Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Verscherping toezicht

16 november 2000 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Mark Plekker
Mark Plekker

IT- en telecombedrijven die bancaire diensten aanbieden kunnen rekenen op de warme belangstelling van De Nederlandsche Bank. President dr Nout Wellink constateert dat deze bedrijven – al dan niet in samenwerking met gevestigde banken – zorgen voor een groei van het aantal online-cliënten.

Wie drie jaar geleden aan de directie van de Amerikaanse bank Citycorp vroeg naar de naam van de grootste concurrent kreeg steevast als antwoord: Microsoft. De soep werd echter niet zo heet gegeten. Veel online-banken van het eerste uur zijn inmiddels een zachte dood gestorven of hebben zich aangesloten bij een traditionele bank omdat naamsbekendheid ook op het Internet van groot belang is.

Datamonitor dicht het elektronisch bankieren via Internet een grote vlucht toe. Het onderzoeksbureau voorspelt dat in 2004 niet minder dan 21 miljoen Europeanen hun bankzaken via dit medium afhandelen. In 1999 waren dit er bijna 4,5 miljoen. De jaarlijkse groei wordt ingeschat op ongeveer 37 procent. Elektronisch bankieren met behulp van een PC zal duidelijk de boventoon voeren, maar volgens Datamonitor komen interactieve televisie en wap ook in zicht. Het bureau heeft becijferd dat in 2004 ruim 6,1 miljoen Europeanen via iTV en 13,9 miljoen via wap elektronisch kunnen bankieren.

Desondanks is de bancaire wereld in het Internet tijdperk sterk in beweging. Zo constateert ook de president van De Nederlandsche Bank (DNB), dr Nout Wellink. "Technologisch ontwikkelingen hebben de distributiekanalen voor financiële dienstverlening de afgelopen decennia sterk van karakter doen veranderen. Te denken valt aan de geldautomaten, betalen met de pinpas en bankieren via de telefoon. Momenteel is het Internet als nieuw medium sterk in opkomst. Niet alleen via de computer, maar straks wellicht ook op grote schaal via de mobiele telefoon (wap). Hoewel het aantal online-bankcliënten op dit moment nog vrij beperkt is, zal dit binnen een aantal jaren sterk kunnen groeien."
Wellink meent dat het aantal nieuwe, zuiver elektronische banken op dit moment nog een "zeer klein marktaandeel hebben." Ook ziet hij hoe niet-financiële instellingen financiële diensten gaan aanbieden. Hij noemt met name IT- en telecomondernemingen als voorbeeld. Zij beschikken over de technologie die dergelijke diensten via het Internet en de (mobiele) telefoon mogelijk maken. Illustratief hiervoor is het Japanse Sony, dat dit voorjaar samen met de Sakura Bank en JP Morgan een Internetbank heeft opgezet met ruim 400 miljoen euro als startkapitaal. Begin 2001 kunnen de eerste Japaners hier Internetbankieren.

Versterking

DNB ziet in Nederland toe op elke instelling die zich als bank ‘gedraagd’. "Ook indien instellingen hun bankdiensten op elektronische wijze aanbieden." Wellink meent dat de huidige regels en de Europese richtlijn voor elektronisch bankieren die nu wordt gemaakt, volstaan. "De verwachte verdere groei van ‘e-banking’ zal wel aanleiding kunnen zijn voor een versterking van het reguliere toezicht." Hij denkt daarbij aan het nauwgezet controleren bij het uitbesteden van bankactiviteiten aan derden en het verscherpen van het toezicht op de wijze waarop gegevens van klanten worden beschermd.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs