IBM staat ook dit jaar weer in de top van de Computable 100. We vinden Big Blue terug op plek 4. De omzet van IBM in Nederland nam in 2003 licht toe, het aantal werknemers nam licht af, de winstmarge verbeterde aanmerkelijk: van 4,4 procent in 2002 tot 8,5 procent in 2003.
Bart Fehmers, algemeen directeur IBM Nederland, ziet dat er voor veel klanten van IBM in 2003 een einde is gekomen aan uitsluitend snijden in de kosten. Het wordt tijd voor ook iets anders. “Ik voorzie dat bedrijven van een voornamelijk kostenbesparende instelling gaan bewegen naar omzetgroei en daaraan gekoppelde winstoptimalisatie. Je kunt de winstgevendheid wel verhogen door harder in de kosten te snijden dan de omzet terugloopt, maar dat is geen duurzaam model. Wel duurzaam is wegen zoeken waarlangs je omzet kunt laten groeien. Uit onderzoek blijkt dat voor vrijwel alle ceo’s geldt dat de prioriteiten voor 2004 en verder liggen in nieuwe markten en nieuwe groeimogelijkheden. Dat geldt ook voor de ceo van IBM, Sam Palmisano. Zo hebben we door de overname van PricewaterhouseCoopers Consulting heel specifieke industriële kennis in huis gekregen. We zijn nu druk bezig klanten te laten zien hoe op hun markt ict-toepassingen gekoppeld aan dat zakelijk inzicht tot meerwaarde leidt. Wij geven per jaar zes miljard dollar uit aan onderzoek en ontwikkeling. Er is geen enkel bedrijf in de ict-sector dat daarin zoveel investeert. Tegelijkertijd doen wij acquisities waarmee wij onze kennis van de industrieën blijvend vergroten. Hiermee creëren wij ‘waarde’ voor onze klanten, uitgedrukt in zeer concrete resultaten. De discussie is dan niet meer zozeer wat het kost per kilo of per uur. Of wij nu 180 euro per uur berekenen of 360: als wij in dat uur 100.000 euro aan meerwaarde creëren is dat tarief niet zo relevant meer.”< BR>