De deadline voor Microsofts omstreden licentiemodel is formeel verstreken, maar veel ondernemingen hebben de overgang voor zich uitgeschoven. De softwareleverancier dankt zijn gunstige financiële cijfers dan ook aan een hausse aan contractverlengingen op de valreep.
President Steve Ballmer geeft nu toe dat het nieuwe licentieschema niet direct is aangeslagen. Dit model, Licensing 6.0, is 31 juli ingegaan na enig uitstel vanwege ophef onder klanten. Het nieuwe betalingsschema, bedoeld als vereenvoudiging en kostenverlaging voor klanten, zou in de praktijk namelijk een kostenverhoging betekenen.
Deze discrepantie komt voort uit het feit dat Microsoft voor zijn kostenberekeningen een kortere opwaarderingcyclus heeft genomen dan gebruikelijk. De Windows-leverancier gaat uit van opwaarderingen om de twee jaar, terwijl dit in de praktijk om de drie á vier jaar gebeurt. Veel ondernemingen gebruiken nog altijd het besturingssysteem Windows NT 4.0, dat nu één versie achterloopt en binnenkort twee.
Recordwinst
Microsoft boekte in het eerste kwartaal van zijn fiscale jaar 2003 een winst van 4,05 miljard dollar op een omzet van 7,75 miljard – aanzienlijk meer dan financieel analisten verwachtten. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is de operationele winst 40 procent toegenomen, terwijl de nettowinst ruim verdubbelde.
Ballmer haastte zich te zeggen dat deze groeistuip met name is te danken aan een plotselinge toestroom aan licentiecontracten onder het nu verlopen Upgrade Advantage-programma. Dit zijn klanten die zich geconfronteerd zagen met de Licensing 6.0-keuze tussen de abonnementsconstructie en het opnieuw betalen van de nieuwprijs bij opwaarderingen, en die dat met een laatste verlenging van het huidige contract voor zich uit hebben geschoven.
Tegenvallen
Het lopende kwartaal zal dan ook in vergelijking met de eerste periode tegenvallen. Microsoft zegt verder openlijk dat het bezorgd is over de groei van de pc-markt op de korte termijn. "De pc-industrie zal in het huidige kwartaal maar langzaam groeien. Wij stellen onze plannen daar dus op in", aldus Ballmer.
De topman benadrukt wel vertrouwen te hebben voor de lange termijn. "We zijn dan ook bereid meer te investeren dan mensen die gevoelig blijken te zijn voor de huidige dip", haalt Ballmer uit naar zijn concurrenten.
Toch slaat financieel directeur John Connors een matigende toon aan. "Onze verkoopstaf moet nu hard werken om het verkoopkanaal op te bouwen voor de rest van dit fiscale jaar." Daarmee bedoelt hij dat de Microsoft-verkopers nog veel klanten moeten overkrijgen naar Licensing 6.0.
Jasper Bakker