Ronald van Tienen kan uitstekend met mensen omgaan, aldus zijn medewerkers bij de SNS Bank in ’s-Hertogenbosch. Maar hij mag af en toe wel harder optreden. Een profiel van een ict-manager.
Ronald van Tienen (39) is ict-manager bij de SNS Bank in 's-Hertogenbosch. Zijn medewerkers zijn positief kritisch over zijn optreden als leidinggevende.
'Ronald kan goed met mensen omgaan en dat vindt hij ook belangrijk', zegt Etienne Wolfis. Hij is technisch projectleider bij de SNS Bank en valt direct onder Van Tienens leiding. ‘Ik merkte dat al bij mijn sollicitatiegesprek in februari 2008. Ronald was geïnteresseerd in mij persoonlijk en wilde weten hoe ik in elkaar zat. Terwijl de andere managers veel zakelijker bleven.' Wolfis vindt Van Tienen een chaotische man, maar bovenal erg vriendelijk. Zijn ict-manager is niet iemand die autoriteit uitstraalt.
‘Zijn manier van leidinggeven valt het best te omschrijven als sturend. 'Goh, dit zou je beter zo kunnen doen' of 'heb je hieraan gedacht', is zijn manier van personeel aanspreken.'
Sympathiek
Van Tienen heeft volgens Wolfis dan ook het beste met zijn collega's voor en is een sympathieke vent. Hij maakt meer deel uit van de groep dan dat hij erboven staat. ‘Maar dat is ook weer een nadeel. Van mij zou hij eens wat vaker met de vuist op tafel mogen slaan. Hij wordt niet snel boos en sommigen maken daar helaas misbruik van.'
Van Tienen wordt gekenmerkt door zijn openheid, toegankelijkheid en discretie, aldus Hans de Man, technisch projectleider en collega van Van Tienen en Wolfis. Ook heeft hij volgens de technisch projectleider veel mensenkennis. Van Tienen kan volgens De Man goed hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden. Hij houdt van heldere afspraken en zet alles meteen op papier of de mail. ‘Hij beantwoordt overigens ook als een van de weinigen zijn mail, terwijl hij niet vaak op de afdeling is. Ronald is namelijk meestal in vergadering.'
Hé vriend
Van Tienen is verantwoordelijk voor het goed draaien van de afdeling. Hij zorgt voor de taakverdeling en beoordeling van de medewerkers. Bij de SNS Bank moeten de medewerkers open staan voor elkaars beoordeling. Daarom praten Wolfis en De Man regelmatig met hun manager.
‘Als iets niet naar wens is, hoor je: 'hé vriend, we hadden een afspraak'', vertelt Hans de Man. ‘Dat is Ronalds manier van aanspreken. Als hij zijn gesprek dus met 'he vriend' begint, weet je dat je iets fout hebt gedaan. Maar hij kiest altijd voor een vriendelijke benadering.'
Die vriendelijkheid van de 'baas' is volgens De Man niet altijd een voordeel: ‘Hij kiest altijd voor een positieve benadering. Ronald wil toegankelijk zijn en staat in sommige gevallen dichter bij de mensen dan veel van zijn collega's. Dat is natuurlijk positief, maar af en toe wil ik ook wel eens weten wat er achter die glimlach zit. Meestal moet ik raden wat hij denkt. Ik denk dan: zeg gewoon wat er is mis is. Ronald mag van mij wel harder optreden op de momenten dat het nodig is en uitspreken wat hij bedoelt.'
Ronald van Tienen
Leeftijd: 39 jaar
Woonplaats: Chaam
Burgerlijke stand: Getrouwd
Opleiding: Bestuurlijke informatiekunde aan de Universiteit van Tilburg en Masteropleiding Information & Knowledge Technology
Functie: Ict-manager, afdeling Java van het bedrijfsdeel Ontwikkeling van het IT-bedrijf van SNS Bank
Werkuren: 45 uur per week, officieel 36
Medewerkers op afdeling: 50
School voor Journalistiek
Dit artikel werd geschreven door een student van de School voor Journalistiek in Utrecht. Het schrijven van een profiel van een ict-manager is een onderdeel van de studie.