Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
talent

‘Reputatie is tech-talenttrekker’

05 juli 2017 - 11:57AchtergrondCarrière
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Een goede naam wordt belangrijker dan ooit, juist om schaars it-talent te trekken. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, groene ict, non-discriminatoir beleid, innovatieve producten en/of diensten, plus andere ‘softe’ factoren winnen aan belang voor bedrijven en organisaties. Huidige en potentiële werknemers worden niet langer aangetrokken en behouden met alleen salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gemiddelde personeelslid zal daar waarschijnlijk nog wel voor gaan, maar schaarse beroepen kunnen meer willen, eisen en krijgen. Zoals getalenteerde ict’ers en ontwikkelaars die zijn gespecialiseerd in een populaire discipline.

De reputatie van werkgevers wordt dan ook een belangrijk middel om tech-talent aan te trekken. Zie maar het groen geachte Tesla, waar technische studenten liever werken dan bij gevestigde namen als Shell en Philips. De Amerikaanse developer van elektrische auto’s is met stip binnengekomen op de zesde plaats van populairste werkgevers onder Nederlandse studenten. Zie voor een tegenvoorbeeld het omstreden en nu in flux verkerende Uber. Daar werken is ook een bewuste keuze. Reputatie trekt talent, zeker voor tech. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    2 reacties op “‘Reputatie is tech-talenttrekker’”

    1. Folkert van der Molen schreef:
      6 juli 2017 om 10:01

      Niet alleen de reputatie (wordt vooral bepaald door het verleden) maar ook de ‘purpose’ voor de toekomst is bepalend voor aantrekkelijkheid als werkgever. Steeds meer ondernemingen zijn met hiermee actief en willen vanuit een purpose maatschappelijke impact bereiken. Hierover gaat het ook het grote 17de Nationaal Sustainability Congres op 9 november (www.sustainability-congres.nl) met o.a. de CEO’s van KPN en Randstad Groep.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      7 juli 2017 om 13:47

      Je bent niet echt slim als je bij Tesla gaat werken want het bedrijf heeft nog steeds geen goede resultaten en de reputatie is ook hard aan het teruglopen. Waarschijnlijk omdat de subsidie op ‘groene’ auto’s op begint te raken en blijkt dat een nieuw setje accu’s toch niet zo goedkoop is (voor het milieu).

      Wat de jeugd betreft is er een belangrijke ontwikkeling gaande waarbij deze nieuwe generatie toch weer anders tegen de maatschappij aan kijkt als de vorige generatie. Niet dat dit iets nieuws is. Maar als je daar als bedrijf niet goed op instelt dan zul je daar last van hebben als je mensen aan wilt trekken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs