Hoewel de Nederlandse it-divisie van ABN Amro spectaculair efficiënter is gaan werken, houdt de bank vast aan de sanering. Wereldwijd verdwijnen er twaalfhonderd ict-arbeidsplaatsen, waarvan een groot deel bij de Nederlandse tak. Het personeel is bitter gestemd.
Eind 2002 gaf de business-unit Nederland circa 20 procent van de omzet uit aan ict. Na een aantal kostenbesparingsprogramma’s zal dit percentage eind dit jaar naar schatting uitkomen op ruim 11 procent, waarmee de bank in de pas loopt bij andere Nederlandse banken. ABN Amro wil echter naar een ratio van 7 procent, zoals dat bij een aantal grote Amerikaanse banken het geval is. “Onzinnig”, zegt een medewerker. “Die opereren grootschaliger en hun financiële processen zijn een stuk minder ingewikkeld dan in Europa. In de VS koop je een softwarepakket van CSC-Hogan en begin je een bank. Het bancaire verkeer in Nederland vereist maatwerk.”
Desalniettemin houdt het management zich doof voor dit soort bezwaren. De bank concretiseerde vorige week de eerder dit jaar aangekondigde saneringsmaatregelen. Die moeten vanaf 2007 770 miljoen euro per jaar aan besparingen opleveren. Voor ABN Amro ICT betekent dit het schrappen van 1200 van de 5000 arbeidsplaatsen in de komende anderhalf jaar. Daarbovenop zal een groot deel van de rest van de banen bij de it-divisie – die onder de aparte organisatie Group Shared Services komt te hangen – via uitbesteding en/of offshoring wegvloeien. Naar verwachting zullen alleen de it-regie en een aantal strategisch belangrijke activiteiten in huis blijven.
De meeste ontslagen vallen in Nederland: van de bijna 1800 medewerkers zullen naar verluidt duizend functies worden geschrapt. De stemming is allang onder het nulpunt gedaald. Veel automatiseerders geloven niet dat de maatregelen tot de gewenste kwaliteits- en efficiëntieverbeteringen leiden. “Het is een ordinaire bezuiniging. Een aantal afdelingen werkt bijvoorbeeld volgens cmm level 2 of 3 (Capability Maturity Model). Ook is Dsdm (Dynamic Systems Development Method) ingevoerd. Daar wordt helemaal niet naar gekeken, laat staan over nagedacht hoe dat straks moet worden opgevangen”, zegt een ingewijde. Inmiddels hebben al circa 150 automatiseerders hun heil elders gezocht.< BR>