Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Dataverzilvering Exact is symptomatisch voor ICT’

04 oktober 2017 - 11:14AchtergrondInnovatie & TransformatieExact
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Marketingmails van Exact aan breed gedefinieerd ‘gebruikers’ van zijn software tekenen de ict. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Exact heeft berichtgeving van het FD tegengesproken dat de softwareleverancier alle klanten en medewerkers van zijn gebruikers zou bestoken met marketingmails. Het FD onthulde onlangs dat bedrijven die het onlineboekhoudprogramma van Exact gebruiken plots geconfronteerd werden met ongewenste reclamemails van de leverancier. Het zou niet alleen gaan om advertenties van Exact zelf, maar ook uitingen die het bedrijf samen met derden verstuurt zoals bijvoorbeeld de NS.

‘De fout lijkt erop neer te komen dat Exact in sommige gevallen een erg ruime definitie van het begrip gebruiker (‘user’) hanteert’, aldus het FD. Gebruikers vallen onder voorwaarden waarbij kennelijk marketing bedreven mag worden, maar medewerkers en klanten van de daadwerkelijke SaaS-gebruikers zouden hier dus ook onder vallen.

Exact spreekt de berichtgeving tegen. Het stelt zich niet te herkennen in het FD-artikel, verklaart dat uitschrijven altijd mogelijk is en lijkt vooral te vallen over de stelling dat álle klanten en medewerkers bestookt worden. Ongeacht de daadwerkelijke invulling van het begrip gebruiker is deze dataverzilvering van Exact symptomatisch voor de huidige ict-wereld. Ads zijn het uitdijende verdienmodel (ook bij betaalde producten en diensten), opt-out is de default, en data is daarbij de nieuwe olie die dus wordt begeerd, gebruikt en uitgebuit.

Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Eén reactie op “‘Dataverzilvering Exact is symptomatisch voor ICT’”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      5 oktober 2017 om 09:57

      Exact verdient een berisping of zelfs een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs