Managed hosting door True

Compuware focust zich op mainframe en APM

APM-directeur John van Siclen: 'strategiewijziging nodig voor toekomstige groei'

 

John van Siclen

Na het afstoten van een deel van de activiteiten, waaronder Uniface, ligt de focus van Compuware op het oude, vertrouwde mainframe én op application performance management (apm). 'De mainframe business neemt ieder jaar wat af maar is nog zeer winstgevend. Apm vormt de motor van onze toekomstige groei', zegt John van Siclen, senior vice president APM bij de Amerikaanse softwareleverancier.

Zo'n vijf jaar geleden besloot Compuware een nieuwe koers in te slaan. De omzet uit de mainframebeheer- en ontwikkeltools, die de basis vormen van het in 1973 opgerichte bedrijf, loopt sinds 2001 elk jaar zo'n 5 procent terug. In een taskforce is toen bekeken welke richting het bedrijf op moest om ook in de toekomst een stabiele groei te kunnen behalen, vertelt John van Siclen, directeur van de APM-divisie van Compuware. 'De keuze viel op apm. Het management zag een groeiende markt ontstaan in het aanbieden van tools om de prestaties van applicaties te verbeteren. Er kwam ook een nieuwe generatie apm-leveranciers op. Onze mainframebusiness is nog goed voor zo'n driehonderd miljoen dollar en nog zeer winstgevend. Daar gaan we ook gewoon mee door. Maar als kernmarkt voor de toekomstige groei is gekozen voor apm.' 

Boven marktgemiddelde

Met Bob Paul aan het roer, die 2,5 jaar geleden ceo bij Compuware werd, is de verandering in het bedrijf doorgezet. Om de apm-tak te versterken pleegde de softwareleverancier de afgelopen jaren een aantal overnames, waaronder Gomez (beheersoftware voor het monitoren van webapplicaties) en Dynatrace, een leverancier van Purepath-softwareoplossingen waarmee organisaties hun applicatiebeschikbaarheid kunnen meten en optimaliseren, onder andere tijdens het uitrollen en testen van nieuwe softwareomgevingen.

APM-directeur Van Siclen komt bij Dynatrace vandaan. Hij benadrukt dat apm meer is dan de klassieke helpdesksoftware met leveranciers als BMC, CA, HP en IBM. Het bestaat in zijn ogen uit een instrumentarium waarmee de beschikbaarheid en de prestaties van software te verbeteren valt. Het uiteindelijke doel is het optimaliseren van zakelijke transacties. De apm-markt is momenteel zo'n twee miljard dollar waard en groeit jaarlijks met zo'n 10 procent, aldus cijfers van onderzoeksbureau Gartner.

Volgens Van Siclen haalt Compuware met zijn apm-divisie een omzet van 340 miljoen dollar, waar het bedrijf vijf jaar geleden nog geen honderd miljoen dollar draaide. 'Onze apm-business groeit inmiddels met zo'n 20 procent per jaar. Dat is twee keer de marktgroei. Onze groei is deels organisch en deels via overnames.'

Pionieren

Er zijn twee redenen voor de groei van de apm-markt, voert Van Siclen aan. Hij wijst daarvoor eerst naar de start van de apm-pioniers, zo'n vijftien jaar geleden bij de opkomst van internet. Startups,  zoals Mercury, Precise en Wiley, brachten tools op de markt om internettoepassingen te beheren en te verbeteren. Medio 2005 waren al die partijen zo'n beetje overgenomen door de gevestigde orde; de hier genoemde voorbeelden door respectievelijk HP, Veritas en CA.

'Maar er werd daarna niet meer in geïnvesteerd, terwijl de technologische ontwikkeling door ging', stelt de Compuware-directeur. 'De oudere software van de gevestigde partijen kon de populariteit van virtualisatie en de snelheid van het agile ontwikkelen niet bijbenen. Ook konden die tools het steeds complexer wordende applicatielandschap niet afdoende meer ondersteunen. In die oude software moest je bijvoorbeeld steeds bij iedere transactie eerst handmatig een pad aanwijzen; in een virtuele omgeving gaat dit automatisch en talloze malen per uur. Dat konden die oude beheertools niet aan en betekende goed nieuws voor Compuware dat hiervoor ter vervanging apm-tools was gaan aanbieden.'

Apm-tools

Een andere reden ziet Van Siclen in de opkomst van e-commerce met nieuwe bedrijven die geen ervaring hebben met beheertools maar wel voor hun handel compleet afhankelijk zijn van hun applicatieportfolio. 'Denk aan een e-commerce shop. Dit soort bedrijven hebben behoefte aan een platform met apm-tools om hun shop te beheren. Dat hoeft geen groot platform te zijn met allerlei toeters en bellen. De huidige apm-tools zijn kosteneffectief, makkelijk te hanteren en eenvoudig inpasbaar en voeren hun taken vrijwel volautomatisch uit.'

Testen en performance management

In 2009 verkocht Compuware al zijn applicatie-testdivisie aan Micro Focus. Van Siclen vindt dat nog steeds een goede beslissing, ook al liggen testen en apm dicht tegen elkaar aan. 'Testing tools zijn toch vooral bedoeld om de kwaliteit bij een live gang te testen. Iedereen heeft load testing nodig om zeker te weten of een applicatie kan schalen. Want de knoppen kunnen het wel doen maar in de praktijk ligt het altijd anders. Met onze apm-tools zitten we ook weer in het testcenter en de 'pre-productie', maar onze tools zijn gericht op performance management.'

'Voordat een load test wordt uitgevoerd kan ons apm-systeem alle mogelijke soorten transacties nalopen in interactie met andere systemen', vervolgt Van Siclen. 'De resultaten geven ontwikkel- en testteams inzicht in het gedrag van code: wat gebeurt er bij bepaalde hot spots en waar vindt bijvoorbeeld regressie plaats. Dan kan een nieuwe applicatie nog worden aangepast voor een load test en de live gang. Een transactierijke bankomgeving is hier bijvoorbeeld ideaal voor; denk aan een bank die een nieuwe versie van e-bankieren uitvoerig wil testen voordat klanten ermee aan de slag kunnen gaan.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5019596). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×