Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
exit

‘3D is echt dood’

02 mei 2017 - 06:38AchtergrondInnovatie & Transformatie
Jasper Bakker
Jasper Bakker

3D ín games is geaccepteerd, maar 3D-weergave ván video en videogames is dood. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

De techwereld is minstens zo modegevoelig als de fashion industry. De ene na de andere hype duikt op, wordt met miljarden uitgebouwd en met miljoenen gemarket. Soms wordt een hype een trend, en soms ook zelfs de norm. Zie maar wireless networking, breedbeeldschermen, multicore processors, high-definition schermresoluties, en andere ict-zaken die nu heel gewoon en zelfs onmisbaar zijn (geworden).

En soms flopt een hype, na ook investeringen van miljoenen of zelfs miljarden. Zoals 3D dus. Niet driedimensionaal als ín virtuele (game)werelden, wat door klassieke games als Wolfenstein en Doom naar de pc-massa (en ver daar voorbij) is gebracht. Dat 3D is geaccepteerd en haast alomtegenwoordig. Het 3D dat nu echt passé is, is het driedimensionale van videoweergave: van tv en films thuis, en van videogames. Zie maar Ninendo’s exit met zijn 3DS: de nieuwste gameconsole van de Japanse pionier is namelijk gewoon een 2D-uitvoering van het 3D-apparaat dat zonder 3D-bril toch een driedimensionale game-ervaring wist te bieden. 3D is dood. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    5 reacties op “‘3D is echt dood’”

    1. Atilla Vigh schreef:
      12 mei 2017 om 10:44

      Geef mij maar holografische weergave (zonder fysieke hulpstukken).
      Gewoon op mijn bureau voor me 3D weergave van alles wat ik maar zou wensen.
      En dan met mijn handen en vingers kunnen beïnvloeden.
      Uiteindelijke doel: holodeck van Star Trek.

      Login om te reageren
    2. RLi schreef:
      12 mei 2017 om 11:20

      Heeft 3D ooit geleefd dan?
      Serieus. Het is een typisch voorbeeld, denk ik, waar de hype groter was dan het geboden effect. Letterlijk.
      Deels omdat de techniek toch wel min-of-meer vereiste dat je “perfecte” ogen had. Talloze oogafwijkingen (w.o. kleurblindheid, kleurdoofheid, brildragende, om er maar een paar te noemen). Een redelijk aantal “gebruikers” kregen, al dan niet door mogelijke oogafwijkingen, last van hun ogen en soms zelfs hoofdpijn. De 3D materialen is beperkt gebleven tot sommige games (en consoles), DVD’s & BluRays, maar vrij weinig andere content. En veel content (films bijvoorbeeld) was eigenlijk 2D content “omgezet” naar 3D. Terwijl je, althans zo denk ik er over, als je een 3D film wilt maken, je ook als film-maker en script-schrijver in 3D “vooruit” moet gaan denken. Uitzondering hierop zijn Avatar en Gravity, daarin is volgens velen wel “vooruit” nagedacht over (ook) 3D.
      Kortom, als je als creator in de basis al niet denkt & script in 3D, zal het uiteindelijke effect wederom een 2D omzetting naar 3D zijn.
      Desondanks is het de verwachting dat met VR de 3D ervaring in de toekomst wellicht weer wel nieuw leven gaat inblazen.
      Vraag dus over een paar jaar hetzelfde over VR. :o)

      Login om te reageren
    3. Ronald Otto schreef:
      12 mei 2017 om 11:33

      “Zie maar Ninendo’s exit met zijn 3DS”
      Wat dan ook een superslecht voorbeeld is waarbij 3D het beeld slechter maakt.

      Een film kijken in 3D gaat prima en voegt wat toe als het goed gebeurt. En wat dacht je van VR. Dat is ook 3D beeld..

      Login om te reageren
    4. Frank Heikens schreef:
      12 mei 2017 om 21:00

      Ik heb vele 3D films in de bioscoop gezien, maar ik vind het op één uitzondering na geen toegevoegde waarde hebben. Avatar vond ik indrukwekkend. Die film klopte: beeld en geluid zijn een match, het 3D effect is niet van “kijk eens hoe extreem 3D dit is”, maar het helpt je om je in te leven in die andere wereld.

      Bij sommige 3D films irriteert het 3D beeld je niet, maar is het ook geen pluspunt ten opzichte van 2D. Bij de meeste 3D films irriteert het effect me, heb ik last van de bril, stelt het 3D effect niks voor, of is het 3D effect zwaar over dreven.

      3 jaar geleden kon je geen tv kopen zonder 3D, nu zijn er al vele tv’s te koop die geen 3D meer hebben. Ik zie dat als een pluspunt!

      Mijn volgende wens op tv-gebied is dat tv’s weer “dom” worden. Tegenwoordig moeten alle tv’s “smart” zijn, alleen mag dat niks kosten. Ze stoppen er een processor in van een paar kwartjes, die eigenlijk niet eens in staat is om het menu soepel weer te geven. Zappen duurt een halve eeuw. Daarbij is de tv software bij aankoop al oud, en wordt deze nooit bijgewerkt, waardoor je een enorm veiligheidsrisico hebt.

      Login om te reageren
    5. Johan Duinkerken schreef:
      15 mei 2017 om 10:05

      @Frank
      Doe gewoon je TV weg. Heb je meer tijd voor nuttige dingen.

      3D was/is hype en nog lang niet geschikt voor het grote publiek.
      Voor incidenteel gebruik voor bouw, zorg of wetenschap is het een mooie toevoeging.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs