetsie. Goodbye Deutschland, Goodbye Deutsche Bank

Drama voor kleine ondernemers. Ben al een hele dag bezig om een bankafschrift in een leesbaar format ( pdf, excel) te downloaden. Lukt dus echt niet. Alle kleine ondernemers: zo snel mogelijk naar een andere bank!

En zelfs na een klachtenbrief van 4 pagina's niet eens de beschaafdheid om te reageren! Iedere keer na inloggen weer een bron van irritatie. Mijn administratie is een puinhoop!!!! heb totaal geen overzicht meer!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×