Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

IT laat vrouwen in de kou staan

28 oktober 1999 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Michiel Couzy
Michiel Couzy

IT-bedrijven doen teleurstellend weinig moeite om vrouwen aan zich te binden. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in opdracht van FNV Bondgenoten. Slechts zes van de 541 onderzochte personeelsadvertenties waren gericht op vrouwen. En dan ging het ook nog om laaggeschoold werk, dat niets met computers van doen heeft.

Het lukt IT-ondernemingen nog niet om vrouwen te verleiden voor een baan in deze sector. De branche staat bekend als technisch, mannelijk en hard met lange werkdagen. Dit schrikt veel vrouwen af. Slechts 11 procent van de automatiseerders is vrouw. En dat is laag in vergelijking met andere sectoren. Daar ligt het aantal vrouwelijke werknemers gemiddeld op 40 procent. Deze situatie wordt nog schrijnender; bijna de helft van de vrouwelijke medewerkers onder de 24 jaar heeft het afgelopen jaar haar baan in de automatisering opgezegd.
Ondanks de knellende krapte op de arbeidsmarkt en de roep van veel bedrijven dat zij serieus werk maken van arbeidsvoorwaarden, gebeurt er nog bedroevend weinig. Het onderzoek dat FNV Bondgenoten volgende week presenteert, geeft aan dat deeltijdwerken praktisch niet mogelijk is en dat regelingen omtrent kinderopvang en verlof nog in de kinderschoenen staan. Juist deze voorwaarden trekken veel vrouwen aan. Bovendien wil ook een aantal mannen rustiger aan doen.

Glamour

De personeelsadvertenties en wervingscampagnes van automatiseringsbedrijven laten weinig verbeteringen zien. Nog steeds staat de ‘glamour’ van de branche centraal; hoge salarissen en lease-auto’s. Over oplossingen van de problemen in de branche, zoals gebrek aan vooruitzichten, grote werkdruk en onregelmatige werktijden, wordt geen woord gerept.
Ans van Uffelen, bestuurder IT van FNV Bondgenoten, reageert geschrokken op de resultaten. "IT-bedrijven vragen zich absoluut niet af welke werknemers zij binnen willen halen", luidt haar eerste commentaar. "Zij werven maar wat, zonder een goed beleid. Deze ondernemingen hebben kennelijk niet door dat een groot deel van de arbeidsmarkt zich niet aanmeldt. En dat is in deze tijd van personeelstekorten zeer vreemd. Bedrijven moeten het probleem onderkennen en vrouwen binnenhalen."
De onderzoekers vestigen hun hoop op jonge softwarebedrijven, met name die in de administratieve segmenten. Deze ondernemingen werken vaak met flexibele organisaties, waarin sociale, organisatorische en communicatieve vaardigheden van belang zijn. Als zij in hun advertentiecampagnes de nadruk gaan leggen op deze vaardigheden, verwachten de onderzoekers meer reacties van vrouwen.
Ook de taakgroep ‘Werken aan ICT’ kan een positieve invloed uitoefenen. Deze commissie onder leiding van oud-Getronicsdirecteur Risseeuw vraagt in zijn aanbevelingen aandacht voor achterstandsgroepen, zoals vrouwen en allochtonen. "Het idee is goed. Eigenlijk is het de eerste keer dat dit onderwerp in de schijnwerpers staat. Maar een en ander hangt natuurlijk af van de uitwerking", aldus van Uffelen.

Geen cao

Op het gebied van arbeidsvoorwaarden is nog veel werk te verrichten. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het merendeel van de bedrijven geen cao heeft afgesloten en evenmin over een ondernemingsraad beschikt.
IT-organisaties bieden over het algemeen opleidingsmogelijkheden aan, maar alleen als dit meerwaarde oplevert voor het bedrijf zelf. De meeste trainingen vinden plaats in de vrije tijd van de cursist.
Meer dan de helft van de bedrijven heeft keuzemogelijkheden opgenomen in hun arbeidsvoorwaarden. Meestal gaat het om de aan- of verkoop van vrije tijd. Ongeveer 50 procent van de organisaties beschikt over een regeling voor langdurig verlof. Een regeling voor ouderschapsverlof is echter een zeldzaamheid en er bestaan weinig clausules ter bestrijding van structureel overwerk.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Informatiehuishouding ministeries JenV en AenM gaat vooruit

    Carrière

    Deloitte: geen verband tussen inzet ai en personeelskrimp

    Carrière

    Systeembeheerder blaast rechtszaak Coornhert af

    Carrière

    Kort: Kabinet steekt 430 miljoen in techindustrie, Defensie werft hackers (en meer)

    Carrière

    ‘Mbo’ers willen de it in, maar stagemuur houdt ze tegen’

    Data & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs