Database-oorlog

Marktgroei vlakt af, concurrentie hoofdrolspelers neemt toe

Volgens de laatste cijfers groeit de databasemarkt jaarlijks gemiddeld met 10 in plaats van 18 procent. Dat is vergeleken met andere it-producten nog steeds prima, en onderzoeksbureaus verwachten dat de marktgroei minimaal in de dubbele cijfers blijft. De spelers, vooral Oracle en IBM, bestrijden elkaar zonder gêne. Marktaandeeloverwinningen claimen is hun favoriete sport.

Computable publiceert om de week een overzicht van een ict-segment. Wie zijn de sterke spelers, waar zitten de zwakke broeders, en welke kansen heeft de branche ondanks de economische malaise?
 
De hele serie:
  1. De chipmachinefabrikanten
  2. De processorfabrikanten
  3. De serverproducenten
  4. De PC-producenten
  5. De mainframeproducenten
  6. Markt besturingssystemen
  7. Dienstenleveranciers
  8. Database-leveranciers
  9. De ERP-leveranciers
  10. De CRM-leveranciers
  11. De beveiligingssector
  12. De opslagleveranciers
  13. De onderzoeksbureaus
  14. CMG
  15. Microsoft
  16. IBM
Medio vorig jaar brandde de strijd tussen de koplopers, IBM en Oracle, opnieuw in alle hevigheid los. Niet dat de grootste rivalen in de databasearena hun steekspel ooit hadden gestaakt: het schuttersputjesspel suddert al jaren voort, met Big Blue als ontwiste leider in mainframedatabases en Oracle als grootmacht in relationele databases.
Tenminste, zo scherp lágen de verhoudingen. Met de bewering dat steeds meer Oracle-klanten de overstap wagen naar IBM's DB2 Universal databaseproducten stak Big Blue vorig jaar opnieuw de lont in het kruitvat. Zeker duizend Oracle-klanten zouden voor DB2-software hebben gekozen, vooral omdat die aanzienlijk goedkoper zou zijn. Die bewering raakte de traditionele marktleider van de rdbms-markt in het hart, mede omdat IBM amper een week daarvoor databaseproducent Informix had gekocht. Het concern verwierf daardoor honderdduizend extra klanten en verdubbelde zijn marktaandeel in gedistribueerde databasesystemen voor de Unix- en NT-omgeving, traditioneel Oracle's terrein. Topman Larry Ellison moest de prijzen van zijn paradepaardje, de langverwachte, vorig jaar gepresenteerde 9i Database, fors verlagen naar het niveau van zijn belangrijkste rivalen: IBM's DB2 Universal producten en Microsofts SQL Server. Vervolgens moest hij toegeven dat 9i Database per processor ook na de reducties duurder is dan DB2 Universal. Zijn verdediging: "Onze databaseproducten zijn veel completer." Hij stelt dat men bij IBM's database extra betaalt voor allerlei extra's die in zijn producten sowieso zitten.

Kemphanen

De grote database-rivalen slaan elkaar voortdurend om de oren met de laatste technische staaltjes. Oracle bejubelt de 'ultra zoekmogelijkheden' en 'geavanceerde databeveiligingstechnieken' van zijn 9i Database. IBM wijst op de verbeterde integratie- en migratie-mogelijkheden van zijn vorig jaar gelanceerde versie DB2 7.2, de toegevoegde ondersteuning voor zowel Soap- als Uddi-internetservice-standaarden, en de nieuwe smart-functies (self managing en resource tuning). Daarnaast heeft het concern uit de erfenis van Informix één database voor gestructureerde en ongestructureerde data gefabriceerd: Nirvana. Oracle reageert: 'Die technieken hadden wij al lang opgenomen in onze 9i database.'
Wie ook gelijk heeft wat betreft de ideale prijs- prestatieverhoudingen van de respectievelijke databases, feit is dat IBM zich steeds nadrukkelijker manifesteert, als we de meerderheid van de statistieken mogen geloven. Volgens een Gartner-rapportage van eind vorig jaar neemt IBM op de Europese databasemarkt inmiddels de eerste plaats in, met een aandeel van 37,9 procent in licentieverkoop over 2000. Oracle kwam op 26,3 procent, gevolgd door Microsoft met 15,4 procent en Sybase met 3 procent. Volgens eerder onderzoek heeft Microsoft op de NT-gebaseerde databasemarkt de koppositie van Oracle overgenomen. Oracle deelt in de Unix-sector nog de lakens uit met een aandeel van 66,2 procent, maar IBM claimt inmiddels een sterke opmars ('een groei van 56 procent') van zijn DB2 op gedistribueerde platforms.
Wie het gelijk aan zijn kant heeft is onduidelijk. Ellison blijft betogen dat IBM zijn groeipercentages op de databasemarkt overdrijft en niet kan staven met harde cijfers. Feit is dat het Oracle dwars moet zitten dat Big Blue een deel van zijn traditionele rdbms-marktaandeel heeft afgesnoept. Het wil IBM op diens thuisterrein, mainframedatabases, bestrijden, maar heeft daarbij goede papieren? Aan het product zal het volgens de analisten niet liggen. "Oracle heeft met zijn 9i Database zijn sterkste databaseproduct van de afgelopen twee jaar op de markt gebracht," aldus directeur onderzoek Carl Olofsen van IDC.
In de hitte van die strijd lijken we de rest van de databasespelers te vergeten. Er zijn echter naast Microsoft niet zoveel spelers meer die op de belangrijkste markten (Unix/NT en mainframes) kunnen concurreren. Computer Associates richt zich, behalve met zijn Ingres- en Rdb-producten voor grote systemen, met zijn nieuwe Jasmine-dbms op kleinere ondernemingen-- misschien wel noodgedwongen. Niet dat het in deze sector zoveel ervaring heeft, maar het is in ieder geval een vijver waarin de grote jongens niet vissen. In Europa weet het Duitse Software AG zich met zijn databaseproducten Adabas en Natural redelijk te handhaven doordat het met de korrels op de wereldwijde databasemarkt aan de haal gaat.
De echte strijders blijven de komende tijd de grote drie: IBM, Microsoft en Oracle. De eerste zal geen mogelijkheid onbenut laten om met DB2 verder te penetreren in de Unix-rdms-markt. De tweede zal zijn sterke positie in de NT-markt met SQL Server verder willen uitbouwen. De derde zal IBM koste wat het kost willen bestrijden op diens thuismarkt: mainframedatabases. Een van de laatste verleidingtechnieken van Oracle zijn migratietools waarmee klanten applicaties gemakkelijker kunnen overhevelen van DB2/AS400 naar de 9i database.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-03-08T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.