Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Customer relationship management

04 januari 2007 - 14:534 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & TransformatieForresterGartnerMetrics & MorePivotalRUG
Mark Nieuwenhuizen
Mark Nieuwenhuizen

Software voor het administreren van klantenrelaties is volwassen geworden en dus eenvoudiger te gebruiken.

Wat is dat?

Customer relationship management (crm) was nog niet zo lang geleden hét toverwoord waarmee bedrijven grip dachten te krijgen op hun klantenbestand. "Helaas bleef het in eerste instantie bij veel organisaties beperkt tot software die klantdata verzamelde", verzucht Prof. Peter Verhoef van de Rijksuniversiteit Groningen, naast hoogleraar Customer Based Marketing ook directeur van het Customer Inside Center. "Inmiddels is een deel van de markt in ieder geval tot het besef gekomen dat crm vooral het toegankelijk maken van diezelfde klantdata is in zowel analytische als operationele processen." Customer relationship management heeft daarmee het stadium van volwassenheid bereikt.

Wat zijn de trends?

  • Minder nadruk op implementatie. Verhoef meent dat het analytische deel nu tenminste de aandacht krijgt die het verdient. "Crm is geen doel op zich. Er is veel nadruk gelegd op het implementeren van de software. Dat ging volgens Gartner en Forrester niet altijd even soepel. Het implementeren gaat nu beter en het gaat er nu om crm meer strategisch in te zetten."
  • Stap naar klantwaardenmanagement. Crm is er primair op gericht klantprocessen soepeler te laten verlopen. Verhoef: "In operationeel opzicht zijn er veel voordelen te behalen. De volgende stap is om pro-actief met die informatie om te gaan. Dan moet je denken aan cross-selling maar ook aan kosten/baten analyses per klant. Niet zelden blijkt het gevoel over de winstgevendheid van een klant niet te stroken met de cijfers! Klantwaardenmanagement wordt steeds belangrijker. Daar zijn de grote consultants als McKinsey nu vooral mee bezig."
  • Eenvoud leidt tot succes. De software is tot nu toe te vaak leidend geweest, is ook de mening van Wil Wurtz, voorzitter van het CRM Genootschap én managing partner van Metrics & More. "De software zelf is volwassen geworden door de ervaringen uit het verleden en dus eenvoudiger te gebruiken. Aan de andere kant zit ik nog te vaak bij klanten om allerlei functionaliteit uit het pakket te halen, zodat het toegankelijker wordt."
  • Naast crm ook analytische software. Aan de analytische zijde zien we dat er meer aandacht komt voor speciale applicaties. Volgens Wurtz gebruikt analytische crm-software meer dan alleen de data uit het klantcontactsysteem. "Daar wordt gebruik gemaakt van een datawarehouse waar ook andere klantgerelateerde informatie uit het financiële- en orderentry systeem inzitten. Dat is wat anders als de simpele rapporten die uit de gemiddelde crm-applicatie rollen. Die hebben hun doel maar leiden helaas vaak tot onvolwassen crm-analyses."

Wat zijn de oplossingen?

  • Flexibele systemen. Bedrijven moeten sneller inspelen op de gebeurtenissen in de markt. Om dat goed en flexibel te kunnen doen, is het volgens Koen Rakers, marketing manager van Pivotal dat crm-oplossingen voor de financiële sector levert, nodig om snel aan te passen. "Waar je vroeger misschien eens in de vijf jaar wat kon aanpassen, is die frequentie gestegen tot soms wel maandelijks. Dat betekent dat het gebruikte crm-systeem die flexibiliteit in zich moet hebben. Zelfs de financiële markt, die op zich vrij conservatief is, begrijpt nu dat dit een noodzaak is geworden."
  • Volwassen keuzes. Volgens Rakers onderkennen vrij veel organisaties nu dat zij destijds het verkeerde crm-systeem hebben aangeschaft. "Bedrijven hebben soms in de haast de verkeerde keuzes gemaakt en ingezet op een pakket dat niet bij hun behoefte past. Die partijen zijn nu weer in de race voor een nieuwe investering. Nu weten ze echter beter wat ze nodig hebben en aan welke specificaties het moet voldoen."
  • Andere invalshoek. "De tweede generatie crm-gebruikers wil ook liever de term crm niet meer gebruiken,"zegt Wurtz. "De term doet hen té veel denken aan het losstaande softwarepakket. Zij spreken liever van klantgericht ondernemen en benaderen het dan ook vanuit een andere invalshoek. In veel gevallen moet er eerst aan de organisatie worden gesleuteld. Cultuur, mentaliteit, processen. Pas als dat duidelijk is, kan de ict-kant worden bekeken. Helaas was het blijkbaar nodig om eerst de verkeerde volgorde te doorlopen, voordat men het licht zag. Het opleidingsniveau is daar overigens debet aan. Er zitten nu goed geschoolde mensen die veel beter doorhebben waar het in werkelijkheid om draait."

Wie geeft hierover adviezen?

• AAC Cosmos
• Accenture
• Atos Consulting
• Avanade
• BDO CampsObers Auditors & Consultants
• BT
• Caeser Group
• Capgemini
• Centric
• CIBER
• CIBIT
• Ctac
• DCE Consultants

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs