Harm Bodewes las de laatste weken van 2004 met enige ergernis de artikelen in Computable over de onmogelijkheid om parttime te werken bij ict-bedrijven. Hij vindt en weet uit ervaring dat het ook anders kan.
In het hoofdartikel van Computable 52/53 wordt gesteld dat deeltijdwerken bij ict-bedrijven nauwelijks voorkomt. Volgens onderzoeken van VNU en De Breed & Partners werkt maximaal vijf procent van de ict’ers in Nederland parttime, tegenover 35 procent van alle werkenden in Nederland. CNV Diensten stelt in een commentaar dat deeltijdwerken bij kleine ict-bedrijven “haast onmogelijk” is en vakbond De Unie heeft het over “uitzonderingen”.
Het kan ook anders! Ik werk bij het ict-bedrijf Transfer Solutions. Het bedrijf is in 1995 opgericht door twee toenmalige managers van Oracle Nederland en heeft inmiddels 99 werknemers in vaste dienst, van wie er 39 parttime werken (ruim 39 procent dus!). Transfer Solutions is zeer succesvol in de Oracle-markt. Ik ben ervan overtuigd dat dit onder meer te maken heeft met hoe wij met onze medewerkers omgaan: de medewerker staat centraal. Dit is geen holle marketingslogan: we maken het iedere dag waar in Leerdam.
Onze drie directeuren werken allemaal parttime. Directeur één is namelijk ook eigenaar van het Nederlands Bridgemuseum in Leerdam, directeur twee studeert op haar vrije dag voor ‘Doctor of Business Administration’ en directeur drie is op vrijdag thuis voor zijn kinderen. Van de vijf business unit managers werken er twee parttime. Van de medewerkers met ondersteunende taken werken er enkelen parttime en ten slotte (en daar gaat de discussie vooral over): ook van onze consultants werkt een groot deel parttime.
Mijn eigen ervaring is dat het op alle niveaus prima mogelijk is om deeltijd te werken. Het argument “dat kan niet in jouw functie” bevestigt vooral de ouderwetse manier waarop een werkgever tegen zijn werknemers aankijkt. Klanten hebben alle begrip voor het feit dat een consultant ‘slechts’ voor tachtig procent inzetbaar is (eerlijk is eerlijk: minder dan tachtig procent levert wel eens discussie op). Klanten zijn vooral geïnteresseerd in de resultaten van een medewerker, niet in zijn aanwezigheid.
Veel ict’ers vinden het plezierig om een of twee dagen per week te besteden aan het schoonmaken van hun huis, het uitoefenen van een hobby of het zorgen voor kinderen of andere familieleden. We zijn soms net gewone mensen. Werkgevers moeten zich realiseren dat de uitstroom van medewerkers beperkt kan worden door parttime werken mogelijk te maken. Natuurlijk levert parttime werken op de korte termijn minder declarabele uurtjes op en is een vergadering soms wat lastiger in te plannen. Met wat goede wil van beide kanten valt ook dat trouwens wel mee, is mijn ervaring.
Een medewerker die parttime ‘mag’ werken zal zijn werk met plezier en daardoor goed uitvoeren. Dit betaalt zich op een andere manier terug, namelijk in meer klanttevredenheid en daardoor uiteindelijk ook in meer omzet. Deze laatste regel heb ik alleen maar toegevoegd om de fervente tegenstanders van parttime werken (de werkgevers bedoel ik dan) te overtuigen.< BR>
Harm Bodewes, tussen 1998 en 2004 parttime en inmiddels weer fulltime business unit manager Transfer Consulting