Managed hosting door True

Coöperatieve adaptieve cruisecontrol verplicht stellen?

TNO voert tests uit met auto's die automatisch coöperatief rijden, ook wel 'platooning'. Dit betekent dat auto's met elkaar, met de wegkant en met verkeerslichten communiceren. In combinatie met simulaties voeren TNO en de TU Delft proeven uit met deze manier van rijden. Als dit bevalt, moet elke auto verplicht een dergelijk systeem krijgen?

De proef vond plaats op de N205 tussen Haarlem en Nieuw-Vennep, een provinciale tweerichtingsweg ook bekend als de 'Driemeren'-weg. Het TNO-systeem in de zeven daarvoor uitgerustte Toyota Priusen verzorgt de communictatie tussen de auto's, de wegkant en speciaal uitgeruste verkeerslichten. Het onderzoek is onder andere bedoeld om te leren wat de effecten zijn op de doorstroming, veiligheid en het overige verkeer. De in-vivo proeven zijn gevalideerd met simulatiemodellen.

Als blijkt dat een dergelijk systeem de doorstroming en verkeersveiligheid positief beïnvloed, moet elke auto die daar opties voor heeft dan verplicht zo'n systeem gaan gebruiken?

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.