Weinig betrokkenheid

"Medewerkers zijn niet bereid om een deel van hun salaris in te leveren om de continuïteit van het bedrijf waarvoor ze werken en daarmee hun baan veilig te stellen". Aldus het voorpagina-artikel van Computable 36.

De conclusie hieruit is dat er bij ict-medewerkers een toenemende trend is naar individualisering. Nu heeft individualisering een negatieve bijklank: het suggereert een eenzijdige egoïstische verandering bij de medewerkers. Ik betitel de conclusie liever als een verminderde betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf waarvoor ze werken. Dit verlegt namelijk de oorzaak van de trend van eenzijdig de medewerker naar een wisselwerking tussen het bedrijf en de medewerker. Dat is volgens mij precies wat er gebeurd is.
Iedereen begrijpt dat een vliegtuigmaatschappij die bezuinigt door het onderhoud van zijn vloot te schrappen, wel een heel korte termijnvisie moet hebben. Toch is deze vorm van bezuiniging in de afgelopen periode doodnormaal gebleken: niet alleen werden salarissen bevroren, maar ook trainingsbudgetten geschrapt en andere activiteiten ten bate van de ontwikkeling van medewerkers gestopt. Dit terwijl het kapitaal van de meeste ict-ondernemingen in de kennis van hun medewerkers zit.
De meeste medewerkers werden door deze bezuinigingen verrast: ze hadden zo'n collectieve vorm van mismanagement niet verwacht. Inmiddels hebben ze geleerd en weten nu dat managers die niet weten hoe je een ict-bedrijf moet leiden, daar (in ieder geval op korte termijn) gewoon mee wegkomen. Dit vertaalt zich naar een verminderde betrokkenheid van de medewerkers. Het is als vliegtuig immers beter om nu voor onderhoud te zorgen dan om over een paar maanden neer te storten. Je weet immers dat een vliegtuigmaatschappij die te erg op onderhoud bezuinigt, geen lang leven is beschoren.
Terug naar het artikel: "De salarisstijging wordt vooral veroorzaakt door een tekort aan ict-specialisten". Als managers zich en elkaar in de afgelopen periode wat minder bezig hadden gehouden met spreadsheets en cijfers en wat meer met het vormen van een toekomstvisie in de permanent veranderde ict-markt, hadden zij die specialisten n� kunnen leveren. Het is niet meer dan normaal dat zij die, zonder hulp van hun bedrijf, wél geanticipeerd hebben op de verandering, hiervan nu kunnen profiteren.

 
Arie van Wijngaarden

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-09-30T00:00:00.000Z Arie van Wijngaarden
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.