Op zoek naar een nieuwe Baan

Investeerders beschouwen software voor service-automatisering als potentiële groeimarkt

Dit artikel delen:

In hun zoektocht naar software die de potentie heeft het erp-succes te evenaren, zijn analisten en investeerders uitgekomen bij de markt voor automatisering van dienstverlening. Het Nederlandse bedrijf Augeo levert deze software, en is er met het oog op een komende beursgang in geslaagd een aantal grote investeerders aan te trekken.

Op de IT-markt begint zich een scheiding af te tekenen tussen bedrijven met een bedrijfsrisico dat ligt op het niveau van de oude economie, en bedrijven met een extreem hoog 'nieuwe economie'-bedrijfsrisico. Veel analisten en verstrekkers van risicokapitaal keren zich ondertussen af van de nieuwe economie, en ze passen hun investeringsplannen massaal aan. Start ups met grootse plannen die voorlopig geen zicht hebben op het bereiken van het break even point, laat staan het maken van een redelijke winst, komen één voor één in grote moeilijkheden.
Maar niet alle IT-bedrijven zijn slachtoffer van de negatieve stemming bij investeerders en kapitaalverstrekkers. Na de grote winsten die behaald zijn bij erp, en de wegebbende hype rond crm, zijn ze in hun zoektocht naar nieuwe markten terecht gekomen bij automatisering van serviceprocessen. Een van de weinige Europese bedrijf die zich bezighouden met deze vorm van automatisering, is het in Barneveld gevestigde Augeo Software.

Kapitaal

Vorige week organiseerde Augeo in Brussel zijn eerste internationale gebruikersconferentie. Belangrijker nog dan de presentatie van een nieuwe versie van het vlaggenschip Intelligent Planner 4.1, was de aankondiging van een overeenkomst met grote investeerders. Ceo Ernst Jilderda, voormalig Europees directeur van Baan en een goede bekende in de wereld van het venture capital, is er in geslaagd een aantal bekende namen aan zich te binden.
In een zogenoemde pre-IPO financieringsronde investeren ABN AMRO Corporate Investments, Knorr Capital Partner, JD Edwards en DaimlerChrysler 10 miljoen euro in het werkkapitaal van Augeo. Hiermee is het bedrijf er voorlopig van verzekerd dat aan de financiële verplichtingen op middellange termijn kan worden voldaan. Voordat het geld op is, verwacht het bedrijf winst te maken, en genoteerd te staan aan een Europese effectenbeurs.
De datum van de beursgang is nog niet bekend, evenmin als de beurs waar Augeo zijn aandelen wil verhandelen. In Brussel kondigde Ernst Jilderda aan dat de beursgang gepland staat voor de tweede helft van 2001. De beurzen waar mogelijk in Augeo gehandeld gaat worden zijn Euronext of Frankfurt. De meest waarschijnlijke kandidaat lijkt op dit moment Frankfurt. Augeo doet het goed in Duitsland, en er was veel belangstelling uit Duitsland op de gebruikersdag. Ook de deelname van de Duitse investeerders Knorr Venture Capital en DaimlerChrysler in de financieringsronde zijn een teken aan de wand. Daarnaast doen IT-bedrijven het op de beurs van Frankfurt momenteel opvallend goed.

Nieuwe markt

De markt waar Augeo op opereert is die van de automatisering van dienstverlening. Intelligent Planner, het belangrijkste product van deze leverancier, wordt gebruikt door service-organisaties om inzet van beschikbare mensen en middelen te plannen. Onderzoeksbureaus gaan deze tak in toenemende mate als een aparte markt beschouwen, die zelfs een eigen acroniem heeft meegekregen. Het is waarschijnlijk de Aberdeen Group geweest die het woord psa (professional services automation) heeft verzonnen. Andere onderzoeksbureaus, zoals Gartner, gaan in die naam mee. Maar de afbakening is nog niet door iedereen erkend, en de naam srm (service resource management) duikt af en toe ook op.
"Er is in ieder geval sprake van een markt", aldus Matt Light, research director van de Gartner Group. "Dienstverlenende bedrijven zitten wel degelijk met een probleem waar software-ontwikkelaars als Augeo een oplossing voor aandragen." Hij is wel voorzichtig over de omvang van deze markt. "Ik accepteer niet de cijfers van onze concurrenten, die uitgaan van een verdubbeling per jaar of meer. Volgend jaar heeft die markt een omvang van ongeveer één miljard dollar, een verdubbeling zie ik pas in 2003 of 2004."
Augeo wijst op nog een ander cijfer van Gartner, dat heeft berekend dat slechts één procent van de potentiële markt daadwerkelijk gebruik maakt van service-plannings-software. Augeo is met een marktaandeel van 24 procent marktleider in Europa. In 1999 bedroeg de omzet 5,4 miljoen euro, dit jaar verwacht het bedrijf 9 miljoen euro te verdienen. Het bedrijfsresultaat is niet openbaar, maar winst maakt Augeo nog niet. Wel verwacht de ontwikkelaar dit jaar het break even point te doorbreken. Ten tijde van de beursgang moet Augeo, met een geplande omzet van 21 miljoen euro, winstgevend zijn.

Echte klanten

Volgens ceo Ernst Jilderda komen investeerders zelf naar zijn bedrijf toe, omdat ze brood zien in de markt voor service-automatisering. Jilderda: "Zij beschouwen dit als de volgende erp-golf. Ze zien het nu in de Verenigde Staten al gebeuren. Augeo is interessant voor hen omdat we de enige zijn in Europa." Hij maakt zich geen zorgen over het negatieve beursklimaat: "Je merkt op de beurs dat het hoogtepunt van de dot coms voorbij is. Voor service providers is het een aflopende zaak. Maar traditionele softwarebedrijven worden weer aantrekkelijk. We hebben een product, echte klanten, en terugkerende activiteiten. Daarom kan een beursgang succesvol zijn."
Jilderda verwacht niet direct concurrentie van erp-ontwikkelaars die hun activiteiten naar service-automatisering gaan uitbreiden: "Baan heeft geen tijd. SAP houdt er een andere filosofie op na, en stelt zich zo open mogelijk op voor andere leveranciers. Als zich iets nieuws voordoet roept Oracle gelijk dat ze het ook doen. En JD Edwards heeft ervoor gekozen om het niet zelf te ontwikkelen, maar met ons samen te werken." De enige erp-leverancier die aan de horizon opdoemt met een eigen oplossing is Peoplesoft.
Hij acht het niet waarschijnlijk dat Augeo in plaats van met een beursgang, voor de financiers op een andere manier te gelde wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door verkoop aan één van de erp-leveranciers. "JD Edwards is niet van plan om ons te kopen. Zij willen juist partners. Bovendien willen we zelf marktleider zijn. Het is niet erg waarschijnlijk is dat we door een andere partij worden overgenomen."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-10-20T00:00:00.000Z Marco van der Hoeven
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.