Managed hosting door True

Baan werft weer personeel

Vacatures bij afdeling ontwikkeling en ondersteuning

Dit artikel delen:

Het opkrabbelende automatiseringsbedrijf Baan Company heeft plaats voor vijftig nieuwe mensen. De eerste personeelsadvertenties zijn inmiddels in een aantal landelijke dagbladen verschenen. Hiermee komt een eind aan de wervingsstop. De vacatures bevinden zich ook bij de afdeling voor ontwikkeling en ondersteuning.

Met de slogan 'We pakken de draad weer op' is de wervingsstop die in oktober inging, opgeheven. Baan, dat een aankondiging van de werving plaatste in twee orthodox-christelijke kranten, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad, meldt dat het bedrijf weer op de goede weg is. "Recente grote orders van topondernemingen als KPN, Volvo en Akzo geven onze organisatie nieuwe impulsen. Een nieuw elan", schrijft Baan in de advertentie. "Het is een opluchting voor ons dat we weer kunnen werven", aldus woordvoerder Ronald Florisson van Baan Company. "We doen het wel met gemengde gevoelens. We zijn blij dat we de wind weer in de zeilen hebben, maar een herstructurering is natuurlijk nooit leuk."

Andere specialismen

Vorig jaar vlogen in Nederland in het kader van de herstructurering 120 mensen de deur uit bij het software-bedrijf. Wereldwijd waren het er 1200. Volgens Florisson is het niet zo dat in oktober 1998 mensen weggestuurd zijn die net zo goed het werk hadden kunnen gaan doen waar Baan nu mensen voor zoekt. "Het gaat toch om andere specialismen."
In de afgelopen maanden nam het bedrijf overigens al nieuwe mensen aan voor essentiële posities, maar dat gebeurde zonder openlijke wervingsacties. Het sociaal plan dat werd opgesteld na de crisis van oktober eist dat Baan bij nieuwe vacatures eerst de mensen polst die hun ontslag kregen. Omdat alle ex-werknemers inmiddels ander werk hebben, speelt die bepaling nu geen rol meer.

Hoge werkdruk

CNV-bestuurder Wim Burggraaf is niet verbaasd over de nieuwe wervingsactie. "Twee maanden geleden hoorden wij al van onze leden dat de werkdruk hoog was, vooral bij Research en Development. Daar zijn nu ook de vacatures. Het zat er al een tijdje aan te komen." De hoge werkdruk wordt volgens Burggraaf veroorzaakt door de gevolgen van de reorganisatie, maar ook door de toename van de orderstroom.
Burggraaf is positief over de nieuwe wervingsactie. "Ik heb altijd vertrouwen gehad in de bedrijfsfilosofie van Baan. Vooral de opgeblazen beurskoers speelde het bedrijf parten." Ook onderhandelaar Chris Baggerman van de Reformatorisch Maatschappelijke Unie, wiens bond het sterkst vertegenwoordigd is onder het personeel, is positief gestemd. "Het bedrijf is op weg terug naar de top. Als buitenstaander vermoed je misschien dat de reorganisatie gebruikt is om mensen te lozen om nu anderen aan te kunnen nemen, maar dat geloof ik niet. In het vierde kwartaal leed Baan een miljoenenverlies, er moest gewoon wat gebeuren. Toen zijn ook mensen vertrokken die het bedrijf eigenlijk niet kwijt wilde." Baan zelf schrijft in de advertentie: "Enkele collega's besloten zelf ons bedrijf te verlaten. Een beslissing die we respecteren, maar betreuren." Baggerman: "Het probleem is dat die mensen makkelijk een baan konden vinden, waardoor ze nu ook geen zin meer hebben om naar Baan terug te gaan."

Imago

Burggraaf van het CNV constateert dat de onderneming weer aardig op koers ligt. Maar de neergang van Baan heeft het imago van de IT-sector geen goed gedaan. Burggraaf: "Ik wil van Personeelszaken bij Baan wel weten hoeveel tijd ze nodig denken te hebben om het slechte imago weg te krijgen. De problemen hebben ervoor gezorgd dat er meer mensen weggingen dan nodig was, het heeft toch een behoorlijke impact op de werknemers gehad. De vraag is of de mensen weer net zo loyaal aan Baan willen zijn als vroeger." De belangstelling voor de nieuwe vacatures is een goede graadmeter voor het imago, denkt hij.
Florisson herkent zich niet in de opmerkingen van Burggraaf. "Als ons imago slecht was, zouden er veel meer mensen zijn vertrokken. Uit onderzoek is ons gebleken dat de mensen hier binnenkomen vanwege de technische kwaliteiten van onze software. Ik heb geen aanwijzing dat ons imago tot problemen zou leiden."
Baan heeft overigens wel recent een bonussysteem ingevoerd dat werknemers 5000 gulden oplevert als een door hen geïntroduceerde sollicitant aangenomen wordt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.