Waarom moet Fraudehelpdesk gegevens verwerken?

Dit artikel delen:

Om (mogelijk) frauderende partijen te mogen vastleggen en te publiceren, moet de Fraudehelpdesk nog steeds wachten op een vergunning van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Heeft de AP te veel macht of is het terecht?

Om mensen te waarschuwen tegen (mogelijke) online fraude, zoals phisingmails, verwerkte de Fraudehelpdesk phisingmails , e-mails en andere vormen van fraude die het van gebruikers toegestuurd kreeg. Dit mocht niet meer en daarom stopte de helpdesk eerder dit jaar met het vastleggen van dit soort mails. De reden hiervoor is dat het hier gaat om het vastleggen van strafrechtelijke persoonsgegevens en daar heeft de Fraudehelpdesk een vergunning voor nodig. De aanvraag voor deze vergunning is echter afgewezen. 

De reden voor de afwijzing is dat de Fraudehelpdesk de Autoriteit Persoonsgegevens niet voldoende heeft kunnen overtuigen van de noodzaak om deze strafrechtelijke gegevens vast te leggen. De AP is niet tegen het bestrijden van fraude, maar de helpdesk moet dat wel zeer zorgvuldig doen en blijkbaar is de organisatie daar nog niet in geslaagd. Is de AP te streng of is het juist heel prettig dat ze zo streng is?

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-11-07T07:43:00.000Z Krijn Soeteman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.