Akzo Nobel Car Refinishes besteedt de ict-infrastructuur en it-ondersteuning uit aan Atos Origin. Atos krijgt echter niet alles: de bedrijfskritische softwareontwikkeling blijft in huis.
Akzo Nobel Car Refinishes is de divisie die onderhoudsproducten en -diensten levert aan de automobielindustrie. Het bekendste merk is Sikkens, bekend van onder meer autoreparatielakken en carrosserielakken. Vorige week werd bekend dat deze tak zijn wereldwijde it-infrastructuur en -ondersteuning uitbesteedt aan Atos Origin. “De klantondersteunende middelen met een hoog ict-gehalte blijven echter in huis”, benadrukt een woordvoerder. Hij wijst op de software voor autoreparaties. “Schadeherstelbedrijven moeten bijvoorbeeld bij een reparatie vooraf de kleurformule vaststellen. Dat doen ze met behulp van geautomatiseerde weegschalen. Zulke specifieke automatisering raakt onze kernactiviteiten en besteden we liever niet uit.”
De autohersteltak van Akzo Nobel beschikt over een softwareafdeling met wereldwijd enkele tientallen medewerkers. Dit ‘competence center’ werkt samen met de R&D-afdeling van Akzo Nobel in Bangalore, India.
Voor de aansturing van het contract met Atos Origin heeft Akzo Nobel Car Refinishes een informatiemanagementafdeling van een kleine tien man. De twee bedrijven tekenden vorige week een vijfjarig contract, ingaand vanaf 1 oktober, met een waarde van circa honderd miljoen euro. Zo’n tachtig functies (inclusief inhuur en vacatures) gaan over naar de automatiseerder, waarvan een dertigtal in Nederland (vanuit de vestiging in Sassenheim).
Atos Origin krijgt de verantwoordelijkheid voor de it-infrastructuur, over de datacenters, de helpdesk en het applicatiemanagement en de it-ondersteuning van Akzo Nobel Car Refinishes in ruim twintig landen. Tot de belangrijkste argumenten van de autohersteltak om de it uit te besteden, behoren het verkrijgen van stabiele en voorspelbare it-kosten, een interessante, nieuwe werkomgeving voor de automatiseerders en een verbetering van de it-dienstverlening.
Voor Atos Origin betekent het contract een uitbreiding van de grootschalige dienstverlening die het reeds aan het Akzo-concern levert. Het bedrijf noemt als bijzonder feit aan de huidige overeenkomst de beloningsstructuur: de automatiseerder ontvangt voor de geleverde diensten een vast percentage van de verkopen door Akzo Nobel Car Refinishes.