Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Winstgroei plaatst Philips op twee

13 oktober 2005 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Bas Vlugt
Bas Vlugt

Op de tweede en derde plaats van de Computable 100 staan dit jaar grote stijgers. Philips springt van de tiende naar de tweede positie. De sprong die Vodafone maakt, is nog groter: van 33 naar drie.

De omzet die Philips in Nederland realiseert, stijgt in 2004 met 1,7 procent tot 1,2 miljard euro. Het aantal werknemers in Nederland daalt in de loop van 2004 met 1228 mensen tot 26.772. Philips stijgt zoveel plaatsen in de Computable 100 dankzij de sterke verbetering van de winstgevendheid. De in Nederland gerealiseerd winst gaat omhoog van vijf miljoen euro in 2003 tot 112 miljoen in 2004, een stijging van 2146 procent. Door die stijging springt de winstmarge van 0,4 procent in 2003 naar 9,4 procent in 2004. Harry Hendriks, ceo Philips Electronics Nederland, vertelt over de ontwikkelingen bij zijn concern.
 
Met welke producten en diensten is Philips op dit moment actief op de Nederlandse ict-markt?
“De ict-markt is een breed begrip. Traditioneel denken we dan aan pc’s en gsm. Tegenwoordig maken veel producten gebruik van ict. Op dat gebied zijn we zeer actief. We richten ons op de ingebedde software; die onderscheidt onze producten. Het is onze uitdaging om die ‘interne software’ zo in te richten dat de gebruiker het apparaat eenvoudig, makkelijk en snel kan bedienen.”
Op welke manier zal Philips zich de komende jaren op ict-gebied onderscheiden van de concurrentie?
“We hebben ons gecommitteerd aan ‘Sense and simplicity’. Dat uit zich in drie kenmerken: ontworpen voor u, gemakkelijk te gebruiken en vooruitlopend. Daarin ligt onder meer de uitdaging voor onze ontwerpers. Dat geldt niet alleen voor de ontwerpers van onze producten, maar zeker ook voor de ict-ontwerpers. Die moeten meer functionaliteit toevoegen zonder de producten moeilijker te maken. Daarnaast zal de functionaliteit ‘slimmer’ moeten zijn door bijvoorbeeld herkenning en het leggen van verschillende combinaties tussen diverse instellingen.”
Welke producten en diensten die in de komende jaren het verschil gaan maken ontwikkelt Philips op dit moment voor de ict-markt?
“Innovatie zit bij ons in de genen. Door producten eenvoudiger in het gebruik te laten worden, stellen we hoge eisen aan de ict erin. Als we een medische invalshoek nemen, wordt de uitdaging alsmaar groter. Denk aan moleculaire ‘imaging’ om vroegtijdig en preventief ziektebeelden op te sporen. Dat kan leiden tot een geheel andere inrichting van onze gezondheidszorg.”

Vodafone

Vodafone maakt een enorme sprong in de Computable 100 van dit jaar doordat het de jaarcijfers op een andere manier aanlevert. In 2003 zijn de omzet en winst van het concern in Nederland nog naar rato berekend op basis van het aantal werknemers. Dat geeft een vertekend beeld omdat de onderneming wereldwijd verlies draait, maar in Nederland winst maakt. Het gevolg van de nieuwe wijze van cijfers aanleveren is dat het over 2003 berekende verlies van 683 miljoen euro in 2004 omslaat in 343 miljoen winst.
Vodafone is onderdeel van de wereldwijde Vodafone Group, het grootste telecommunicatiebedrijf voor mobiele telefonie ter wereld met 165 miljoen klanten. In februari 2004 introduceerde het concern als eerste in Nederland de eerste dienst via het umts-netwerk, de Vodafone-umts-datakaart voor de laptop. In juni van dat jaar introduceerde het, alweer als eerste in Nederland, umts voor de consumentenmarkt. Hierdoor konden klanten gebruikmaken van diensten als videotelefonie, muziekdownloads en ‘live’ televisie op de mobiel.
Vodafone blijft zich het komende jaar richten op innovatie van zijn diensten, klantenservice en netwerkkwaliteit door te investeren in hoogwaardige umts-diensten, zijn umts- en gsm-netwerk, de ontwikkeling van hsdpa (high-speed downlink packet access) en de dienstverlening aan de klant.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs