Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hoe kom ik aan een cto?

17 augustus 2022 - 12:30AchtergrondCarrière
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Kun je me helpen de juiste chief technology officer (cto) te vinden? Sunweb-baas Mattijs ten Brink stelde die vraag aan zijn netwerk. De reacties waren overweldigend. Zijn oproep heeft inmiddels geleid tot de aanstelling van Deepika Gupta, voorheen global it lead bij ING, als cto.

Wat kunnen ceo’s hiervan leren? Het is in de huidige arbeidsmarkt een hels karwei om de juiste mensen voor de juiste it-functies te vinden. Daar moet je ook de tijd voor nemen. De kosten van een miskleun zijn aanzienlijk. Je verliest er niet alleen geld mee, maar ook de implementatie van je digitale strategie loopt hierdoor vertraging op. Bovendien bestaat de kans op reputatieverlies. 

Wie zoals Ten Brink met zijn Sunweb een digitale transformatie ingaat, moet beseffen dat de implementatie van je strategie staat en valt met de juiste ict’ers aan boord. Zeker grotere ondernemingen kunnen niet alles uitbesteden. Ict is zo cruciaal dat je eigen mensen nodig hebt voor sleutelfuncties. 

Ceo’s hebben bijna allemaal uitgebreide netwerken. Valt daar niet veel meer uit te halen? Bovendien is het de vraag of het wel zo verstandig is om de werving van it-managers in zijn geheel aan de hr-afdeling of externe recruiters over te laten. Die komen meestal met kandidaten die actief een nieuwe baan zoeken. Is het niet beter die rol zelf op te pakken? 

Als topman of -vrouw weet je immers het beste welke mensen je onderneming nodig heeft. Wanneer je bovendien goed in staat bent om talent te herkennen dan moet je dat zelf doen. Betrek ook je andere managers daarbij. Wacht ook niet totdat je urgent iemand nodig hebt. 

Werk aan een lijstje met potentiële kandidaten (zowel intern als extern) voor de belangrijkste it-functies. Probeer erachter te komen hoe die mensen presteren. Volg die mensen en zorg dat je op het juiste moment kan toeslaan. Neem daarbij een voorbeeld aan de voetballerij. Grote clubs zijn hier voortdurend mee bezig. Werving is een permanent proces.

Verdient het voorbeeld van Mattijs ten Brink massaal navolging? En heeft u andere tips of ideeën om cruciale it-functies vervuld te krijgen?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Hoe touroperator Sunweb digitaal transformeert

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs