Jesper Balser van Microsoft ziet kansen in Nederland

CRM voor MKB

Dit artikel delen:

Microsoft klopte zich vorige week op de borst met het groeiend aantal partnerbedrijven voor zijn software voor klantenrelatiebeheer (crm), letterlijk Microsoft CRM geheten. Microsofts crm-product, eind januari gelanceerd in de Verenigde Staten, is gebaseerd op de software van Navision en Great Plains. Voormalig Navision-president Jesper Balser zet in een interview de koers uiteen van de nieuwe divisie Business Solutions.

  
"Microsoft benaderde ons eind januari 2001 al over een overname", vertelt voormalig Navision-president Jesper Balser van Microsoft Business Solutions.
Het Deense softwarebedrijf Navision is sinds afgelopen zomer in handen van Microsoft. De Windows-leverancier deed deze koop, ter waarde van 1,47 miljard euro, om zijn portfolio bedrijfsapplicaties uit te bouwen. Dat portfolio was krap een jaar daarvoor opgebouwd middels de overname, ter waarde van 1,1 miljard dollar, van het Amerikaanse Great Plains, leverancier van bedrijfsautomatiseringssoftware (erp). Die twee bedrijven zijn ondergebracht in de nieuw geschapen divisie Business Solutions.
"Microsoft spendeert veel geld hieraan; 2,5 miljard dollar voor die twee overnames. Overigens was Navision de duurste van de twee. Maar zo'n bedrag is een grote gok, dus zijn er grote plannen. Ik ben niet nerveus over de mogelijke risico's, ik zie dit juist als een grote kans", zegt Jesper Balser opgewekt. Hij is samen met Peter Bang en Torben Wind medeoprichter van Navision en dient sinds de overname door Microsoft als wereldwijd directeur van Business Solutions. "Ik was al achttien jaar leider van Navision en wou nu wel iets anders. Dus ben ik nu verantwoordelijk voor de global strategy van Business Solutions. Daardoor ben ik niet langer bezig met de dagelijkse uitvoering, dat doet nu Jodi (Uecker-Rust, vice-president - red.)."
Balser vertelt dat het contact voor de koop is gelegd door Microsoft. "Zij belden ons eind januari 2001. Ze hadden toen net Great Plains gekocht en dachten die rond mei te hebben opgeslokt. We zijn toen gaan onderhandelen over de overname, maar daar kwam ineens '11 september' doorheen. Dus besloot Microsoft de onderhandelingen even af te breken. We zijn in december 2001 weer verder gaan praten." De eerdere crm-overname van Microsoft deed hem aanvankelijk niet veel. "Er was natuurlijk wel enige opschudding in de markt, en meer aandacht voor het feit dat Microsoft in de oplossingen stapte." Dat wekte beroering, ook vanwege eerdere geruststellingen dat het bedrijf het voornamelijk bij besturingssystemen en applicaties zou houden.

Niet opgaan

Voor de oplossingenstrategie, met name gericht op het mkb, heeft Microsoft de tak Business Solutions in het leven geroepen. "Die divisie is een totale mix van Navision en Great Plains. Wij richten ons nu ten eerste op het behouden en verbeteren van de bestaande productlijnen. Dat zijn er twee van Navision en één van Great Plains, die software gaat dus niet op in een algemeen overkoepelend Microsoft-pakket."
Belser erkent wel dat dat product als op zichzelf staand pakket minder waarde heeft dan in combinatie met de Navision- of Great Plains-software. Bovendien is Microsofts crm-software relatief zwaar, doordat het diens databank SQL Server gebruikt als ondergrond. "De beste software of combinatie is afhankelijk van je bedrijfsprocessen."
"Ten tweede richten we ons op omringende oplossingen voor zowel de oorspronkelijke softwarereeksen als het daarop voortbouwende Microsoft CRM én andere Microsoft-producten, zoals Outlook en Word. En ten derde kijken we naar nieuwe technologie, dingen die over twee tot drie jaar de markt bereiken."

Honderd procent indirect

Balser legt uit dat Microsoft met de verschillende producten ook op verschillende lagen van het mkb mikt: van de onderkant tot het midden van die markt, en van het midden tot de bovenkant van die markt. "We benaderen al die segmenten wel honderd procent indirect", benadrukt Balser. "Dus via partners; dat kunnen wederverkopers (var's), softwareleveranciers (isv's) of andere soorten bedrijven zijn. Wij leveren een standaardproduct, waar zij dan op kunnen voortbouwen."

Damgaard stapt op
Preben Damgaard, samen met Jesper Balser voormalig ceo van Navision, verlaat Microsoft op 30 juni. De Navision-topman was sinds de overname door de Windows-producent vice-president voor de Emea-regio van de nieuwe Business Solutions-divisie. In die functie overziet Damgaard Microsofts grootste ontwikkelcentrum buiten de Verenigde Staten. De topman laat nu weten meer tijd aan zijn familie te willen besteden én andere zakelijke interessen na te gaan streven. Voor zijn aantreden bij Navision was hij president van de Deense softwareproducent Damgaard. Het bedrijf dat hij samen met zijn broer had opgericht, ging in 2000 samen met Navision.
In december vorig jaar telde Microsoft nog ruim 500 partners voor de Business Solutions-divisie, aldus de oud-Navision-topman. "Dat is ongeveer gelijk verdeeld over het oorspronkelijke Navision en Great Plains." In januari lag dat aantal op 600 stuks, terwijl het nu op 850 partnerbedrijven ligt. Dit deelde het bedrijf vorige week mee in de voortgangsrapportage over zijn crm-software. Daarin schatte het ook dat het huidige gebruik van crm-toepassingen in het mkb op slechts 5 procent zit. Om hier verandering in te brengen, moet Microsoft het inderdaad van de gespecialiseerde partners hebben.
"Het is voor een groot deel een kwestie van vraag scheppen. Dan komen de wederverkopers (var's) ook; die zitten in het algemeen in een markt met groeikansen. Denk daarbij ook aan systeemintegratoren." Balser benadrukt de bijdrage van softwareleveranciers die de Microsoft crm-programmatuur uitbouwen, al dan niet voor niche-markten. "Des te meer softwareleveranciers, des te breder onze oplossingen kunnen zijn. En de wederverkopers zijn dan het 'bezorgmechanisme'."

Nederland

Balser is positief gestemd over de mogelijkheden in Europa. "Een land als Nederland heeft veel middelgrote en kleine bedrijven, en bovendien weinig concurrentie op dit vlak." Cees Poortman, voorheen van Navision en nu directeur van Business Solutions Nederland, voegt toe dat lokale spelers als Exact en Baan wel degelijk concurreren. "Tot een jaar of vier geleden werden wij altijd gezien als de nieuwkomer, maar Nederland is technisch goed onderlegd en niet chauvinistisch qua technologie", aldus Poortman. Balser vertelt dat Nederland voor Navision dan ook het op drie na grootste land in Europa is, en wereldwijd vijfde of zesde staat."
Het grootste probleem waar Business Solutions voor staat, is volgens Balser het vergroten van het marktbereik. "Wij hebben in de middenmoot een aandeel van negen tot tien procent. Navision heeft een goede naamsbekendheid, wij worden genoemd na SAP, Exact en Baan, maar wij zijn echt gericht op de middenmarkt." De Deen haalt uit naar mkb-ambities van deze bedrijfsspelers die daarvoor vaak hun zware pakketten uitkleden voor de markt van kleinere ondernemingen. Die gang naar 'beneden' hebben meer leveranciers ingezet. Zo ook Microsoft. "We gaan nu ook crm integreren in Outlook. Die mail- en agenda-client is al op veel desktops aanwezig, en is dus laagdrempelig."
 
Jasper Bakker

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-03-14T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.