Nu het slecht gaat in de IT zoeken meer en meer medewerkers naar houvast op hun werk. De tijd van het individualisme is voorbij, verbondenheid is weer in. Het familiegevoel moet centraal staan. Maar pas op: bij het ene bedrijf past iemand wel, bij het andere niet. Het moet klikken.
Career Guide De Career Guide 2003 is een speciale uitgave van Computable over de stand van zakenop de ICT-arbeidsmarkt. Het is gericht op professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen enmogelijkheden. Want hoe moeilijk de markt momenteel ook is, de vaag naar goede en ervaren medewerkers blijft bestaan.
|
Er is een keer een medewerker overgestapt naar een groter bedrijf. Hij kwam terug vanwege de bedrijfscultuur. Van Gemert: "Bij dat grote bedrijf was het voordeel dat de arbeidsvoorwaarden beter waren geregeld, maar hij miste het familiegevoel. Hij zei ook vaak ‘Bij ons…’. ‘Hij heeft het zeker weer over PW Consulting’, dachten zijn collega’s daar dan." Dat hij terugkwam is door zijn oud-collega’s goed ontvangen. Het was net alsof hij nooit was weggeweest, aldus Van Gemert.
Mede door de positieve verhalen van de spijtoptant stapte later nog iemand over naar PW Consulting. Die voelde zich eveneens aangetrokken tot de cultuur van een familiebedrijf. Hij is volgens Van Gemert niet de enige. "Mensen komen terug van het individualisme, ze zoeken verbondenheid en geborgenheid, ook op hun werk, vooral nu het slecht gaat in de IT."
Van Gemert spreekt uit eigen ervaring. Hij startte zijn loopbaan in de IT veertien jaar geleden als technicus bij Volmac. De mentaliteit van die onderneming, niet lullen maar poetsen, sprak hem toen aan. "Het bedrijf verwachtte dat je je werk deed, en goed. Je moest niet zeuren, je werd goed betaald." Toch stapte hij circa zeven jaar later over naar PW Consulting. "Toen deed de slechte tijd zijn intrede in de IT en zag je de andere kant van de medaille. Dan zie je dat de mensen die tien jaar bij dezelfde klanten hadden gewerkt als melkkoeien werden behandeld. Als je jezelf niet had ontwikkeld kon je vertrekken. Ik vond dat vrij asociaal en ben toen op eigen initiatief overgestapt naar PW Consulting."
Klik
Niet iedereen past bij een onderneming als PW Consulting, stelt Alex Damen, ICT-unitmanager bij Iduet. Dit bedrijf heeft vestigingen in Haarlem en Amsterdam en bemiddelt personeel op ICT-, financieel- en hrm-gebied (human resource management). Iduet stelt zich op als carrièremanager en zorgt dat het talent, de ambities en de persoonlijkheid van een kandidaat matchen met de baan. De firma richt zich vooral op afgestudeerde hbo’ers of universitair geschoolden, met zo’n vier tot vijftien jaar werkervaring.
"De klik vindt plaats of niet", licht Damen toe. "Wij merken dat tijdens sollicitatiegesprekken het gevoel een belangrijke rol speelt. Kandidaten moeten het idee hebben dat ze het naar hun zin gaan hebben bij het bedrijf waar ze solliciteren. Dat proeven ze als ze worden rondgeleid. Wie werken er? Wat is de sfeer? Welke cultuur heerst er? Is er een informeel babbelcircuit, staan de deuren open, hoe formeel wordt met de mensen omgegaan? Hoe gaan de mensen met elkaar om? Hoe zit het met de kleding, moet ik in driedelig grijs komen of volstaat een spijkerbroek? Kortom: pas ik hier of niet?"
Damen stelt dat de werkplek gewoon leuk moet zijn. "Je zit er immers vaker dan thuis. Dat geldt vooral voor technisch IT-personeel. Die werken veel op ad hoc basis wat flexibiliteit eist. Er wordt veel van hen gevergd in hun vrije tijd, ze moeten vaak ’s avonds en in weekeinden beschikbaar zijn. Daar moet wel iets tegenover staan."
Het bedrijfsgebouw speelt een belangrijke rol bij de keuze, heeft Damen ondervonden. Zelf is Iduet gevestigd in monumentale grachtenpanden in Amsterdam en Haarlem. De unitmanager merkt dat bezoekers het leuk vinden om daar te worden te ontvangen. "Sommigen vinden een kantoor aan de grachtengordel in Amsterdam geweldig, anderen vertoeven graag in een grote kantoortoren. In en om Hilversum – in de buurt van het mediapark – is ook gewild, omdat de bedrijven daar veelal een grote naamsbekendheid hebben en dat een spannende factor is."
Verwachtingspatroon
Als Iduet gaat ‘matchen’ wordt gelet op de persoonlijkheid, het opleidingsniveau en het werkniveau van de kandidaten. Het bedrijf maakt met het oog op bedrijfsculturen helder wat iemand motiveert en hoe hij in elkaar steekt. Niet voor niets is de eerste vraag meestal: waarom heb je gesolliciteerd? "We moeten goed weten wat iemand -zowel de sollicitant als het bedrijf – zoekt. Vervolgens kijken we of iemand bij het bedrijf past. Het is belangrijk dat het verwachtingspatroon goed in kaart wordt gebracht; dan wordt de kans op een succesvolle match groter."
Lamin Kinteh, eigenaar van Kinteh Consulting in Zeist, beaamt dat kandidaten goed moeten kijken of ze in de functie passen. Dit bedrijf helpt organisaties bij het optimaliseren van hun personeelsbeleid door adviezen en instrumenten te geven om de juiste mensen te selecteren, te motiveren, vast te houden en te begeleiden in hun loopbaan. Kinteh: "Het zou het mooiste zijn als iedereen zich zo zou gedragen als jij het prettigst vindt, maar dat gebeurt helaas niet binnen de werkomgeving. Daarom is het belangrijk een bewuste keuze te maken. Dan weet je waaraan je begint. Hoe gedragen je toekomstige collega’s zich? Formeel, informeel, zijn ze spontaan of juist terughoudend? Hoe val ik zelf binnen het team?"
Volgens hem staan bij een sollicitatie drie vragen centraal: wat kan iemand, hoe doet iemand iets en waarom doet iemand iets. Daarbij zijn competenties in zijn optiek relatief het minst belangrijk. Het belangrijkst is de attitude. "Competenties zijn aan te leren, maar een attitude kan je niet sturen of veranderen. Het is cruciaal belangrijk dat mensen over bepaalde drijfveren beschikken en die tot uiting kunnen brengen in hun werk. Anders leidt het tot minder plezier in het werk, irritatie en frustratie – niet alleen bij jezelf, maar ook bij je collega’s."
Waarden
Kinteh stelt dat een kandidaat goed moet benoemen welke waarden voor hem belangrijk zijn. Vervolgens moet hij deze overbrengen aan de mensen waarmee hij de sollicitatiegesprekken voert. "Stel dat hij teamwerk en het helpen van anderen belangrijk vindt, dan zijn logische vragen hoe zijn toekomstige collega’s daarmee omgaan en of ze daarvan voorbeelden kunnen geven. De sollicitant kan dan kijken of het aansluit bij wat hij wil en of hij binnen het team past."
De consultant waarschuwt dat bepaalde culturen niet altijd voor het gehele bedrijf gelden; er bestaan grote cultuurverschillen tussen de afdelingen. "Je ziet dat binnen elk bedrijf subculturen ontstaan. Elke afdeling heeft zijn eigen set van normen en waarden." Dat wordt bij de overstap naar een nieuwe functie of andere afdeling vaak onderschat. "Dan blijkt dat iemand de diploma’s en vaardigheden wel heeft, maar zijn gedrag niet aansluit." Als voorbeeld noemt de hij iemand die van nature terughoudend en gereserveerd is. "Als diegene op een afdeling met veel directe en resultaatgerichte mensen komt, is de kans groot dat hij daar niet past. Of dat zijn collega’s een beroep op hem doen op een manier die hij niet prettig vindt. De vraag is dan: kan hij zich aanpassen en, belangrijker nog, wil hij dat? Waarschijnlijk niet."
Als werknemers op hun plek zitten, komt dat ten goede aan de productiviteit, zo stellen de geïnterviewden. "Bedrijven kunnen winnen op gezelligheid en menselijkheid. Plezier is een cruciale factor. Dat bevordert het werktempo en de productie van de medewerkers", zegt Damen. Kinteh vult aan: "Als je iets met plezier doet en uiting kan geven aan zaken die voor jou belangrijk zijn, zit je beter op je plek en ben je toegewijder. Dat levert een beter resultaat op."
Het gaat overigens zelden mis, stelt de unitmanager. "Ik heb een keer een procedure gehad waarvan ik twijfelde of de match wel goed zou zijn. Die kandidaat heeft echter zo’n ontwikkeling laten zien dat hij nu goed op zijn plek zit, mede doordat hij precies wist wat van hem werd verwacht en waaraan hij moest werken." Volgens Kinteh is het lastig om vooraf te achterhalen of het klikt of niet. "Je hebt nooit 100 procent zekerheid, maar je moet wel zo goed mogelijk een keuze maken. Dan hoef je je niet schuldig te voelen als het fout gaat."
http://www.pwcons.nl
http://www.kinteh.nl
http://www.iduet.nl
Dorine van der Meij