Applicaties helft Oracle-omzet

Nederlands filiaal zet toon in Europa

Het Nederlandse filiaal van Oracle haalt ongeveer even veel omzet uit de verkoop van databases als van applicaties. "In Europa groeien we het snelst met de verkoop van applicaties. Daarom ook vond de beurs Appsworld plaats in Amsterdam", zegt Johan Doruiter, directeur Oracle Nederland.

Het driedaagse Oracle-evenement in de Rai heeft zo'n 6200 bezoekers getrokken uit 62 landen. Ongeveer een derde van de belangstellenden komt uit Nederland.
Vijfentwintig jaar geleden richtte Oracle-ceo Larry Ellison, samen met twee anderen, het bedrijf op in de VS. Twee jaar later bracht deze onderneming het eerst een SQL relationeel databasemanagementsysteem op de markt; in 1984 zette de onderneming voet aan Nederlandse wal. Inmiddels is Oracle een van de weinige die zijn overgebleven op de databasemarkt. Al jaren geleden is de firma jaren begonnen ook applicaties te maken. Op de Appsworld, half januari in Amsterdam, voorspelde Ellison dat de verkoop van databases wereldwijd in het jaar 2005 even sterk zal zijn als de inkomsten uit applicaties.
Nederland heeft dat punt al bereikt, zeggen Doruiter en Theo Rinsema, director of marketing in de Hollandse vestiging. "Het is toch veelzeggend dat de derde Appsworld die Oracle houdt, in Amsterdam plaatsvindt en niet in bijvoorbeeld Londen."
De databasemarkt in Nederland groeit niet zo snel meer. "We hebben een behoorlijk klantenbestand hier met een marktaandeel van 43 tot 44 procent. Daarom richten we erg veel aandacht op de applicaties", verklaart Doruiter de strategie.
Van oudsher, vertelt hij, is Oracle Financials erg in zwang. "Maar dat is logisch", vult Rinsema aan. "De geschiedenis van de automatisering begint tenslotte bij de boekhouding." Het laatste drie kwart jaar is er volgens het tweetal veel vraag naar de e-business-suite, het vlaggenschip van de onderneming. Dit modulair opgebouwde platform biedt tal van toepassingen om via internet elektronische handel te bedrijven, inclusief toepassingen voor personeelsmanagement, klantenbeheer en analysegereedschappen. Het hart vormt, zo zal niemand verbazen, de Oracle database 11i (dat inmiddels al op de zesde versie zit). "Dat is dan ook meteen het grootste voordeel: een datamodel voor de complete, geautomatiseerde bedrijfsvoering."

Muur tot muur

De klanten met wie Doruiter in gesprek is, staan op het punt hun complete informatiesystemen tegen het licht te houden. "Ze willen af van een platform dat op allerlei manieren aan elkaar moet worden geknoopt. De bedrijven gaan radicaal hun systeem hervormen. Ze willen van muur tot muur dezelfde architectuur, zodat je niet meer al je energie kwijt bent aan het integreren van allerlei systemen." Eraan toevoegend dat iemand niet zomaar een mainframe op de keien zet.
Overigens heeft Oracle samen met Sun begin december 2001 de strijd aangebonden met IBM op het gebied van mainframes. Met Suntone Cluster Platform en Oracle 9i Real Application Clusters bieden zij binnen een open omgeving een alternatief, zo prijzen de twee bedrijven Suntone aan. "In Nederland zijn we nog niet zo ver dat we dit nieuwe platform op de markt gaan zetten. We overleggen nu eerst met onze collega's van Sun welke proposities we kunnen maken; we moeten eerst de markt verkennen."

Zelf opgelost

Twee jaar geleden is Oracle wereldwijd begonnen zijn ideeën over geautomatiseerde bedrijfsvoering zelf toe te passen. Alles gebeurt via internet.
Dat andere denken komt ook tot uiting in het gebruik van internet als levensgroot naslagwerk voor Oracle-gebruikers. "We zijn zeven jaar geleden begonnen alle kennisvragen in een database te plaatsen. Alle vragen die binnen kwamen bij de helpdesk zijn gestructureerd opgeslagen, evenals natuurlijk de mogelijke antwoorden", legt Rinsema uit.
"Inmiddels gaat zeventig procent van alle vragen via internet. Je zou denken dat de klanttevredenheid daardoor afneemt, omdat ze toch liever een persoon aan de telefoon willen hebben bij wie ze eerst hun emoties kwijt kunnen. Daarom hebben we onderzoek laten doen naar hoe mensen internet op deze manier ervaren. En daaruit blijkt dat de tevredenheid juist toeneemt. Als iemand namelijk via internet zijn vraag weet op te lossen, heeft hij het gevoel dat hij het zelf heeft gedaan, dat hij op eigen kracht tot de oplossing is gekomen."
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-01-25T00:00:00.000Z Teus Molenaar
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.