Overname Aino ingewikkeld proces

Deel medewerkers kiest voor andere werkgever

Aan de 'Aino-overname' heeft Centric nog een hele kluif. Het is de vraag of medewerkers en klanten staan te springen om mee te gaan. Bovendien zijn er kapers op de kust.

Automatiseerder Centric werkt dag en nacht aan de afronding van de op 1 oktober aangekondigde Aino-overname. Het gaat hierbij om een ingewikkeld proces: het opkopen van de activa van de failliete onderdelen Aino BV, DIU en Smart Automatiseringsgroep. Curator Johan Westerhof van het Utrechtse advocatenkantoor Holland Van Gijzen vertelt dat Centric daarbij honderden, doorgaans op individuele basis gesloten contracten moet bekijken. Bovendien trekken andere partijen aan Aino-medewerkers die nog wel werk en dus klanten hebben.
 

Het einde van Aino NV

BedrijfsonderdeelToekomst
Aino BVnaar Centric
DIUnaar Centric
Smart Automatiseringsgroepnaar Centric
KreatonXtendes
Multisystems Engineeringfailliet na afhaken koper DIT
Consultancy & Managementfailliet
Archifactverkoop belang van 50% loopt
People in Business Schoolfailliet
 

Constructieve gesprekken

Gerard Sanderink, bestuursvoorzitter van Centric, laat via zijn woordvoerster weten dat er constructieve gesprekken zijn gevoerd met medewerkers en klanten. De praktijk wijst ook anders uit. Hugo Jaspers, it-directeur bij groothandel Sligro, zegt dat hij nog niets van Centric heeft gehoord. "Wij nemen een afwachtende houding aan, ook omdat er in het raamcontract niets over een faillissement is opgenomen." Bij Sligro betreft het vijf Aino-medewerkers, gespecialiseerd in de Lansa-tool. "Zij werken gewoon door en de curator zendt de facturen." Van de vijf zijn er inmiddels twee overgestapt naar AS/400-leverancier Bluepoint, die meer Aino-medewerkers heeft overgenomen. Van de andere drie wil zich één aansluiten bij de doorstartplannen van het ex-management van Aino BV. "Voor die andere twee komt Centric dan in aanmerking. Het maakt allemaal een rommelige indruk."
Een ander voorbeeld is de situatie rond Smart Automatiseringsgroep, die infrastructuurdiensten verleent aan ABN Amro. Volgens ingewijden hebben de vijfentwintig Smart-medewerkers aan de vooravond van het faillissement ontslag genomen en rechtstreeks een contract met de bank gesloten. De curator meent dat het om individuele gevallen gaat; Sanderink wil hierop geen commentaar geven.
Opmerkelijk is dat Centric in eerste instantie meldde 275 medewerkers van de 680 over te willen nemen. Volgens CNV Dienstenbond ligt het getal nu op 225, waarvan tweehonderd ict'ers en 25 indirecte medewerkers. Driekwart daarvan zegt het aanbod van Centric te willen aannemen. Ter vergelijking: de bieding van het management van Aino BV had betrekking op ongeveer 280 medewerkers, waarbij per contract een bod was uitgebracht. Er bestaat in ieder geval nog ruimte voor de ex-managers van Aino BV die hun doorstartplan in gewijzigde vorm willen doorzetten. CNV-bestuurder Wim Burggraaf juicht dit toe, maar vindt dat dit los moet staan van de deal met Centric. "Dat kan de deal en dus de werkgelegenheid in gevaar brengen."

 
Rik Sanders

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-10-18T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.