Anywhere365 heeft de wind in de rug

Met stip bovenaan het Computable 100 financieel onderzoek 2021

Dit artikel delen:
Anywhere365

Door Covid-19 is de vernieuwing van samenwerkingssoftware in een stroomversnelling geraakt. Het gaat het Rotterdamse Anywhere365 dan ook voor de wind. Zijn Dialogue Cloud Platform vindt gretig aftrek als alternatief voor legacy-contactcentersystemen. En met investeerder Bregal Milestone aan boord lonkt nog meer internationaal succes. In het Computable 100 financieel onderzoek 2021 kwam het bedrijf als nieuwkomer op de eerste plaats terecht.

Anywhere365 is een in Microsoft Skype en Teams gespecialiseerde softwareleverancier. Met zijn Dialogue Cloud Platform, draaiend in Microsoft Azure, kunnen callcentermedewerkers klanten ondersteunen via meerdere communicatiekanalen (omnichannel). Het platform gebruikt kunstmatige intelligentie en machine learning om binnenkomende vragen en verzoeken te classificeren, vertalen en door te sturen naar de juiste teams binnen de organisatie. Integratie met klantrelatiebeheer- en servicemanagementomgevingen als Dynamics CRM, Salesforce, SAP C4C en Servicenow is inbegrepen.

Logboek

Top 100 financieel

Bekijk hier de lijst!

‘Wat wij vooral doen, is integratie', vertelde algemeen directeur Gijs Geurts in een interview uit 2020 met Computable. 'Concreet betekent dit dat we er bij bedrijven die Microsoft Skype of Teams gebruiken, aanvullende faciliteiten als contactcentra, chatbots, voicebots en self service mee integreren.’ Met als doel communicatie te versnellen en binnen bedrijven it-servicedesks, klantenservice- en marketingafdelingen sneller te laten schakelen. Dit wordt bereikt door een rapportage van de ‘logistiek van de communicatie’. Een soort logboek, waarbij alle medewerkers in één systeem zien wat de status van een gesprek is.

Het bedrijf uit Rotterdam bedient zo'n tweeduizend klanten, waaronder Philips, Shell, USG People, Heineken en Rabobank. Via een partnernetwerk wordt het Dialogue Cloud Platform ook in het buitenland verkocht. Zo is de Britse openbare gezondheidszorgdienst NHS klant, maar ook Chelsea, Société Générale, Credit Suisse, Nestlé, Swarovski en DHL. Buiten Nederland staan kantoren in België, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Canada en Singapore. Er werken inmiddels in totaal ruim honderd mensen bij Anywhere365.

Distributie van communicatie

Door de coronapandemie en het massale thuiswerken is alles rond samenwerkingssoftware booming geworden. Zo ook het Dialogue Cloud Platform van Anywhere365, dat het online samenwerken via Skype en Teams ondersteunt. Organisaties zijn naarstig op zoek naar dit soort moderne alternatieven voor de legacy-vergaderoplossingen die zij nu nog in huis hebben draaien. De vernieuwing hiervan is door Covid-19 in een stroomversnelling geraakt. Volgens Geurts kan elke organisatie met medewerkers vanuit huis via enkel een internetverbinding, een contactcenter of receptionistenbalie opzetten. ‘Wij geloven in de distributie van communicatie, en niet zozeer in telefooncentrales’, zei hij in het Computable-interview.

Anywhere365 komt overigens niet zomaar uit de lucht vallen en is de startup- en scale-upfase allang gepasseerd. Gijs Geurts startte in 2009 zijn bedrijf onder de naam Workstreampeople. Aanvankelijk actief als Microsoft-softwareconsultant, gooide Geurts in 2013 het roer om en koos hij specifiek voor de levering van aanvullende diensten voor de Microsoft Lync/Skype for Business-communicatie-oplossing. Hij zette het in de markt als het Anywhere365-platform voor communicatie en samenwerking in organisaties waarbij telefonie, chat, e-mail, video en sms zijn geïntegreerd. Geurts noemde het een 'erp-systeem voor communicatie’, zowel voor alle klantcontacten als de interne contactmomenten.

Potentie

Al snel volgde Anywhere365.io, waarmee Workstreampeople een cloudpropositie in de markt zette, daarbij de strategische uitrol door Microsoft van Office365 volgend. Uiteindelijk werd deze oplossing het paradepaardje van het bedrijf, dat ook de naam ervan is gaan dragen. Begin dit jaar meldde Anywhere365 nog trots dat het met zijn Dialogue Cloud als eerste oplossing ter wereld gecertificeerd was als Microsoft Teams Contact Center. De potentie van het bedrijf werd eind 2019 al onderkend door Bregal Milestone, dat in korte tijd in twee tranches zestig miljoen euro investeerde in de onderneming. Bregal Milestone richt zich met een fonds van vierhonderd miljoen euro op snelgroeiende en winstgevende Europese bedrijven. De investeerder is een werkmaatschappij van het Zwitserse Cofra, een internationale holdingmaatschappij van de familie Brenninkmeijer (van C&A).

Anywhere365 wil met de strategische ondersteuning en het kapitaal van Bregal Milestone zijn internationale expansie versnellen door organische groei, fusies en overnames. In 2019 en 2020 nam de onderneming drie Nederlandse bedrijven over: IQMessenger uit Dordrecht (software voor alarmering en internet of things-communicatie), Interchange uit Den Haag (Microsoft Azure-implementator) en PeterConnects uit Maassluis (unified collaboration software). Naar verwachting volgen er nieuwe acquisities. Maar dan ook in het buitenland, waarbij het Verenigd Koninkrijk en de VS prioriteit hebben. De internationale focus van het bedrijf komt overigens al tot uiting in de omzet: de meerderheid daarvan komt van klanten over de grens.

Klantcases

Twee voorbeelden van klantcases die de veelzijdigheid van Anywhere365 laten zien. Zo verving de gemeente Bunschoten haar verouderde on-premises PABX-telefooncentrale van Mitel door een unified communications-oplossing op basis van Microsoft Skype for Business Enterprise Voice, in combinatie met Office 365. Aangevuld met de omnichannel- communicatiemanagement-oplossing van Anywhere365. Die maakt het mogelijk om meer kanalen toe te voegen om met inwoners te communiceren dan alleen telefonie. Dat heeft de gemeente inmiddels gedaan. 

Een ander voorbeeld is de KlusChat van Intergamma voor de doe-het-zelf-ketens Gamma en Karwei. Via een webchat, gebaseerd op het Anywhere365-dialoogplatform, kunnen klanten met klusvragen beelden uploaden en direct, mobiel en videobellen met een servicemedewerker voor hulp en advies.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-12-22T13:59:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.