Breakie breakie

Bij IBM Nederland staat 2001 in het teken van de troonopvolging. Jonge hond Bart Fehmers (35) is Big Blue-veteraan Amandus Lundqvist (56) opgevolgd als algemeen directeur.

Officieel treedt Fehmers pas op 1 oktober aan, maar hij heeft achter de schermen al verscheidene taken overgenomen. Hij wordt geacht IBM als ict-dienstverlener in Nederland weer prominent op de kaart te zetten. IBM Global Services staat bijna overal aan de top, maar in ons koude kikkerlandje moet het firma's als Getronics, Atos Origin, Cap Gemini en Pink Roccade voor zich dulden. De automatiseerder heeft de afgelopen jaren als dienstverlener nauwelijks opzienbarende contracten gesloten, overnames gepleegd of rekencentra overgenomen. De grootste frustratie is het mislukken van het overnameproces rond Roccade: de overheid stopte ermee nadat concurrent Getronics zich vergaloppeerde aan het overnamebedrag.
Fehmers, in zijn jeugd een enthousiast radiopiraat, studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam. In 1990 trad hij in dienst van IBM als applicatie-ontwikkelaar. Na een jaar klom hij op de eerste sport van de carrièreladder. In 1998 werd hij benoemd tot directeur Software en trad hij toe tot het directieteam van IBM Nederland. Vanaf 2000 kreeg hij een soort onderdirecteur-functie op Europees niveau.
Genoeg stof voor een vraaggesprek, zou je denken. Maar Fehmers denkt er anders over. Hij geeft pas na 1 oktober interviews, omdat hij de komende maanden alle tijd wil gebruiken om ingewerkt te worden. 'Geen woorden, maar daden', moet ex-Feyenoord-bestuurder Lundqvist gezegd hebben tegen zijn protégé. Desalniettemin is het vreemd dat IBM Nederland, als een van de grootste ict-werkgevers, niet nu een toelichting wil geven op de wisseling van de wacht. Fehmers is immers niet op zijn blauwe ogen aangenomen, mogen we aannemen. Deze gang van zaken versterkt alleen maar het afstandelijke, hooghartige imago van Big Blue in de ict-markt. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van de nieuwe man, die eigenlijk vindt dat IBM te veel productgericht is en te zich te weinig van klanten aantrekt. Een radiostilte voor een radiopiraat: stilte voor de storm?

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-07-13T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.