Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Telco’s zijn eenheidsworst geworden’

10 juni 2016 - 11:54AchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Telecomconcurrentie is steeds moeilijker, omdat de verschillen wegvallen. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Telecomproviders hebben het zwaar. Enerzijds zijn hun diensten steeds onmisbaarder voor modern leven en werken. Anderzijds dreigen ze nu echt ‘dumb pipes’ te worden waarbij de ene zó uitgewisseld kan worden voor de ander. De ene na de andere telecomprovider komt met mobiele abonnementen met onbeperkt bellen, sms’en en zoveel data dat het voor de meeste gebruikers effectief onbeperkt is.

Het is moeilijk onderscheidend te zijn, want dekking, bereik, 4G en andere voorheen verschillende eigenschappen zijn tegenwoordig wel redelijk gelijkgetrokken. Het basisniveau is sterk opgerukt en de basisbehoeftes worden wel gedekt. Telco’s zijn straks net zo gelijk, uitwisselbaar en onzichtbaar als pc-makers lang geleden al zijn geworden. Wat vind jij?

‘Roger’ geeft in deze eerlijke reclame aan hoe ‘Een Andere Mobiele Aanbieder’ hetzelfde is als de anderen.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Telco’s wijzigen incassopraktijk na ACM-onderzoek

    3 reacties op “‘Telco’s zijn eenheidsworst geworden’”

    1. Frank Heikens schreef:
      20 juni 2016 om 12:45

      Er zijn weinig reacties (volgens mij is dit de eerste), en ik verwacht er dan ook niet veel: de stelling klopt!

      Telefonie en internet uit de meterkast of je mobiel is net zo gewoon als water uit de kraan en elektriciteit uit het stopcontact!

      “Vroeger” konden telco’s zich onderscheiden door gratis voicemail, speciaal “friends and family” beltarief, langere periodes daltarief, gratis SMS, …

      Aan de onderkant van de markt (middelbare scholieren) heb je nog wat concurrentie, wie levert de meeste megabytes voor de minste euro’s, maar verder zijn telco’s inwisselbaar geworden, helemaal met de verplichte nummerportabiliteit. Het maakt niet uit waar je zit, je krijgt een vergelijkbare dienst voor een vergelijkbaar tarief. Het is een gunfactor geworden: wie mag mijn telecomnleverancier worden?

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      20 juni 2016 om 19:05

      Mobiele data is nog relatief duur in NL.

      Toch kunnen providers nog wel dingen bieden die waarde hebben, betrouwbaarheid is voor sommige partijen veel geld waard.

      Ook zie je bijv. KPN die met LoRaWan aardig aan de weg timmert, al zullen daar nog niet veel keiharde euro’s in omgaan.

      Login om te reageren
    3. Peter Klerkx schreef:
      21 juni 2016 om 08:44

      Leuk filmpje! En we trappen er allemaal in….de telco die overleeft is de telco met de beste marketing, koopervaring en service want daarmee hou je klanten. Als dat ook nog eens efficiënt is ingericht kunnen je aan de schaalgrootte nog lekker verdienen. Ik snap niet dat die telco’s niet meer inzetten op de zakelijke markt want daar valt nog onderscheid in te halen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs