Personeel maakt of breekt bedrijf

Aantrekkelijke werkgever biedt perspectief en goede arbeidsvoorwaarden

De kracht van een organisatie zit ook in de sterkte van haar personeel. Wie goede mensen weet aan te trekken en aan zich te binden, kan krachtig en innovatief blijven. Daarom is bij het imago-onderzoek onder meer gevraagd naar de uitstraling van it-bedrijven als werkgever. Daarbij spelen niet alleen de arbeidsvoorwaarden een rol, maar ook de mate waarin mensen een onderneming zien als economisch gezond en innovatief. In de lijst van beste werkgevers eindigt IBM overtuigend op één.

Gemist
De respondenten is gevraagd welke namen ze missen in de lijst. Ontbrekende bedrijven zijn volgens sommigen Informatica, Yacht, Telfort, AT&T en Peoplesoft. Opmerkelijke opmerkingen waren: "op de duizenden ict-bedrijven die in Nederland werkzaam zijn is het gebruikte aantal organisaties erg weinig en ik kan verscheidene andere ondernemingen noemen die ontbreken" en "ik mis de vraag naar de slechte organisatie; misschien een aandachtspunt voor volgend jaar".
Economen en analisten zijn het er niet altijd over eens of de markt nu wel of niet aantrekt. De laatste tijd horen we wel dat we niet zo moeten somberen, maar er zit nog steeds niet al te veel dynamiek in de it-arbeidsmarkt. Een hoge positie in deze categorie is dan een opsteker, omdat mensen uit de branche je aan die plaats helpen. Opvallend is dat Philips Electronics zich in de top-3 van aantrekkelijke werkgevers meldt. De respondenten zien IBM, dat in de imagolijsten over innovativiteit en de aantrekkelijkheid als zakenpartner de tweede plaats staat, als aantrekkelijkste werkgever. Microsoft staat op twee. HP moet plaatsmaken voor Philips en valt dus buiten de top-3.
Dat de lijst in deze categorie afwijkt van de andere twee is begrijpelijk. De economische aantrekkelijkheid (salaris) speelt een belangrijke rol, maar zeker in het topsegment tellen vooral ook secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals kinderopvangregelingen, mogelijkheden om in deeltijd te werken, doorgroeimogelijkheden en goede pensioenregelingen. Verder speelt het gevoel bij een bedrijf een rol. Ook dat is dus een teken van de kracht van een bedrijf. Ben je aantrekkelijk als werkgever, dan heb je meer kans om goed personeel te werven en vast te houden. Zeker bij een dreigende krapte is dat een plus voor een bedrijf.

Hollands glorie

De top-10 huisvest twee echte totaalaanbieders (hardware, software en services), IBM en HP. Overigens heeft IBM een flink stuk van zijn hardware (pc's) afgestoten naar het Chinese Lenovo. Microsoft levert ook diensten en wat hardware, maar dan hebben we het over toetsenborden, muizen en Xboxen. Daarom rekenen we het niet tot de totaalaanbieders, maar tot de categorie software. Daarvan zijn eveneens twee vertegenwoordigers terug te vinden; naast Microsoft staat Oracle (tien) in de top-10. KPN (acht) vertegenwoordigt de telecomsector. De categorie hardware heeft met Philips (drie) en Cisco (zeven) twee representanten. Het best vertegenwoordigd zijn de dienstverleners met Atos Origin (vijf), Cap Gemini (zes) en LogicaCMG (negen). Deze categorie scoort ook goed als 'aantrekkelijkste zakenpartner'.
Hollands glorie komen we twee keer tegen in de top-10: Philips en KPN. Personeel is niet meer honkvast; 25 dienstjaren is slechts weggelegd voor een enkeling. Het maakt blijkbaar voor de aantrekkelijkheid ook weinig meer uit of een werkgever Nederlands is of een onderdeel van een internationale organisatie.

Relatief goed

We hebben de algemene rangorde naast die van aantrekkelijkheid als werkgever gelegd en gekeken of er bedrijven zijn die juist op dit punt goed scoren. Omdat er ongeveer tweehonderd bedrijven zijn meegenomen in het onderzoek, vallen er circa honderd uit de uiteindelijke totaallijst. Die 'uitvallers' kunnen wel in deellijsten voorkomen. CSC staat 102 op de totaallijst, maar 66 in de lijst van aantrekkelijke werkgevers. Texas Instruments is 107 in het totaaloverzicht, maar 81 als werkgever, ABZ scoort respectievelijk 108 en 73, en Equant 109 en 74. Deze bedrijven doen het dus als werkgever relatief goed.
Nog net binnen de top-100 totaal staat Brunel (99), een bedrijf dat optreedt als arbeidsbemiddelaar gespecialiseerd in detachering, werving en selectie, en consultancy van hoger opgeleid personeel. Veel respondenten vinden het wel een aantrekkelijke werkgever, waardoor het op dit onderdeel op 55 eindigt. Eveneens aanmerkelijk hoger dan in de totaaluitslag scoren SAS (82 totaal, 56 als werkgever), Accenture (27 en zeventien) en Capgemini (elf en zes).

Imagoprobleem

Er zijn ook bedrijven die goed scoren op de totaallijst, maar het een stuk slechter doen bij de waardering als werkgever. De respondenten zien deze groep dus bijvoorbeeld wel als gewaardeerd zakenpartner, maar voelen zich als werknemer een stuk minder aangetrokken. Hardwarefabrikant Acer bijvoorbeeld eindigt in de totaallijst op 62, maar moet bij de vraag naar de aantrekkelijkste werkgever genoegen nemen met de honderdste plaats. De antivirusbranche heeft blijkbaar een imagoprobleem. Zowel McAfee (36 in totaaloverzicht, 72 als werkgever) als Symantec (39 en 65) doen het als favoriete werkgever slecht. Ook Macromedia, EMC en Citrix hebben op dit vlak nog wat pr-werk te doen.
 
Philips scoort
"Dat Philips zo'n aantrekkelijke werkgever is, komt niet alleen doordat het zo groot is en met zijn internationale mogelijkheden veel mensen aanspreekt", zegt Renée van der Burg, vice-president recruitment in Europa. "Er zit ook veel uitdaging in onze functies. We zijn een van de grootste gebruikers van SAP-software in Nederland en hebben dus veel vacatures voor SAP-consultants. Bij ons werk je in die functie aan de voorkant van de bedrijfsactiviteiten. Uit marktonderzoek dat wij onder deze groep hebben gedaan blijkt dat zij hun job waarderen vanwege het innovatieve karakter en de complexe, dynamische projecten. Daarnaast werden de collegialiteit en de ruime mogelijkheden om trainingen te volgen hoog gewaardeerd." Volgens Van der Burg is mond-tot-mondreclame essentieel, en SAP-specialisten vormen een hechte gemeenschap. "Verder groeit de divisie Medical Systems sterk. Dat betekent dat we ons ook volop profileren onder softwareprofessionals om het juiste talent aan te trekken."
In het verlengde van de 'sense and simplicity'-campagne heeft Philips de afgelopen jaren ook geïnvesteerd in zijn positionering op de arbeidsmarkt. Van der Burg: "In alle campagnes profileren we ons als 'one Philips'. Kortom, als bedrijf zijn we meer waard dan de optelsom van de verschillende afdelingen en vestigingen. Dat begint na 2,5 jaar vruchten af te werpen." Het feit dat Philips een Nederlands bedrijf is, heeft volgens hem wel enige invloed. "Je ziet dat Philips in Nederland in de top van dit soort lijstjes voorkomt. In andere landen scoren we ook steeds beter, maar in bijvoorbeeld Duitsland vind je toch vaak Bosch en Siemens in de hoogste regionen."


x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-10-14T00:00:00.000Z Martijn Vet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.