Baan gaat definitief voor dienstverlening

Supply caian management ondergebracht in aparte divisie

Dit artikel delen:

De gebruikersbijeenkomst Inforum in Rome was voor Baan de gelegenheid om een aparte bedrijfseenheid voor scm (supply chain management) te introduceren. Tevens is een reeks nieuwe producten gelanceerd.

Inforum, voorheen Baanworld genoemd, vond dit jaar in de Rome plaats van 17 tot 19 april onder het motto 'Ontdek het geheim van toekomstig succes in dé stad van de Oudheid'. Baan, dat in 2000 is overgenomen door het Britse Invensys, heeft daar de verzamelde groep gebruikers en partners een reeks initiatieven voorgeschoteld.
Henk de Ruiter, senior vice president marketing & alliances, stelde eerder in een gesprek met Computable al meer aan dienstverlening te willen doen. "Onze klanten vragen erom. Zij willen het liefst met één partij aan tafel schuiven, met een partij projecten tot een goed einde brengen. Die rol gaan we vervullen; wij worden hoofdaannemer en nemen alle verantwoordelijkheid op ons. Uiteraard binnen de marktsectoren (industriële bedrijven - red.) waarin wij actief zijn." In Rome kreeg die wens handen en voeten in de vorm van een wereldwijde dienstverlenende eenheid: Global Solutions Services. Ardin Vlot gaat dit bedrijfsonderdeel leiden.
Oplossingen bieden betekent softwareplatformen integreren. Met iBaan is al een open, webgebaseerde structuur neergezet. Deze is met de lancering van iBaan Openworld 3.0 verbeterd. Deze middleware (tegenwoordig Enterprise Application Integration geheten) biedt een raamwerk voor integratie van programmatuur binnen heterogene omgevingen. De nieuwe versie ondersteunt een peer-to-peer architectuur en maakt het simpel om applicaties of versies toe te voegen of te verwijderen zonder zelf code te schrijven. Guido Dik, iBaan Openworld Solution Manager, onderstreept dat 3.0 onderlinge runtime-afhankelijkheid vermindert door asynchrone communicatie mogelijk te maken. "Het losjes koppelen van applicaties aan het netwerk biedt meer flexibiliteit dan andere oplossingen, omdat geen harde code nodig is voor de samenwerking tussen diverse toepassingen."
Op de gebruikersbijeenkomst werd ook de iBaan Openworld Platform Connector for SAP voorgesteld. Dit koppelstuk geeft gebruikers van iBaan de mogelijkheid data uit SAP-systemen te benutten.

Ketenbeheer

Het beheer van levenscycli van producten sluit aan bij Baans industriële achtergrond. Het bedrijf biedt oplossingen waarbij via een metadata-repository in de gehele onderneming, zelfs binnen de waardeketen, het product van ontwerpschets tot in het afvalstadium eenduidig is te volgen. In Rome is iBaan for PLM aangekondigd. Dit komt in juni 2002 op de markt. Onderdeel van de software is de mogelijkheid alles in de levenscyclus te analyseren.
Baan investeert in ketenbeheerproducten door een aparte bedrijfseenheid hiervoor in te richten. "Dit initiatief geeft het belang weer dat Baan hecht aan de scm-markt, waarvan analisten zeggen dat die groeit van vijf miljard dollar nu naar zestien miljard dollar in 2005", aldus Ed Daihl, die dit bedrijfsonderdeel gaat leiden.
De nieuwe scm-eenheid slokt de Caps Logistics eenheid op en gaat iBaan for Logistics en het onlangs gelanceerde iBaan for scm verbeteren. Het twintigjarige Caps, een ander onderdeel van Invensys, heeft ervaring opgebouwd met applicaties voor ketenbeheer in de industriële sector. De integratie geeft het belang weer dat Invensys aan Baan hecht. Het Veluwse bedrijfsonderdeel kan nu voortbouwen op de contacten en kennis van Caps.
Een van de eerste gebruikers van iBaan for scm is House of Prince, onderdeel van de Skandinavisk Tobakskompagni Group met ruim 2100 werknemers. De sigarettenfabrikant gebruikt de Baan-oplossing voor productiebeheer van vijftig miljoen sigaretten per dag. It-projectleider bij House of Prince, Michael Broberg Larsen: "Volgend op de implementatie van ons erp-pakket in 1999 was het een natuurlijke beslissing bij Baan te winkelen voor een oplossing voor ketenbeheer om onze voorraad te regelen, voorspellingen te kunnen doen en productiecapaciteit op de behoefte af te stemmen. We hebben nu zicht op de werkelijke processen binnen de keten, kunnen scenario's simuleren, tijdelijke sluiting van productielijnen overwegen en de resultaten analyseren. We kunnen ook sneller reageren op klantenverzoeken en orders anders inrichten als de omstandigheden veranderen."
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-04-26T00:00:00.000Z Teus Molenaar
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.