Unisys krimpt voor groei

Dienstverlener haalt tegelijkertijd banden aan met PC-leverancier Dell

Oud-mainframefabrikant Unisys schrapt zo'n tweeduizend banen om komend jaar financieel beter te presteren. Dit komt neer op 5,6 procent van de ruim 36.000 werknemers wereldwijd. President Larry Weinbach kondigde tegelijk een forse personeelsuitbreiding in 2001 aan.

Het merendeel van de ontslagen valt in de Verenigde Staten, aldus communicatie-manager Erwin Zeilstra. "Bovendien willen we zoveel mogelijk mensen intern herplaatsen, eventueel na herscholing." De Nederlandse woordvoerder kan echter niet aangeven hoeveel werknemers herplaatst worden.
"Er zijn al 750 mensen in de VS die het aanbod van vervroegde uittreding hebben geaccepteerd, dus er moeten nu nog 1250 banen vervallen." Het merendeel van de functies moet in de loop van 2001 geschrapt zijn. Volgens Zeilstra beroert deze operatie Europa nauwelijks.
Het effect van de door Weinbach uitgestippelde personeelsuitbreiding met vooral consultants, verkopers en implementators zal voor Nederland ook meevallen. "We zoeken nu in wezen mensen met andere vaardigheden." Het komende jaar wil de Nederlandse vestiging twee- tot driehonderd mensen aannemen.

Financiële dompers

Unisys verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar een bruto afschrijving van 150 tot 175 miljoen dollar te incasseren vanwege de afslankoperatie. Hierdoor zal de winst voor die periode lager uitvallen. Weinbach stelt dat de omzet wel zal beantwoorden aan de verwachtingen van financieel analisten.
Voor het komende jaar staan er echter meer financiële dompers op stapel. Unisys verlaat markten voor producten met relatief lage marges. Dit omvat onder meer het leveren van PC's. Dit kost het bedrijf komend jaar 1 miljard dollar aan omzet (9 procent van de totale omzet).
Topman Weinbach meent dit te kunnen compenseren met meer groei op de langere termijn. Die moet vooral komen uit het leveren van systemen en diensten voor elektronische handel, waar hogere marges te behalen zijn.
Verder wil Unisys zich terugtrekken uit de overheidssector. De onderneming heeft reeds een - vooralsnog onbekende - investeringsbank in de arm genomen om mogelijkheden voor de Federal Systems-divisie te onderzoeken. Het is nog niet duidelijk hoeveel kosten het afstoten van deze tak met zich meebrengt.
"We richten ons meer op complete standaardoplossingen voor specifieke deelmarkten; combinaties van systemen, software en diensten die 'herhaalbaar' zijn voor verschillende klanten. Daar richten we ons al een tijdje op, maar dat gebeurt nu sterker", aldus communicatie-manager Zeilstra. "Kleinere oplossingen en projecten zullen we dan ook voortaan uitbesteden."

Diensten

Ondertussen vergroot Unisys de bestaande dienstverleningsrelatie met PC-fabrikant Dell. De twee sloten in mei 1998 al een overeenkomst voor het verlenen van diensten aan klanten van de Amerikaanse computerproducent. Het vorig jaar door Getronics overgenomen Wang Global tekende toen ook een contract voor implementatie, onderhoud en reparatie van Dell-producten.
Het contract met Unisys was gericht op de Verenigde Staten, en op Europa, Afrika en Azië, terwijl de overeenkomst met Wang de hele wereld omvat. Eind september vorig jaar haalde Dell ook al de dienstverleningstak van computerconcern IBM in huis. Nu krijgt de overeenkomst met Unisys een breder karakter: voor de dienstverlener een wereldwijd bereik en voor Dell oem-verkoop van Unisys' zware cmp-server (cellular multi-processor) met 32 Intel-processors.

Getronics

Marketingdirecteur Ruud Stolk van Dell ontkent dat dit de overeenkomsten met Wang/Getronics en IBM op de helling zet. "Dit is geen vervanging voor onze andere dienstverleningspartners. Het is gewoon een logische volgende stap voor Unisys en hun relatie met ons."
Ruth Johnson, manager investeerdersrelaties bij Getronics, ziet ook geen reden tot ongerustheid. "Unisys is vooral in de VS sterk. Wij zijn een wereldwijd bedrijf met sterke aanwezigheid in Europa. Het is hoe dan ook nog te vroeg om deze overeenkomst als een mogelijke bedreiging te zien."
"Bovendien zijn wij als dienstverlener partij-onafhankelijk en wij verwachten van onze klanten ook niet dat zij zich exclusief aan ons binden. Dergelijke beperkingen staan niet in ons contract met Dell."
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-12-15T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.