Marijke Kasius (PQR) heeft oog altijd op toekomst

Dit artikel delen:

Marijke Kasius weet in een rap tempo haar carrière vorm te geven. Van student communicatie groeit ze door naar algemeen directeur (ceo) van it-dienstverlener PQR. Hiermee heeft ze op 36-jarige leeftijd haar ambitie om directrice te worden vervuld. Hoe ze dit heeft gedaan? Door kansen te zien en hierop in te spelen. Hierbij houdt ze altijd rekening met de impact op de toekomst.

Terug naar de jeugd van Kasius. Ze vertelt dat ze van jongs af aan al een voorliefde voor it heeft. Zo haalde ze elektronica uit elkaar, bouwde ze extra onderdelen in haar pc in of was ze aan het gamen. ‘Het binaire aspect van computers spreekt mij aan. Het is opgebouwd uit enen en nullen en iets werkt simpelweg wel of niet. Dat past goed bij mij.’

Ondanks deze interesse in it en haar ambitie om directeur te worden, kiest ze voor een geheel andere studie, namelijk communicatie. ‘Dit is belangrijk in elke sector. Communicatie is een belangrijk aspect om verandering door te voeren. Het is de essentiële factor om iets te laten slagen of niet. Het helpt om draagvlak te creëren en zorgt ervoor dat iedereen binnen het team op één lijn zit.’ Ook tijdens haar loopbaan behaalt ze nog wat aanvullende diploma’s, zoals een master in bedrijfskunde en een MBA in strategische fusies en overnames. Ze vindt het leuk om te leren en kan via deze studies hiermee meer kennis opdoen.

Ambities realiseren

"Je kan als manager nooit iets alleen kan doen"

De diploma’s omschrijft Kasius als een bewijsstuk dat ze over bepaalde vaardigheden beschikt. Ze dankt haar carrière-stappen juist meer aan haar acties en houding. ‘Ik werk altijd met passie en vol enthousiasme. Dat is dan ook de rode draad in mijn carrière. Ik pak alles aan en richt me hierbij altijd op de toekomst. Alles wat ik vandaag doe, moet ook volgend jaar of zelfs over vijf tot tien jaar nog werken. Het gaat dus niet om het nu, maar over de lange termijn. Ik wist waar ik heen wilde met mijn loopbaan en zorgde dat ik vaak een rol al bekleedde voor ik hem officieel toegewezen kreeg.’

Met die ambitieuze houding weet ze zich als 26-jarige al op te werken tot operationeel directeur (coo). ‘Leiderschap is een raar ding’, legt ze uit. ‘Wanneer mensen je mening volgen, dan ben je ineens een leider. Je kan het niet afdwingen.’ Het leiderschap ontstaat bij haar op een natuurlijk wijze, maar het brengt ook een nieuwe uitdaging met zich mee. ‘Ik doorzie dingen snel. Toen ik net als manager was aangesteld, ontwikkelde ik een plan en legde ik de uitvoering hiervan op aan mijn collega’s. Dat werkt niet. Ik heb geleerd dat iedereen moet worden meegenomen in het proces, zodat iedereen een kans krijgt om een bijdrage te leveren aan een plan. Deze ideeën moet je dan meenemen in het eindplan. Deze afstemming met collega’s draagt enerzijds mee aan een hogere kwaliteit van het plan en zorgt ervoor dat iedereen zich betrokken voelt. Communicatie is hierbij van essentieel belang. Je moet je als manager beseffen dat je nooit iets alleen kan doen. Ik kan wel dingen willen, maar je voert het samen uit met je team. Daarom moet je goed nadenken over hoe je zaken overbrengt, vervolgens moet je kijken hoe dit wordt ontvangen en tot slot moet je afstemming bereiken. Je kunt verandering niet afdwingen. Je moet het vertrouwen winnen om veranderingen te kunnen doorvoeren.’

Verandering doorvoeren

Om verandering door te voeren, is het volgens Kasius ook belangrijk om de juiste mensen om je heen te hebben. Ze selecteert niet per se mensen op hun kwaliteit, maar op hun visie op de wereld en hun intrinsieke waarde. ‘Wanneer je mensen om je heen hebt die jouw visie delen, kun je zaken veranderen en bereik je resultaten. Bouw daarom aan een sterk team. Op die manier kun je je richten op het verbeteren en mooier maken van zaken.’ Ze ziet het als een uitdaging om een oplossing te vinden voor zaken die in eerste instantie onveranderbaar lijken. ‘Als iets niet werkt, is het een kwestie van testen om tot een manier te komen die wel werkt. Niks is onveranderlijk.’

‘Voor je überhaupt iets wil gaan veranderen, moet je zorgen dat de basis goed is’, benadrukt ze. ‘Je moet over een schone keuken beschikken. Zolang dit er niet is, voelen mensen te veel drukte en hectiek om te werken aan verbeteringen. Zorg dus dat de processen, structuur en communicatie tussen afdelingen goed is. Op die manier creëer je rust en ruimte om het gesprek aan te gaan over wat er beter kan.’ Ze geeft toe dat het vaak niet makkelijk is om een goede basis te bouwen, zeker omdat je dit doet terwijl de keuken open is. Volgens haar komt communicatie hierbij van pas. ‘Leg uit dat het op dit moment meer werk is, maar dat het op de termijn veel meer oplevert. Zodra de organisatie staat, komt er tijd vrij voor de leuke en creatieve zaken, zoals innovaties en vernieuwing.’

Inspelen op kansen

"Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker als onderdeel van een digitale transformatie"

Hoe bedenkt ze dan die innovaties en vernieuwingen? Zij vertelt dat ze van nature een aanleg heeft om gaten te spotten en weet hier op in te springen. Dat zien van kansen geldt dus op persoonlijk vlak, want op die manier heeft ze haar carrière kunnen vormgeven. Aan de andere kant zet ze dit talent ook in voor de bedrijfsontwikkeling. Als voorbeeld noemt ze de onlangs gelanceerde securityworkspace-as-a-service ‘Ik zie dat de markt nerveus wordt van alle toenemende cybercrime. Wij leveren werkplekken en hoe vangen we cybersecurity af in ons aanbod? Ik geloof in de kracht van partners en pretendeer nooit zelf alles te kunnen. Juist de combinatie tussen verschillende vakgebieden creëert meerwaarde. Met partners zijn we tot een oplossing gekomen waarbij klanten de cyberbeveiliging van hun werkplek per maand kunnen afnemen.’

Die oplossing is onlangs gelanceerd. Kasius licht een tipje van de sluier op over andere zakelijke kansen voor PQR. ‘Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker als onderdeel van een digitale transformatie. Denk aan een voorspellend vermogen op het vlak van cybersecurity om incidenten te voorkomen. Daar liggen zeker nog uitdagingen en we moeten deze innovatie meenemen in ons portfolio. Een andere marktvraag is die naar standaardisatie. Dat blijft belangrijk, maar het mag niet innovatie in de weg staan. Daarnaast heeft de zorgsector behoefte aan veilige dataopslag, zodat ze met behulp van data-analyses de zorg kunnen verbeteren en zoeken ambtenaren naar oplossingen om digitaal te vergaderen. Wij zijn bezig om die nieuwe behoeftes in die markten te vervullen.’

Toekomst

Ook op persoonlijk niveau ziet Kasius nog groeikansen. ‘Ik ben gepassioneerd over leren. Er valt nog veel te ontdekken en mogelijkheden om mezelf uit te dagen. De automatische piloot is niet aan mij besteed. Ik zoek juist altijd de onrust op en wil dingen mooier of beter maken. In de toekomst wil ik blijven werken in een dynamische en transformerende omgeving waarin ik een verschil kan maken. Het moet niet al af zijn, maar er moet een belofte in zitten. Ik wil werken aan dingen die er nog niet zijn, dingen beter maken. Uiteindelijk doe ik alleen dingen die me energie geven. Als dat niet het geval is, richt ik het anders in zodat ik dit wel met plezier doe. Of ik stop er simpelweg mee en draag ik het over.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-05-06T13:39:00.000Z Suzanne Martens