Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Firefox

Verbeterde volgbeveiliging in Firefox 69, volgt u nog?

04 september 2019 - 08:40AchtergrondInnovatie & TransformatieFirefoxMozillaOpera
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Veel bedrijfsprocessen staan of vallen bij het kunnen volgen van gebruikers. Inmiddels is het kat-en-muis-spelletje al sinds het begin van de jaren 0 aan de gang. Eerst in de Mozilla Suite, daarna in Firefox, Opera en met behulp van vele add-ons in andere browsers, zoals de vele Chromium-gebaseerde systemen die rondwaren. Hoe volgt u uw klanten nog?

Of het nou om klanten gaat, om conversies, om clicks, om reclamegelden, om wat dan ook. Hij die kan meten, wint. Datamining is al lang geen vies woord meer en iedereen doet het. De meest idiote conversies in de laagste procentjes worden als belangrijk gezien (al weten we of zouden we inmiddels moeten weten dat al die statistieken vaak ook grote quatsch zijn). 

Toch bestaan hele bedrijven bij gratie van. Nou ja, dat hoeven we u niet te vertellen. Maar inmiddels blokkeert ook de argeloze internetgebruiker steeds meer dingen automatisch. Zo gaat de nieuwste versie in het publiek beschikbare release-kanaal voortaan standaard cookies van derde partijen blokkeren. Ook de voorheen optionele, strikte instellingen voor fingerprinting worden standaard.

Hoe dwarsboomt u deze drammerige browserbouwers?

Meer over

BrowsersFirefox

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    6 reacties op “Verbeterde volgbeveiliging in Firefox 69, volgt u nog?”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      9 september 2019 om 18:35

      Ik ben blij dat firefox zoveel blokkeert De browserbouwers zijn “drammerig”. De reklame industrie heeft volkomen lak aan de gebruikers, het loopt inmiddels de spuigaten uit. In mijn postbus met nee-nee-sticker vindt ik 10 cm waarvan minder als 1 cm aan echt goed materiaal over blijft, de rest is reklame-afval. Echt goed voor het milieu.

      Login om te reageren
    2. Ron J Buitenhuis schreef:
      9 september 2019 om 19:56

      Jan van Leeuwen heeft wel een punt.
      Al die hard copy reclame folders die we in de brievenbus vinden lijken noodzakelijk, maar zijn volgens mij heel erg slecht besteed reclame budget! Er beland gewoon teveel ongeopend op de oud papierhoop… en is niet meer van deze tijd…!

      Digitale reclame is helemaal een monster aan het worden , en je kunt niet anders dan kiezen voor een browser die “volg mij niet”en SPAM me zeker niet hoog in het vaandel heeft staan!

      Login om te reageren
    3. Will Moonen schreef:
      9 september 2019 om 20:48

      @Jan en Ron:

      Mja – maar hebben we daar niet allemaal (in meerdere of mindere mate) aan bijgedragen?
      Want “Internet” equals “gratis”? Al dan niet legaal? Of dan toch in ieder geval “veel-voor-weinig”?

      En niet te vergeten de welbekende rat-races zoals “meer-meer-meer” en “nieuwste-model”?

      Terug on-topic:
      Browsers is een ding – ooit eens de group policies afgestruind van Windows en Office?
      Met allemaal hun telemetrie dingetjes?

      Login om te reageren
    4. Frank Heikens schreef:
      10 september 2019 om 05:39

      @Krijn:
      Ik dwarsboom de browserbouwers (in ieder geval Firefox en Safari) niet! Ik ben blij met alle stappen die ze ondernemen om mij iets minder publiek over het internet te laten surfen. Ik ben het deels met Jan eens, de browserbouwers zijn niet drammerig. Maar het is niet de reclame-industrie die dramt, het zijn de dataverzamelaars en de internetcriminelen die de bedreiging vormen.

      @Will:
      Commerciële tv is gratis: je betaalt er direct niks voor (dus geen kijk- en luistergeld, wat voor de publieke omroep gewoon via de belasting gaat), je betaalt indirect, omdat je naar reclame moet kijken.

      Internet zit vol met reclame. Je kunt bijna geen site vinden waar je niet met reclame, advertorials, sponsored content en andere dingen die de eigenaar van de site geld opleveren.

      Het is dus niet zo gek dat veel mensen denken dat gratis ook echt gratis is, en dat de kosten door de adverteerders worden opgebracht.

      Echter, reclame is maar een deel van het verhaal. Het opbouwen van persoonlijke gebruikersprofielen, daar gaat het om, die zijn geld waard. Onzichtbare Facebook tracking pixels, Google Ads reclames die je op bijna alle sites vindt, zoeken met Google, navigeren met Google Maps, de gebruiksgegevens die Chrome naar moederbedrijf Google / Alphabet terugstuurt, …

      Login om te reageren
    5. Ron Bakker schreef:
      10 september 2019 om 08:44

      Om mijn privacy te beschermen, gebruik ik al bijna 15 jaar geen Microsoft producten, dat bevalt prima.
      Daarnaast gebruik ik meerdere internet browsers, als Brave, Chromium, Falkon, FireFox, Google Chrome, Iridium, Midori, Min, Opera (3 versies), Pale Moon en Web.
      Wat ik ook regelmatig doe, is de hele map waar een browser alles bewaart, verwijderen, zodat er van de geschiedenis en koekjes niets over is.
      Al deze browsers hebben add-ons wanneer een bepaalde functie niet standaard is ingebouwd.
      Er zijn dus vele wegen die naar Rome leiden……..

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      10 september 2019 om 13:54

      Geen Google-analytics maar Matomo
      Geen Google-maps maar OSM
      Geen Google-zoeken maar Swisscows of Startpage
      Geen Windows maar Linux
      etc.
      etc.

      Je kunt zelf ook betere keuzes maken.

      En in Firefox Noscript, PrivacyBadger, uMatrix etc.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs